بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

دریغا تو رفتی
سلمان هراتی درگذشت

«باید در سوگ یکی از حماسه سرایان انقلاب، به گفته ابوالفضل بیهقی لختی قلم رابگریانیم.» دست گلچین روزگار، گلی را از باغستان هماره بهار انقلاب چید، سلمان هراتی[متولد سال ۱۳۳۸ در روستای مرزدشت تنکابن مازندران] شاعر جوان و مسلمان معاصر درگذشت و در سوگ خود هنرمندان مسلمان را به تعزیه نشاند.هراتی از شاعرانی بوده که با زبان نیمایی و شعر سپید، خدمات بسیاری به شعر انقلاب کرد و غزل‌هایش از شیوایی خاصی برخوردار بود.شعر وی از جهت گیری‌های بجا و شایسته‌ای در دفاع از مردم محروم برخوردار بود. او با همان سادگی روستایی، درد این قشر از جامعه را بازگو می‌کرد و چه خوب هم از عهده این کار بر می‌آمد.
هراتی معلمی بود در یکی از روستاهای شمال ایران و در راه هدف خود که پرورش و تعلیم دانش‌آموزان این مرزو بوم بود، در سانحه رانندگی [روز ۹ آبان در راه مدرسه و در جاده تنکابن به لنگرود] دعوت حق را پاسخ گفت.از وی مجموعه شعری با عنوان «از آسمان سبز» از سوی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به چاپ رسیده است.
روزنامه کیهان- دوشنبه 12 آبان 1365

پایداری یک شهر
شدیدترین حمله هوایی به اندیمشک

دیروز[چهارشنبه 5 آذر 1365] ساعت12 ظهر، شهر اندیمشک به مدت 100 دقیقه مورد شدیدترین حملات هوایی جنگنده بمب افکن‌های ارتش بعث قرار گرفت و ده ها بمب روی این شهر ریخته شد. در این حمله ایستگاه راه‌آهن اندیمشک، بازار، ساختمان‌های اداری و مسکونی بمباران شد و ده ها نفر از غیرنظامیان شهید شدند. بر اثر این فاجعه در تمام خوزستان امروز 6 آذر 1365عزای عمومی اعلام شد.
روزنامه کیهان- پنجشنبه 6 آذر 1365

آخرین نتایج سرشماری سال 1365 اعلام شد
جمعیت کشور به ۵۰ میلیون نفر رسید

نرخ رشد ناخالص جمعیت ایران یکی از بالاترین نرخ‌های رشد در جهان است. دکتر مجید جمشیدی رئیس مرکز آمار ایران در مصاحبه‌ای آخرین آمار حاصله از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1365 را که در مهر ماه سال‌جاری انجام شد، اعلام کرد.وی گفت: جمعیت کل کشور در پایان سرشماری بالغ بر 49/764/874 بوده است که این جمعیت در بیست و چهار استان، ۱۹۵ شهرستان، 4۹۷ شهر و 1584 دهستان زندگی می‌کنند. تعداد آبادی‌ها در کل کشور بالغ بر104108 واحد بوده است که از این تعداد ۳۸۷۹۸ نقطه خالی از سکنه و 65310 آبادی مسکونی بوده‌اند که در 35885 واحد از این آبادی‌ها بیشتر از بیست خانوار روستایی زندگی می‌کنند.
تعداد جمعیت شهرنشین کشور 894/952/26 نفراست. حدود ۲4۸46۳ نفر از جمعیت کشور نه در شهر زندگی می‌کنند و نه در روستا که این عده عمدتاً شامل خانوارهای عشایری هستند. نتایج آمار به‌دست آمده نشان می‌دهد که 5/45 درصد از جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند.این در حالی است که در جمعیت شهرنشین کشور در سرشماری سال ۱۳۵۵ بالغ بر چهل و هشت درصد بوده است.رئیس مرکز آمار ایران گفت: رشد ناخالص سالانه جمعیت در کشور در ده ساله اخیر حدود چهار درصد بوده که از بالاترین نرخ‌های رشد جمعیت در جهان است. رشد ناخالص جمعیت در نقاط شهری 2/5 و در روستاها 6/2 درصد بوده است. بیشترین رشد جمعیت در کل کشور در استان سیستان وبلوچستان اتفاق افتاده که بالغ بر 1/6 درصد است و این بیشتر به‌دلیل مهاجرپذیر شدن این استان می‌باشد. ضمناً استان خوزستان کمترین رشد جمعیت را داشته است.
حدود ۱۸ میلیون نفر از جمعیت کشور در چهل شهر که بالای صد هزار نفر جمعیت دارند زندگی می‌کنند و براساس همین آمار 5/66 درصد از جمعیت کشور در همین چهل شهر ساکن هستند. پرجمعیت‌ترین استان کشور استان تهران است که 480/719/8 نفر جمعیت دارد و کمترین جمعیت شهری در استان کهگیلویه وبویراحمد زندگی می‌کنند و بالغ بر ۱۱۱۰۰۰ نفر می‌باشند. تهران پرجمعیت‌ترین شهر ایران بالغ بر 029/022/6 نفر جمعیت داشته است. مشهد با 5/1 میلیون نفر جمعیت و اصفهان با حدود یک میلیون جمعیت در ردیف‌های بعدی قرار دارند. وی خاطرنشان ساخت، در صورتی که رشد جمعیت به همین صورت ادامه یابد جمعیت کشور در سال ۱۳۷۰ بیش از شصت میلیون نفر خواهد بود و تهران ۱۱ میلیون نفر جمعیت خواهد داشت. دکتر جمشیدی در زمینه بعد خانوار (تعداد افرادی که در یک خانوار زندگی می‌کنند) آماری را ارائه کرد که بر آن اساس متوسط تعداد افراد خانوار در کل کشور 1/5 نفر می‌باشد. بالاترین تعداد افراد خانوار در استان خوزستان با 6 نفر و کمترین تعداد افراد خانوار در تهران با 5/4 نفر است. تعداد افراد باسواد در کل کشور ۲۸4۱6۳۹4 نفر بالای شش سال سن داشته‌اند که از این عده 554/805/23 نفر باسوادند و بر همین اساس 6۲ درصد جمعیت شش سال به بالا باسواد هستند.
روزنامه اطلاعات- چهارشنبه 13 اسفند 1365





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7489/16/560049/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها