تولید ۱۲۰تُن سیست آرتمیا در آذربایجان غربی




ارومیه - رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: امسال طبق برآوردهای انجام شده، می‌توان ۱۲۰تُن سیست آرتمیا از دریاچه ارومیه برداشت کرد بدون آنکه به ذخایر آسیب برسد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی نکویی فرد افزود: در سال‌جاری تولید ۱۲۰تُن سیست و ۱۸۰تُن بیومس پیش‌بینی شده که در صورت تحقق، شش میلیون دلار صرفه‌جویی در خروج ارز و اشتغالزایی برای ۴۰۰نفر را به‌دنبال خواهد داشت.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور به راه‌اندازی بانک سیست و اطلاعات ژنتیکی آرتمیا در کشور برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید در راستای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف این بانک، جلوگیری از انقراض نسل آرتمیای ارومیانا و حفظ، نگهداری و تجدید نسل آن است.
نکویی فرد درباره خصوصیات آرتمیا  توضیح داد: این جانور آبزی در شرایط بد مانند کم آبی و شوری زیاد آب، تخم مقاوم تولید می‌کند که می‌تواند در کف دریاچه در لایه‌های نمک بماند و برای سال‌های بعد با بهتر شدن شرایط آب، تبدیل به نوزاد شود.
وی اظهار کرد: آرتمیا در شرایطی که میزان شوری آب و غذا مناسب باشد زنده زایی می‌کند و یک آرتیمای ماده در طول زندگی سه ماهه خود چهارهزار نوزاد تولید خواهد کرد.
وی همچنین با اشاره به اجرای دو پروژه بنیادی در این مرکز طی ۶ماه گذشته گفت: تعداد ۵فقره پروژه کاربردی توسعه‌ای و یک فقره طرح خاص از پروژه‌های اجرایی این مرکز به شمار می‌رود.
سیست آرتمیا بهترین منبع غذایی برای نوزادان ماهی به شمار می‌آید و در صنعت پرورش ماهی دارای اهمیت زیادی است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7470/11/557677/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها