‌به نام تاریخ




29 مرداد
153 روز از سال گذشته و امروز هم باید از چهره‌هایی یاد کنیم که امروز نام‌شان درتقویم ثبت شده است.
تولدها
 نانی مورتی: کارگردان ایتالیایی که با فیلم «اتاق پسر» او را می‌شناسید سال 1953 در چنین روزی به دنیا آمد. نانی مورتی سال 1976 اولین فیلمش را به نام «من شخصی بی‌نیاز هستم» ساخت و تا سال 1993 که «خاطرات عزیز» را کارگردانی کرد چندان شناخته شده نبود. «خاطرات عزیز» برایش جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن فرانسه را همراه آورد و سال 1998 هم دنباله آن را به‌نام «آوریل» ساخت. «اتاق پسر» دومین فیلم جهانی او بود که سال 2000 ساخته شد و خیلی‌ها آن را یکی از بهترین آثار سینمای ایتالیا می‌دانند. نخل طلای کن به این فیلم تعلق گرفت و مورتی را بیش از پیش مشهور کرد. مورتی به یک دلیل دیگر برای ایرانی‌ها آشناست؛ سال 1996 فیلمی به‌نام «روز افتتاحیه کلوزآپ» ساخت که در ستایش عباس کیارستمی بود و خودش در این فیلم نقش مالک تماشاخانه‌ای را بازی کرد که محل برگزاری افتتاحیه فیلم «کلوزآپ» کیارستمی است.
هوشنگ چالنگی: یکی از چهره‌های شعر معاصر ایران سال 1320 در چنین روزی متولد شد. هوشنگ چالنگی نخستین بار توسط احمد شاملو در مجله خوشه به جامعه ادبی ایران معرفی شد اما مدتی بعد او به جرگه شاعران سبک «شعر دیگر» پیوست که گونه‌ای از شعر نوی فارسی است و در تقابل با شعر شاملو قرار می‌گیرد. اشعار ساده و تصاویر شعر او از ویژگی‌های آثارش هستند؛ به شکلی که گفته می‌شود در اشعار او نوعی معماری تصویری وجود دارد. اشعار چالنگی در قالب دو جلد کتاب «شعر دیگر» و «زنگوله تنبل» منتشر شده‌اند.
متیو پری: چندلر سریال معروف «دوستان» امروز 51 ساله می‌شود. متیو پری سال 1987 در سریال «شانس» بازی کرد و این هنر را به‌ صورت جدی آغاز کرد. پس از آن در فیلم‌هایی چون «او غیر قابل کنترل است»، «روابط مرگبار» و «وارد شدن» بازی کرد اما تا سال 94 که نقش چندلر را در سریال «دوستان» بازی کرد شهرت چندانی نداشت. او برای این نقش نامزد دریافت جایزه بهترین کمدین امریکایی شد و دوبار هم جایزه «امی»دریافت کرد. پس از سریال «دوستان» که سال 2004 به پایان رسید در فیلم‌های «همه نه یارد»، «در خدمت سارا»، «ماجراهای رون کلارک» و «دوباره 17» بازی کرد که «ماجراهای رون کلارک» برایش جایزه گلدن گلوب را همراه داشت. متیو پری در این سال‌ها چندین بار به‌دلیل اعتیاد به الکل و موادمخدر بستری شده است که این اتفاق در طول ساخت سریال «دوستان» هم افتاد.
 سالروز تولد شیرین بینا بازیگر، منیره خدابخش حصار داستان نویس، فاطمه قائدی شاعر، چارلز داوتی نویسنده انگلیسی، گوستاو کایبوت نقاش فرانسوی، ژرژ انسکو آهنگساز رومانیایی، جانی نش خواننده امریکایی، ایان گیلان خواننده انگلیسی، توشیو سوزوکی تهیه‌کننده ژاپنی و جان دیکن موسیقیدان انگلیسی هم امروز است.
درگذشت ها
میرزا محمدرضا کلهر: خوشنویس برجسته زمان قاجار سال 1271 در چنین روزی درگذشت. میرزا محمدرضا کلهر متولد 1207 بود و در نوجوانی خوشنویسی را آموخت و آنقدر در این کار پیشرفت کرد که از خطوط باقی مانده میرعماد مشق می‌کرد. او هم در نستعلیق و هم در شکسته نستعلیق سرآمد شد و به همین دلیل ناصرالدین شاه او را به دربار احضار کرد و از او خواست در وزارت انطباعات مشغول به کار شود اما کلهر نپذیرفت. هر چند که زندگی اش به سختی می‌گذشت. البته یک بار در سفر به مشهد همراه شاه قاجار شد و در این سفر خوشنویسی روزنامه وقایع اتفاقیه را انجام می‌داد. پس از بازگشت به تهران و هنگامی که وبا شایع شده بود به این بیماری مبتلا شد و درگذشت. از کلهر آثار کمی برجای مانده که یکی از آنها «فیض الدموع» است که در کتابخانه سلطنتی کاخ گلستان نگهداری می‌شود.
محمود طلوعی: روزنامه نگار قدیمی که با سردبیری مجله «خواندنیها» شناخته می‌شود سال 1394 درگذشت. محمود طلوعی متولد 1309 بود و در دانشگاه تهران رشته ادبیات فرانسه خواند. همزمان با تحصیل در مطبوعات کار می‌کرد و از سال 1327 سردبیر «خواندنیها» شد که زیر نظر علی اصغر امیرانی منتشر می‌شد. طلوعی تا سال 1346 به کارش در این مجله ادامه داد و آن را پربارترین دوران کاری اش می‌دانست. او در رادیو و تلویزیون هم برنامه‌های سیاسی اجرا و ماهنامه‌ای هم به‌نام «مسائل جهان» منتشر می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نویسندگی را ادامه داد و از او کتاب‌هایی چون «داستان انقلاب»، «از لنین تا پوتین»، «مصدق در پیشگاه تاریخ» و «پدر و پسر: ناگفته‌ها از زندگی و روزگار پهلوی ها» به جا مانده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7423/24/551911/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها