رکوردشکنی کرونا در کشور ادامه دارد

۴۶۲ فوتی و 11 هزار و 780 ابتلای جدید کرونا در کشور



فریبا خان احمدی
خبرنگار
اوضاع کرونایی کشور دیروز با عبور تعداد روزانه 11 هزار ابتلا به بیماری کووید19 روبه وخامت گذاشت. این نخستین بار در 9 ماه گذشته است که میزان ابتلا از قله 11 هزار نفر در روز عبور کرده و موارد ثبت شده کووید19 به 11780 بیمار رسیده است. منحنی اپیدمی ویروس کرونا روز گذشته علاوه بر میزان موارد ابتلا رکورد مرگ را هم جابه‌جا کرد. بر این اساس روز گذشته 462 نفر بر اثر ابتلا به کووید19 جان باختند و به این ترتیب مجموع جانباختگان این بیماری به 715 هزار و 68 نفر رسید. پیش بینی رکوردشکنی‌های پی‌درپی مرگ و میر کرونا حالا رنگ واقعیت به خود گرفته است چرا که افزایش بی‌سابقه شمار جانباختگان کرونا حاصل رکوردشکنی تعداد بیماران بدحالی است که از مدتی قبل شروع شده و هنوز هم ادامه‌دار شده است. تداومی که در پی آن، باعث شده رکورد مرگ و میر کرونا در یک و نیم ماه گذشته در چند نوبت شکسته شود. به این ترتیب تعداد جانباختگان روزانه کرونا دیروز یک بار دیگر رکورد زد و به رقم 462 نفر در روز رسید؛ رقمی که نشان می‌دهد نمودار مرگ و میر در آستانه رسیدن به مرگ و میر 500 تایی در روز است. رقمی که پیش از این نیز معاون کل وزارت بهداشت و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری پیش‌بینی کرده‌اند تا آخر پاییز شاهد 600 مرگ در روز به علت ابتلا به کرونا خواهیم بود. با وجود آن که کرونا خطرناک‌تر از گذشته شده و شمار قربانیان به مرز 500 مرگ در روز نزدیک شده است اما بازهم برخی آنگونه که باید آن را جدی نمی‌گیرند. در چنین وضعیتی و همزمان با افزایش آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در کشور و چالش بیمارستان‌ها با بیمارانی که با علائم جدید و سخت‌تری از کرونا مراجعه کرده و بستری می‌شوند، ستاد ملی مقابله با کرونا دو مصوبه مهم بیماریابی محله محور و تعطیلی مشاغل گروه سه و چهار بعد از ساعت 6 عصر را در کل کشور کلید زده است. با وجود این و بنا به گفته متخصصان حوزه سلامت اگرچه هر دو این مصوبه به کاهش نسبی آمارها کمک می‌کند اما مردم بازیگران اصلی این سناریو‌ها هستند و اکنون با اوج‌گیری هولناک منحنی کرونا زمان آن رسیده مردم پروتکل‌ها را دور نزنند و با دولت در اجرای مصوبات اخیر همکاری کنند.
بنابر اعلام آمارهای روزانه کرونا از سوی سخنگوی وزارت بهداشت، دیروز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۳۹ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۱۵ هزار و ۶۸ نفر رسید.
به‌گفته دکتر سیما سادات لاری، تا کنون ۵۳۶ هزار و ۱۰۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۵۶۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.وضعیت در استان‌های مختلف کشور و تهران نیز طبق روال همیشگی قرمز و فرابحرانی گزارش شده است و تنها 4 استان هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.وضعیت در رابطه با اوج‌گیری تعداد مبتلایان و افزایش پی‌درپی مرگ و میرهای کرونایی به قدری جدی است که مینو محرز عضو کمیته ملی مقابله با کرونا ضمن نگران خواندن وضعیت اپیدمی کرونا در کشور تأکید می‌کند که «یک هفته تعطیلی برای کنترل کرونا ضروریست.» راه حل آن هم این است که برای مدتی حداقل یک تا دو هفته تعطیلی کامل اعلام شود تا مقداری از شیوع و بروز موارد جدید کم شود، تصمیمی که اخیراً گرفته شده مبنی بر تعطیلی بازار و اماکن عمومی از ساعت ۱۸ کامل و کافی نیست چون تجمع در صبح‌ها ادامه دارد و انتقال بیماری در ساعات صبح صورت می‌گیرد.
مینو محرز معتقد است؛ وقتی به مردم اعلام می‌کنیم فعالیت این اماکن از ساعت ۱۸ ممنوع است، مردم در ساعات صبح به این اماکن مراجعه می‌کنند، در همه دنیا هم مردم تا زمانی که قانون نباشد، رعایت نمی‌کنند، بنابراین تا زمانی که تجمعات و ترددها در ساعات صبح وجود دارد، این تصمیمات خیلی کمکی به کنترل کرونا نمی‌کند. فقط از میهمانی‌های شبانه و عزاداری‌ها و عروسی‌ها تا حدی کم می‌کند و تا حدی تجمع در رستوران ها و اغذیه فروشی‌های شبانه کاهش می‌یابد اما همه این اتفاقات در ساعات روز انجام می‌شود و فایده چندانی ندارد.
وی گفت: همزمان با این تصمیم باید یکسری اماکن مثل رستوران‌ها و باشگاه‌های ورزشی و اماکن خطرناک دیگر صبح‌ها هم تعطیل باشند چون مردم در ساعات صبح و تا ساعاتی که باز هستند به این اماکن هجوم می‌آورند.عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: پیشنهاد من و بسیاری از متخصصان و از جمله  رؤسای همه دانشگاه‌های علوم پزشکی که به وزیر بهداشت نامه نوشتند این است که دو هفته و حداقل یک هفته در تهران و اکثر شهرهای کشور که وضعیت مشابه دارند، تعطیلی کامل داشته باشند و بعد از آن با ارزیابی وضعیت برای اقدامات بعدی تصمیم بگیریم تا بتوانیم یک مقدار از ازدحام بیمارستان‌ها که اکنون واقعاً جا ندارند و در وضعیت بحرانی هستند، کم کنیم.
وی گفت: وقتی صبح‌ها مشاغل باز باشد، مترو و اتوبوس‌ها فعالیت می‌کنند و ویروس منتقل می‌شود، معتقدیم اگر واقعاً دو هفته نمی‌شود تعطیل کرد، حداقل یک هفته تعطیلی را اجرا کنیم تا وضعیت بهتر شود، با این حال اکنون که دولت تصمیم گرفته بعدازظهرها از ساعت ۱۸ مشاغل تعطیل باشد، صبر می‌کنیم تا یکی دو روز آینده نتیجه این تصمیم را ببینیم اگر اثربخش بود که چه بهتر اما اگر تأثیری نداشت باید هرچه سریعتر برای حداقل یک هفته تعطیلی در کشور تصمیم‌گیری شود تا همه در خانه بمانند به شرطی که کسی مسافرت نرود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7489/5/559996/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها