ظریف در برنامه «نگاه یک»:

برخی برجام را کشتند اما جنازه آن امریکا را شکست داد


وزیر امور خارجه ایران با حضور در برنامه «نگاه یک» تلویزیون به تشریح تحولات اخیر سیاست خارجی کشور پرداخت. محمدجواد ظریف در این گفت‌و‌گو با اشاره به نشست اخیر شورای امنیت و شکست امریکا در به تصویب رساندن قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: برخی از دوستان ما خیال می‌کنند حتماً امریکا برنامه‌ای داشته با اینکه می‌دانست رأی نمی‌آورد، جلو آمد. در حالی که این‌گونه نیست. امریکایی‌ها یک طراحی کرده بودند و فکر می‌کردند حداقل ۹ رأی می‌آورند که روسیه و چین را مجبور کنند که با رأی منفی‌شان قطعنامه را وتو کنند. ظریف با بیان اینکه قطعنامه امریکا فقط یک رأی آورد، ادامه داد: اصلاً این قطعنامه نیاز به وتو نداشت. اینکه روسیه و چین براساس موضع اصولی خود رأی منفی دادند، فقط نشان‌دهنده اصرار این دو کشور دوست ما که با آنها رابطه راهبردی داریم، بر ثبت موضع مخالفشان است وگرنه این قطعنامه ۲ رأی آورد. ۱۱ رأی ممتنع و ۲ رأی مخالف». رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در ۷۵ سال تاریخ شورای امنیت سازمان ملل متحد بی‌سابقه است که ایالات متحده خودش یک قطعنامه را روی میز بگذارد که آن قطعنامه فقط یک رأی مثبت بگیرد. شرایطی بوده که امریکا به تنهایی یک قطعنامه را وتو کرده است، یعنی ۱۴ عضو شورای امنیت رأی مثبت دادند و امریکا رأی منفی داده است.
وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود رای ممتنع اروپایی‌ها به قطعنامه پیشنهادی امریکا  به این خاطر بود که از وتوی روسیه و چین اطمینان داشتند، اظهار داشت: حتی در قضیه فلسطین در بسیاری از موارد همه می‌دانند امریکا وتو می‌کند، ولی رأی می‌دهند. این‌گونه نیست که بدانند یک قطعنامه‌ای را یکی وتو می‌کند بنابراین به آن رأی ندهند.
ظریف گفت: کاری که شده را دست کم نگیریم. کار مهمی اتفاق افتاده است. ممکن است اروپایی‌ها نظرات دیگری داشته باشند و تلاش‌های دیگری کرده باشند. همه ما شنیدیم که اروپایی‌ها تلاش می‌کردند راه‌حل میانی پیدا کنند، ولی واقعیت امر این است که این یکی از معدود بارهایی است که اروپا همراه امریکا رأی نداده است.
وزیر خارجه ایران در ادامه از پیشنهاد اروپایی‌ها به تهران خبر داد و گفت: اروپایی‌ها چندین پیشنهاد به ما دادند که مثلاً شما این را بپذیرید، ولی ما تا روز آخر گفتیم نمی‌پذیریم. فلسطینی‌ها خیلی وقت‌ها این کار را می‌کنند، برای اینکه مثلاً ۱۴ رأی مثبت بیاورند متن قطعنامه را که پیشنهاد می‌کنند نرم می‌کنند. این‌بار امریکا این کار را صورت داد و متن قطعنامه ۳۵ بندی را که بلندپروازانه بود به چهار بند تبدیل کرد که فقط تصمیم می‌گیریم پایان تحریم‌ها متوقف شود.
امریکا نمی‌تواند از «اسنپ بک» استفاده کند
ظریف در دفاع از توافق هسته‌ای گفت: تعدادی از دوستان ما برجام را چند بار کشتند و دفن کردند و تشییع جنازه‌اش را گرفتند، ولی جنازه برجام امریکا را شکست داد. او افزود: به خاطر اینکه یک واقعیتی در جامعه بین‌المللی به نام برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ وجود دارد که کشورها احساس می‌کنند امریکا در برابر اجماع جامعه بین‌المللی ایستادگی می‌کند و به آن رأی منفی دادند. وزیر امور خارجه با اشاره به موضع اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه امریکا نمی‌تواند از مکانیسم «اسنپ بک» استفاده کند، ادامه داد: انگلیس، نزدیک‌ترین دوست امریکا هم معتقد است استفاده از مکانیزم حل و فصل اختلافات، امکانپذیر نیست.
تصور اشتباه از توافق راهبردی با چین
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در ارتباط با روابط ایران با چین و روند تدوین سند جامع ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین، گفت: در ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۴ توافق هسته‌ای عملیاتی شد و بعد از نهایی شدن این توافق در سوم بهمن ۱۳۹۴ رئیس جمهوری چین به تهران آمدند. دوستانی که می‌گویند دولت از سر ناچاری به سمت چین رفته است به این تاریخ‌ها که اشاره کردم توجه داشته باشند و تصور آنها در این ارتباط اشتباه است. وی با بیان اینکه داشتن رابطه راهبردی جامع بین پکن و تهران پیشنهاد ما بود و حتی در این ارتباط یک‌سری مقاومت‌هایی نیز وجود داشت، افزود: در جریان سفر رئیس جمهوری چین به ایران رؤسای جمهوری دو کشور در بیانیه‌ای که منتشر کردند، گفتند که ایران و چین می‌خواهند رابطه جامع راهبردی داشته باشند و در همان بیانیه به موضوع تدوین سند جامع همکاری ۲۵ ساله اشاره شد. آنچه که ما به آن اشاره کردیم نوع سوم روابطی است که چین با دوستان خود دارد. در مورد بیانیه مشترک نیز ماه‌ها کار شده است.
ظریف افزود: از سوم بهمن ۹۴ تا سال بعد در مؤسسات مطالعاتی دو کشور در این زمینه کار شد و پس از آن موضوع در کمیسیون‌های مشترک دو کشور به صورت جدی‌تر دنبال شد.
وی همچنین در این مصاحبه به موضوع سفر علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس به چین و پیگیری‌هایی که در این سفر در ارتباط با توسعه روابط دو کشور صورت گرفت، اشاره کرد و گفت: این از جمله معدود سفرهایی است که وزیر امور خارجه در سفر رئیس مجلس همراه او حضور داشت. ما در این زمینه یک برنامه داشتیم، طراحی کرده بودیم، سفر موفقی بود و در واقع ما می‌خواستیم به چینی‌ها این پیام را بدهیم که از سوی ایران فردی در این سطح مسئول پیشبرد روابط با چین شده است. آقای لاریجانی از ما خواستند که موضوع توافق ۲۵ ساله را تسریع کنیم، آبان‌ماه سال گذشته (۱۳۹۸) ما اولین پیش‌نویس خود را در این ارتباط به چینی‌ها ارائه کردیم. چینی‌ها نیز پیش‌نویس ما را گرفتند و پس از مدتی به ما پاسخ دادند. پاسخ آنها در جلسه‌ای با حضور وزرای مرتبط و آقای لاریجانی بررسی شد. ما سپس نظرات خود را به دولت ارائه کردیم. این موضوع در جلسه هیأت دولت مطرح شد و یکسری پیشنهاد به این نظرات اضافه شد و در نهایت پیش‌نویس ما برای مذاکره در ارتباط با این سند تصویب شد. من در گفت‌وگوی ویدئوکنفرانسی که چندی پیش با وزیر امور خارجه چین داشتم، آمادگی ایران را برای پیشبرد این مذاکرات اعلام کردم. ظریف تأکید کرد: پیش‌نویس برای مذاکره بین دو کشور تصویب شده است و سند جامع همکاری ۲۵ ساله بین دو کشور نهایی نشده است. این سند باید با گفت‌وگو و رایزنی بین مقامات دو کشور نهایی شود. وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه بر اساس پیش‌نویس این سند، ما در پروژه «یک کمربند یک راه» وارد شدیم، گفت: این پروژه یکی از ثروتمندترین پروژه‌ها و پروژه مهمی است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7423/2/551929/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها