ضرورت و الزام تثبیت بازار


آرمان خالقی
 عضو هیأت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران
به‌ جرأت می‌توان به این نکته مهم اشاره کرد که یکی از مهم ترین عوامل گرانی نرخ کالاها در کشور افزایش نرخ ارز است به طوری که اگر تثبیت نرخ ارز را در کشور داشته باشیم می توانیم به ثبات قیمت ها امیدوار باشیم، البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که نظارت مسئولان در شرایط کنونی کشور مهم محسوب می‌شود. بسیاری از تولیدکنندگان برای سفارش مواد اولیه خود با محدودیت ارزی روبه‌رو هستند و بانک مرکزی هم در این زمینه پاسخگو نیست که وقوع این اتفاق موجب خواهد شد تا یک کالای نهایی با نرخ بالاتری از حد عرف جامعه به دست مشتری برسد. گرانی لبنیات و محصولات دامی همچون گوشت مرغ را می توان به افزایش قیمت نهاده‌های دامی ارتباط داد و دولت باید به سوی ثبات در مؤلفه‌های اقتصادی حرکت کند زیرا نوسان قیمت کالاها مانند ارز می‌تواند تأثیر مستقیمی بر معیشت مردم و تأمین کالاهای اساسی در کشور داشته باشد.
 عامل دیگری که سبب شده شاهد نوسان قیمت کالا باشیم و قاعدتاً این امر با ثبات قیمت ارز به حداقل می‌رسد، انتظارات تورمی تولیدکنندگان و مردم است. از سویی نوع معاملات تغییر کرده است، در گذشته پرداخت پول برای خرید مواد اولیه، مدت‌دار و اعتباری بود ولی این امر حذف شده است و فعالان اقتصادی مجبور هستند به صورت نقدی خرید کنند، این مهم به‌شدت بر مشکلات حوزه تولید افزوده است.در حقیقت ایجاد ثبات در بازار و سطح کلان اقتصاد کشور می تواند یک اتفاق مهم محسوب شود به شرطی که از شدت تحریم‌ها کاسته شود و دولت در تنگنای اقتصادی قرار نگیرد.
در کنار همه اینها نظام توزیع کالاها در کشور باید اصلاح شود تا آحاد جامعه بتوانند از امکانات بجا و درستی برخوردار شوند. از طرف دیگر سرکوب قیمت‌ها در بازار آثار منفی بر اقتصاد کشور می‌گذارد و اگر میزان عرضه و تقاضا در بازار برای یک کالا متعادل شود، می توان به تثبیت قیمت کالاها در بازارهای مختلف اقتصادی امیدوار بود. ورود تصمیم‌های سیاسی به بازارهایی همچون خودرو،مسکن و ارز می‌تواند موجب رشد حباب‌گونه قیمت‌ها شود البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که نظارت قیمتی بر بازارهای اقتصادی باید باشد تا شاهد رشد بی حساب و کتاب قیمت‌ها نباشیم، ولی دخالت های سیاسی در بازارهای اقتصادی در هیچ کشوری از دنیا توصیه نشده و در ایران هم توصیه نمی‌شود.  مقابله با آثار تحریم در شرایط کنونی برای ایجاد تثبیت در بازارهای اقتصادی می‌تواند مهم و اثرگذار باشد ولی به شرطی که همه نوسانات قیمتی در بازارهای اقتصادی را به گردن تحریم نیندازیم.
مدیریت صحیح و مقابله با سوءمدیریت در حوزه نظارت قیمتی در حوزه های متعدد اقتصادی می تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات کنونی کشور در پایداری قیمت ها باشد.
ایجاد ساختار صحیح برای مقابله با دلالان و واسطه‌گران در بخش های مختلف اقتصادی کشور می‌تواند نقش مؤثری در تثبیت قیمت ها داشته باشد به شرطی که نرخ گذاری در بازارهای اقتصادی براساس میزان عرضه و تقاضا باشد.
در پایان باید گفت ایجاد اعتماد عمومی،منعطف کردن نرخ‌های سود بانکی،هدفگذاری تورمی و تعدیل نرخ متناسب با تورم از دیگر عوامل ایجاد تثبیت قیمت در بازارهای اقتصادی است که حتی در شرایط تحریم می‌تواند به اقتصاد ایران برای مقابله با نوسانات قیمتی کمک کند.بنابراین با توجه به اینکه شاهد اعمال تحریم‌های گسترده و ظالمانه علیه کشور هستیم، نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که تثبیت قیمت‌ها در بازارهای متعدد اقتصادی نیاز امروز و واقعی کشور است تا مردم بتوانند مایحتاج اساسی و مورد نیاز خود را به سهولت تأمین کنند و شاهد افت ارزش ریال از یک طرف و شیوع گسترده بیکاری و تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدی در کشور از طرف دیگر نباشیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7489/9/560019/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها