به یاد خاطرات «شب‌های برره» و «پاورچین»




فرهنگی/ طرفدار آثار طنز باشیم یا نه، بر کیفیت آثار طنز انتقاد داشته باشیم و اغلب این آثار را همنشین با واژه سخیف توصیف کنیم یا بالعکس این آثار را محصول نجات دهنده صنعت سینما و تلویزیون تنها مانده از مخاطب بدانیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، حوزه طنز برای مخاطبان سینما و تلویزیون محبوب است. همین الان اگر از مخاطبان جدی تلویزیون بخواهیم محبوب‌ترین سریال‌های تلویزیونی‌شان را به خاطر بیاورند به طور قطع چندتایی از همین محبوب‌ها به حوزه طنز اختصاص دارد.
مگر می‌شود از سریال‌های خیابان خلوت کن و پرطرفدار گفت و مثلاً نام رضا عطاران و سریال «خانه به دوش»، مهران مدیری و «پاورچین»‌اش، سروش صحت و سریال موفقش «پژمان»، مهران غفوریان و «زیر آسمان شهر»ش و سیروس مقدم و سریال محبوب نوروزی‌اش «پایتخت‌» و... را نام نبرد. اگرچه بخش زیادی از عوامل موفقیت این سریال‌ها از جمله تیم نویسندگان آثار موفق طنز، این روزها جایشان در حوزه سریال‌سازی خالی است اما از علاقه‌مندی مخاطبان تلویزیون به حوزه طنز کم نشده است. البته که تغییر ذائقه و پایین آمدن سطح سلیقه مخاطب مؤلفه مهمی است که بحثی جداگانه می‌طلبد.
وفاداری مخاطبان تلویزیون به خاطرات سریال‌هایی که برای آنها لحظات خوشی خلق کرده‌ اما آنقدر هست که از بازپخش چند باره این آثار هم استقبال می‌کنند و به عنوان نمونه «خانه به دوش» عطاران در هر بازپخش در لیست پربیننده‌ترین آثار تلویزیون قرار می‌گیرد. یک نشانه از همین وفاداری‌ها مکث کردن به وقت دیدن چهره‌های آشنای طنز در بی حوصلگی بالا و پایین کردن شبکه‌های تلویزیون است.
اتفاقی که این شب‌ها احتمالاً بخشی از مخاطبان تلویزیون حوالی ساعت 20:30 با دیدن چهره جواد رضویان و سیامک انصاری تجربه کرده‌اند.  بازیگرانی که دیدن‌شان کنار هم یادآور لیست پرو پیمانی از سریال‌های طنز محبوب است از «پاورچین» و «شب‌های برره» تا آخرین سریال مهران مدیری در تلویزیون «در حاشیه». پخش مجموعه تلویزیونی «صفر بیست و یک» از ۵ آبان از شبکه سه سیما آغاز شده است و این دو چهره آشنای حوزه طنز علاوه بر بازیگری در تجربه‌ای مشترک کارگردانی آن را هم برعهده دارند.
علاوه بر این دو، امیرحسین رستمی، نگار عابدی، سیاوش طهمورث، سروش جمشیدی، رویا میرعلمی، علیرضا استادی، رابعه اسکویی و... از دیگر بازیگران حوزه طنز هستند که در این سریال حضور دارند. نوشتن از «صفربیست و یک» فعلاً زود است و این متن صرفاً جهت اطلاع‌رسانی است. قضاوت در باره آن و تبدیل شدن احتمالی‌اش به پیشنهاد دوباره بماند برای روزهایی که تعداد بیشتری از این سریال 25 قسمتی روی آنتن رفته باشد.    

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7478/19/558695/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها