قرآن «واضح» مصحفی با جلوه‌های هنری و گرافیکی نو



فرهنگی / مراسم رونمایی قرآن «واضح» صبح سه‌شنبه ۲۸ مرداد با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، وحید عزیزی‌نژاد بنیانگذار طرح مصحف با قلم واضح، محسن سلیمانی مدیر هنری و طراح، ناصر آذرشب، رضا بختیاری فرد و امید امامیان طراحان قلم واضح و جمعی از مدیران و هنرمندان و اصحاب رسانه در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
به گزارش «ایران»، وحید عزیزی‌نژاد طراح قرآن واضح در این مراسم گفت: «ما در شرایط دو به شک بودیم که این مراسم را چطور برگزار کنیم و چند ماهی نیز صبر کردیم البته برنامه‌ریزی‌هایی داشتیم و سعی کردیم برنامه را با حفظ پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنیم.»
او درباره چرایی طراحی این قرآن بیان کرد: «در حال حاضر بحث نیازهای مردم و روش پاسخ‌دهی به آنها مطرح است و در طول تاریخ همیشه ابزارها برای برطرف کردن نیازهای مردم پیدا شدند و هر کدام تأثیر بر سبک زندگی و مردم گذاشتند.»
عزیزی‌نژاد در ادامه گفت: «تکنولوژی جدید و ظرفیت‌های جدید در آی‌تی برای برآورده کردن نیاز قرآنی نیز کاربرد دارد؛ برای این منظور نیاز به یکسری پلتفرم‌ها و زیرساخت‌ها داریم و ما به این موضوعات فکر کردیم و موارد مختلف را مورد بررسی قرار دادیم و پاسخ‌هایی نیز پیدا کردیم. اگر کارهای فرهنگی و قرآنی را با وجود اشتیاق مردم نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که هزینه‌های بسیاری در این زمینه صورت می‌گیرد اما مردم با محصولات خلاقانه مواجه نمی‌شوند.»
طراح قرآن واضح گفت: «سبک و سیاقی که الان در کتابت قرآن‌ها متداول است سبک عثمانی و عربی است و ارتباط گرفتن اکثر مردم ایران با آن سخت است و ما سعی کردیم از سلایق و ذائقه‌های مردم ایران و فارسی زبانان برای طراحی قرآن واضح استفاده کنیم.»
امید امامیان و رضا بختیاری فرد در ادامه درباره ویژگی‌های فونت واضح و چگونگی طراحی و تدوین آن توضیحاتی ارائه کردند. رضا بختیاری‌فرد همچنین گفت: «در نسخه چاپی، خوانایی فونت‌ها مهم بود و به همین دلیل فاصله‌ها و محدودیت‌ها برداشته شد. حضور قلم در واضح چاپی پررنگ و جزئیاتی که مربوط به خوشنویسی در خط بود، بیشتر شد. تأکید می‌کنم نسخ نی‌ریزی که ویژه قرآن‌نویسی است، تأثیر زیادی روی فونت واضح داشت. همچنین در طراحی نیز، تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفتیم.»
ناصر آذرشب نیز در سخنانی کوتاه گفت: «ما الان مجموعه‌ای از کاربردی‌ترین و زیباترین قلم‌هایی داریم که توسط هنرمندان طراحی شده است. ناشران نیز حاضرند هزینه کنند و این قلم را خریداری کنند؛ در واقع طراحان ما در حال رقابت با کالای رایگان و در دسترس بودند و تنها راهی که می‌توان با آن مقابله کرد، بالا بردن کیفیت است.»
محسن سلیمانی طراح و مدیر هنری قرآن واضح نیز در سخنانی گفت: «طی تماسی از سوی وحید عزیزی‌نژاد، کار طراحی مصحف شریف را شروع کردیم. طراحی یک مصحف شریف که کاری نو و جدید باشد، بسیار سخت بود چون پیشینه قدیمی داشت. از آنجایی که به معماری و خوشنویسی علاقه دارم سعی کردم در طراحی لوگوی این قرآن از این هنرها بهره بگیرم.»
وی با اشاره به اینکه هنرهای اسلامی از هندسه نیز بهره بردند، بیان کرد: «در طراحی لوگوی قرآن واضح از شکسته نستعلیق بهره بردم و هدفم این بودم که خط بنایی را به قرآن برگرداندم و به‌دنبال خط کوفی رفتم. در نهایت به کلمات و قلمی رسیدیم که اسم آن را فلک گذاشتیم و تزئینات داخلی قرآن و سرسوره‌ها را با قلم فلک نوشتیم.»
در پایان مراسم نیز قرآن واضح رونمایی شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7423/23/551899/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها