«ایران» عملکرد دروازه بان‌های مطرح لیگ و تیم ملی را بررسی می‌کند

شماره یک های تسخیرناپذیر



حامد جیرودی / دروازه بان‌ها بازیکنان متفاوتی در فوتبال به شمار می‌روند؛ بازیکنانی که هم رنگ لباس‌شان با دیگر هم تیمی‌های‌شان فرق می‌کند و هم اجازه دارند که توپ را با دست لمس کنند. اما گلرها به غیر از این دو ویژگی قانونی، خصوصیات دیگری هم معمولاً دارند که می‌تواند آنها را نسبت به سایر بازیکنان متمایز کند. در فوتبال ایران هم دروازه بان‌هایی بوده‌اند که ویژگی‌های فنی و رفتاری‌شان آنها را از سایر اسلاف خود متمایز کرده است؛ بازیکنانی که سرآمد آنها زنده یاد ناصر حجازی و احمدرضا عابدزاده بودند. حالا هم دروازه بان‌هایی در فوتبال ایران هستند که تقریباً با بقیه فرق دارند اما هر کدام روزگار متفاوتی را تجربه می‌کنند. یکی از این دروازه بان‌ها سیدمهدی رحمتی است که فصل گذشته در شهر خودرو بازی کرد اما حالا بدون گذراندن دوره‌های مربیگری، قرار است به‌عنوان سرمربی روی نیمکت این تیم بنشیند. دلیل این انتخاب هم کاریزمای رحمتی و قدرت اوست که در دوران بازیگری هم او را به‌عنوان یک گلر متمایز مطرح کرده بود. در این گزارش به بررسی عملکرد دروازه بان‌های تیم ملی، استقلال و پرسپولیس پرداخته شده که عملکردشان بیش از سایرین مورد توجه هواداران فوتبال ایران قرار دارد.
روزگار سخت بیرو
علیرضا بیرانوند که در لیگ نوزدهم در 14 بازی 1260 دقیقه به میدان رفت، 6 کلین شیت داشت و 10 گل هم دریافت کرد، آخرین بار در هفته بیست و دوم لیگ قبل و در بازی مقابل پیکان برای پرسپولیس به میدان رفت و یک بار هم دروازه‌اش از روی نقطه پنالتی باز شد. اما او هنوز در ترکیب تیم جدیدش آنتورپ به میدان نرفته است. بیرو در هفت بازی این تیم بلژیکی روی نیمکت ذخیره‌ها حضور داشته و در بازی آخر این تیم هم در لیست آنتورپ حضور نداشت. دروازه بان 28 ساله اصلی تیم ملی در جام جهانی 2018 روسیه و جام ملت‌های 2019 امارات که 40 بازی ملی دارد، در لیست اعلام شده از سوی دراگان اسکوچیچ هم به‌دلیل مصدومیت قرار نداشت تا روزگار سختی را به‌عنوان یک گلر لژیونر سپری کند. اما با این وجود به نظر می رسد دوباره به تیم ملی دعوت شود.
نیازمند، گلر جدید تیم ملی
جانشین بیرو در تیم ملی در بازی دوستانه با ازبکستان که 2-1 به سود ایران به پایان رسید، سید پیام نیازمند بود که اولین بازی ملی اش را تجربه می‌کرد. این دروازه بان سپاهان نخستین‌بار در اردوی قطر پیش از جام ملت‌های آسیای امارات ۲۰۱۹ به تیم‌ملی دعوت شد و توانست با قرار گرفتن در لیست پایانی کارلوس کی‌روش به‌عنوان یکی از 3 دروازه‌بان ایران در این رقابت‌ها انتخاب شود و در لیگ نوزدهم رکوردی خوب را از خود به ثبت رساند. این گلر 25 ساله پس از گلی که دقیقه ۴ هفته‌ بیست و ‌نهم لیگ هجدهم مقابل پدیده دریافت کرد، تا پایان هفته‌ هشتم لیگ نوزدهم دروازه خود را بسته نگاه داشت و سپس با ثبت رکورد ۹۴۰ دقیقه گل‌نخوردن متوالی از کنار نام‌های بزرگی چون احمدرضا عابدزاده، ناصر حجازی، بهرام مودت، آرمناک پطروسیان و سید حسین حسینی گذشت و رکورددار گل‌نخوردن در لیگ فوتبال مردان ایران شد. او در لیگ نوزدهم در 29 بازی 2610 دقیقه برای سپاهان به میدان رفت، 16 کلین شیت داشت و 15 گل هم دریافت کرد.
لک؛ بهترین دروازه بان غرب آسیا
پرسپولیس پس از اینکه در غیاب بیرانوند، دروازه خود را به بوژیدار رادوشوویچ سپرد، قبل از رفتن به لیگ قطر برای ادامه حضور خود در لیگ قهرمانان آسیا، حامد لک دروازه بان فصل گذشته ماشین‌سازی را به خدمت گرفت. لک که به عشق علی کریمی، شماره 8 را به شماره یک اضافه کرده تا شماره 81 سرخپوشان باشد، در دوحه عملکردی خیره کننده داشت و با درخشش خود یکی از عوامل اصلی این تیم برای صعود به فینال بود. او در 7 بازی، 5 کلین شیت داشت و تنها در 2 بازی آن هم از روی نقطه پنالتی دروازه‌اش باز شد. او در بازی نیمه نهایی مقابل النصر عربستان، پنالتی مایکون مدافع این تیم را مهار کرد تا سرخ‌ها به بازی فینال صعود کنند. لک در نظرسنجی اخیر سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌عنوان بهترین دروازه بان منطقه غرب این قاره انتخاب شد تا به این ترتیب یکی از بهترین روزهای فوتبال خود را سپری کند و خیال پرسپولیسی‌ها را از خط دروازه راحت کند. این گلر 29 ساله، فصل گذشته در 26 بازی 2340 دقیقه برای ماشین‌سازی به میدان رفت، 8 کلین شیت داشت و 31 گل هم دریافت کرد ولی با درخششی که حالا داشته ممکن است ملی پوش شود و بازی‌های ملی اش از 3 بازی عبور کند.
مظاهری در چالش جدید
دروازه بان دیگر تیم ملی که برای بازی با ازبکستان به اردو دعوت شده بود، محمدرشید مظاهری بود. گلر فعلی استقلال که پس از جدایی پر حاشیه‌اش از تراکتور، به علت بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی آبی پوشان، نتوانست در بازی‌های این تیم در لیگ قهرمانان آسیا به میدان برود. البته پرونده مظاهری و تراکتور به نفع این بازیکن تمام شده ولی کشمکش‌های او و تیم سابقش همچنان ادامه دارد. این گلر 31 ساله فصل قبل در 29 بازی لیگ 2610 دقیقه برای تراکتور به میدان رفت، در 14 بازی کلین شیت داشت و 23 گل هم دریافت کرد. او این فصل احتمالاً گلر اصلی استقلال است و باید با سید حسین حسینی برای حضور در ترکیب اصلی رقابت کند. مظاهری هم 3 بازی ملی دارد و باید دید در ادامه مسیر خود چه شرایطی را طی می‌کند؟
درخشش عابدزاده در پرتغال
دیگر دروازه بان تیم ملی در اردوی ازبکستان هم امیر عابدزاده بود. فرزند «عقاب آسیا» که چهارمین فصل حضور خود در ماریتیمو را سپری می‌کند، این روزها عملکرد بسیار خوبی داشته و حتی با اینکه تیمش در مقابل موریرنسی 2-1 بازنده شد، بهترین بازیکن تیمش لقب گرفت که با واکنش‌های خود مانع از باز شدن بیشتر دروازه‌اش شد. عابدزاده در بازی با پورتو هم توانست پنالتی دقیقه 88 الکس تلس را مهار کند که باعث پیروزی 3-2 تیمش شد و بازتاب زیادی داشت. این گلر که 3 بازی ملی دارد و در جام جهانی 2018 روسیه هم یکی از دروازه بان‌های ایران بود، در این فصل گلر اصلی ماریتیمو بوده و در 5 بازی 450 دقیقه بازی کرده و بدون کلین شیت، 9 گل دریافت کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7478/18/558689/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها