مرعشی: برای توسعه، باید شر تحریم‌ از سر اقتصاد ایران کم شود





سید حسین مرعشی معتقد است که با وجود رکود اقتصاد جهانی و تحریم‌های سخت علیه ایران، امکان توسعه در کشور به‌سادگی شدنی نیست و حتی نگهداری وضع موجود با مشکلات جدی مواجه است. سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌و‌گو با «ایرنا»  درباره پیش نیازها و الزامات بهبود شرایط اقتصادی معتقد است: دو تحول باید برای اقتصاد ایران رخ دهد؛ یکی اینکه اقتصاد جهانی باید از رکود خارج شود، دیگر اینکه تحریم‌ها یا رفع شوند یا کاهش پیدا کنند. وی در این خصوص توضیح می‌دهد: اقتصاد ایران بدون نفت، اقتصاد قابل اداره‌ای نیست. در دو سال گذشته، حداقل سالی ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی از دست داده‌ایم. این عدد کوچکی برای اقتصاد ایران نیست. صادرات نفت و درآمدهای ناشی از آن، دو نقش در اقتصاد ایران بازی می‌کند: یکی برای واردات نیازهای صنایع و مواد غذایی و دارویی، تأمین ارز می‌کند. دیگر اینکه بودجه دولت را تأمین می‌کند. الان حداقل با کسری ۵۰ درصدی در بودجه مواجه هستیم که باید با اوراق، جبران شود. لذا آینده اقتصاد ایران، آینده‌ای است که حتماً باید از این دو بحران عبور کند. یکی اینکه به لطف خداوند، کرونا فروکش کند تا اقتصادهای دنیا راه بیفتد یا واکسن آن پیدا شود و جامعه، ایمن‌سازی شود. دوم اینکه حتماً باید تحریم‌ها را مدیریت کنیم و شر آن از سر اقتصاد ایران کم شود.
سخنگوی حزب کارگزاران تأکید دارد که منظورش این نیست که نمی‌توان در شرایط فعلی برای اقتصاد کاری کرد. اما در ادامه توضیح می‌دهد: من معتقدم می‌توان کارهایی را انجام داد اما قبل از آن باید بگوییم می‌خواهیم چه کنیم؟ اگر بخواهیم کشور را سرپا نگه داریم، شدنی است. اما اگر بخواهیم توسعه پیدا کنیم، به‌سادگی شدنی نیست. حتی نگهداری وضع موجود با مشکلات جدی مواجه است. او در خصوص لوازم توسعه هم به دو ضرورت اشاره می‌کند؛ ضرورت اول، عادی شدن روابط ایران با جهان صنعتی است و ضرورت دوم، منابع انسانی است. اگر قرار باشد با همین روند و آفتی که دچارش بودیم و هستیم که همان تقسیم کردن آدم‌هاست پیش رویم، به توسعه دست نخواهیم یافت. عامل سوم هم بحث توجه به مزیت اقتصاد ایران است. اقتصاد ایران منهای نفت و گاز، هیچ مزیتی ندارد. هر کسی به شما گفت که ایران ثروتمند است، حرف غیر واقعی زده است.
مرعشی در توضیح ضرورت استفاده از نیروی انسانی کشور هم می‌گوید: وضع امروز ما طوری است که اگر همه اصلاح‌طلبان، همه اصولگرایان، همه پایداری‌ها و غیر پایداری‌ها، حتی همه آنها که جمهوری اسلامی را قبول ندارند، همه ایرانی‌هایی که خارج از کشور زندگی می‌کنند، همه کسانی که چندتابعیتی هستند، اگر همه به صحنه بیایند، حریف مسائل ایران نمی‌شوند. مسائل ایران، بسیار بزرگ و مهم است که باید به آن توجه کرد. سخنگوی حزب کارگزاران معتقد است: همین که دولت با پنجاه درصد کسر بودجه، حقوق‌هایش را پرداخت می‌کند و هنوز بحرانی در پرداخت‌های دولت پیش نیامده مهم است. دولت با استفاده از اوراق در جهت حفظ وضع موجود، کارهای خوبی انجام داده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7423/3/551874/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها