بیرون کشیدن نان از ترافیک‌




فاطمه رجبی  / روزنامه‌نگار
او هر بار در این صفحه، به دخل و خرج و دیگر ماجراهای یک شغل می‌پردازد

   شاید شما هم وقتی شرایط کاری‌تان پیچیده شده یا رئیس‌تان سخت گیری کرده یا حتی وقتی صبح کله سحر توان بلند شدن از تخت را نداشته اید با خودتان گفته‌اید «بروم اسنپ کار کنم بهتر است» البته وقتی داشته اید این جمله را می‌گفته اید منظورتان به طور کلی کار به‌عنوان راننده تاکسی اینترنتی بوده است و حتماً از پیچ و خم‌های انتخاب این شغل به‌عنوان شغل اصلی‌تان خبر نداشته اید.‌
هزینه‌های درآمدخوار
به‌عنوان یک راننده سرویس‌های اینترنتی، سرمایه شما ماشین تان است، سرمایه‌ای که ارزشش ظاهراً هر روز بالا می‌رود اما این اتفاق طبیعتاً شما را خوشحال نمی‌کند چون انتخاب شغل رانندگی استهلاک ماشین تان را بالامی برد و به محض اینکه پایتان به مکانیکی باز شود با قیمت‌هایی رو به رو می‌شوید که می‌تواند بخش بزرگی از درآمدتان را ببلعد، پس اگر شنیدید که با رانندگی اینترنتی می‌توانید درآمد خوب و مطمئنی داشته باشید به این هم فکر کنید که هزینه زیادی هم انتظارتان را می‌کشد، کارشناسان می‌گویند عمر مفید ماشینی که به‌عنوان تاکسی استفاده شود حداکثر 7 سال است، تازه این در شرایطی است که بد شانس نباشید.
 
اعصابش را دارید؟
خیلی‌ها اصلاً رانندگی را دوست ندارند، آنها ترجیح می‌دهند کنار راننده بنشینند و حداکثر اگر لازم شد یک پرتقال برای راننده پوست بکنند یا او را در مسیریابی کمک کنند. طبیعتاً این دسته از افراد اصلاً نباید کاری مثل رانندگی را به‌عنوان شغل انتخاب کنند، پس اصلاً درباره آنها حرف نمی‌زنیم و می‌رویم سراغ دو دسته باقی مانده یعنی عشاق رانندگی و کسانی که این وسط قرار دارند. راننده‌های قدیمی تاکسی‌های اینترنتی به این افراد توصیه می‌کنند که اگر دارای اعصاب سالمی هستند سراغ این کار بیایند چون غیر از ترافیک شهرهای بزرگ و سر و کله زدن با راننده‌های دیگر، آنها باید روزانه با چندین و چند مسافر مختلف با حالت‌های روحی مختلف و خصوصیات اخلاقی مختلف برخورد داشته باشند، کسانی که شاید حساسیت‌های اخلاقی عجیب و غریبی داشته باشند، توقعات بیجایی نشان بدهند یا اساساً ناراحت کردن دیگران برایشان چندان موضوع مهمی نباشد و مثلاً در آخرین لحظه وقتی به مبدأ رسیده اید سفر را لغو کنند. بنابراین اول از سطح اعصاب خود مطمئن شوید و بعد قدم به سرزمین راننده‌های اینترنتی بگذارید. البته قرار نیست بترسید، خیلی از راننده‌ها هم اعتقاد دارند برخورد با افراد مختلف در طول روز یکی از مزیت‌های این شغل است و باعث می‌شود که یک کار کسل کننده محسوب نشود، بعضی از راننده‌ها در شبکه‌های اجتماعی حتی داستان هایی از برخورد با آدم‌های عجیبی روایت کرده‌اند که در حالت عادی هیچ وقت آنها را نمی‌دیده‌اند، مثلاً یکی از راننده‌ها در توئیترش نوشته: «از وقتی راننده شده‌ام هر شب یک چیز بامزه، عجیب، ناراحت کننده یا هیجان انگیز دارم که برای همسرم تعریف کنم.»
 
رمزهای پیشرفت شغلی
حالا که  واقعیت‌ها و سختی‌های تبدیل شدن به یک راننده اینترنتی را فهمیده اید و با چشم‌های باز می‌خواهید این شغل را انتخاب کنید، وقت خوبی است که چند فوت کوزه‌گری برایتان رو کنیم.حواستان به ماشین باشد، یعنی با شنیدن کوچک‌ترین صدا یا عملکرد بدی به موضوع رسیدگی کنید، اغلب مشکلات فنی ماشین اگر در مراحل اول تعمیر شود هزینه بسیار کمتری روی دستتان خواهد گذاشت. امتیازتان را بالاببرید، گرفتن امتیاز بالا از چند جهت برای شما مهم است مثلاً اگر امتیاز بالاتری داشته باشید مسافران بیشتر و بهتری به شما پیشنهاد می‌شود. پس سعی کنید کاری کنید که از مسافران امتیاز بالایی دریافت کنید.به فکر سلامتی‌تان باشید، رانندگی شاید به نظر، شغلی نباشد که از نظر جسمی به توان بالایی نیاز دارد اما در واقعیت این‌طور نیست. ساعات طولانی نشستن، قرار گرفتن ستون فقرات و زانو در موقعیت پر فشار، فشار به گردن و... می‌تواند بعد از مدتی شما را کاملاً از نظر جسمی فرسوده کند بنابراین حین کار دقایقی را به انجام نرمش‌های مفید اختصاص بدهید. به ازای هر یک ساعت نشستن، 5 دقیقه پیاده شوید و بایستید تا عضلات و مفاصلتان استراحت کند.
 
آخرش چقدر می‌ماند؟
اگر میزان درآمد راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی را در گوگل جست و جو کنید  حرف های ضد و نقیض زیادی می‌شنوید. از یک طرف مصاحبه‌ای می‌بینید که در آن راننده از موفقیتش به‌عنوان راننده و درآمد ماهانه 9 میلیون تومانی گفته و از طرفی هم می‌بینید که راننده‌ها اعلام کرده‌اند چیزی برایشان نمی‌ماند. برای اینکه بفهمید حق با کدامشان است باید حرف هایشان را با دقت بیشتری بخوانید مثلاً کسی که ماهانه 9 میلیون درآمد دارد می‌گوید ساعت 5 صبح کارش را شروع می‌کند و معمولا تا یازده شب مشغول است، دو روز در ماه هم به خودش تعطیلی می‌دهد! از آن طرف کسی که می‌گوید هیچ چیز برایش نمی‌ماند در ادامه توضیح می‌دهد که خرج ماشینش معمولا دوبرابر یک آدم بالغ و پرخرج است. وقتی دایره جست و جو را بیشتر می‌کنید می‌بینید که یک راننده خوش اخلاق با ماشین مناسب که به طور تمام وقت کار می‌کند معمولا ماهانه 5 میلیون تومان درآمد دارد که 2 میلیون آن خرج ماشین، بنزین و هزینه‌های شغلی دیگر می‌شود.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7478/6/558595/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها