به نام تاریخ




22 آبان
 ‌تولدها
گلاب آدینه: بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون سال 1332 در چنین روزی به دنیا آمد. گلاب آدینه بازیگری را با گروه تئاتر دانشجویی «پیاده» در سال 1354 آغاز کرد و پس از آن در نمایش‌هایی مانند «داستانی نه تازه»، «همشهری»، «دیوار چین»، «دایره گچی قفقازی»، «پوف» و «در مصر برف نمی بارد» حضور داشت. آدینه با فیلم «چوپانان کویر» در سال 1359 وارد سینما شد و پس از آن در فیلم‌هایی مانند «زرد قناری»، «روسری آبی»، «معجزه خنده»، «فصل پنجم»، «بانوی اردیبهشت»، «زیر پوست شهر»، «زندان زنان»، «مهمان مامان»، «وقتی همه خواب بودند»، «قصه‌ها» و «دوباره زندگی» بازی کرد که برای فیلم «روسری آبی» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را گرفت. مخاطبان تلویزیون اما او را با سریال «سلطان و شبان» می‌شناسند که سال 1363 پخش شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. آدینه در این سال‌ها نمایش‌هایی مانند «سلطان مار» و «مرگ یزدگرد» را هم کارگردانی کرده و روی صحنه برده است.
آن‌ هاتاوی: بازیگر امریکایی سال 1982 متولد شد. آن ‌هاتاوی در دوران مدرسه تئاتر بازی می‌کرد و در نوجوانی در سریال «واقعی باش» حضور داشت اما سال 2001 و بازی در فیلم «دفتر خاطرات شاهدخت» او را مطرح کرد. پس از آن‌هاتاوی در فیلم‌های بزرگسالان بازی کرد. فیلم‌هایی مانند «خرابی» و «کوهستان بروکبک» و با «شیطان پرادا می‌پوشد» به شهرت رسید. «جین شدن»، «ریچل ازدواج می‌کند»، «مسافران»، «روز ولنتاین»، «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد»، «بینوایان»، «آلیس در سرزمین عجایب»، «میان ستاره‌ای» و «آب‌های تیره» فیلم‌های دیگری است که او در آنها بازی کرده و برای بازی در «بینوایان» برنده جوایز اسکار و گلدن گلوب شده است. او یکی از بزرگترین و پردرآمدترین بازیگران زن ‌هالیوود در چند سال اخیر است.
  عبدالله کوثری شاعر، گریس کلی بازیگر امریکایی، مازیار پرتو مدیر فیلمبرداری، ‌هانری لانگوآ بنیانگذار سینما تک فرانسه، ارسلان باقری شاعر، جیمی کیمل مجری و بازیگر امریکایی، کریستینا پری روسی نویسنده و شاعر اروگوئه، رایان گاسلینگ بازیگر کانادایی و اشلی ویلیامز بازیگر امریکایی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
محمدابراهیم شریف‌زاده: دوتار نواز خراسانی سال 1395 در چنین روزی درگذشت. محمدابراهیم شریف زاده موسیقی مقامی را از نوجوانی آغاز کرد و با غلامحسین سمندری از دوتارنوازان مطرح ایران همکاری می‌کرد که این همکاری 60 سال ادامه داشت. او یکی از سه خنیاگر باقیمانده از نسل درپور و پورعطایی بود و «یار وفادار»، «یا غیاث المستغیثین»، «سرو خرامان» و «مناجات‌خوانی» از آثار مطرحش بودند.
  لوئیس گارسیا برلانگا کارگردان اسپانیایی، رابرت وان بازیگر امریکایی و استن لی نویسنده و منتشر‌کننده کتاب‌های کمیک مرد عنکبوتی و ‌هالک هم در چنین روزی درگذشتند.
23 آبان
‌تولدها
ووپی گلدبرگ: بازیگری که با فیلم «روح» او را می‌شناسید سال 1955 در چنین روزی به دنیا آمد. ووپی گلدبرگ از دهه 80 میلادی کارش را به عنوان بازیگر در سینما آغاز کرد و در فیلم‌هایی مانند «رنگ ارغوانی»، «زیبایی مرگبار» بازی کرد و سال 1990 در فیلم «روح» درخشید. برای بازی در این فیلم برنده جایزه اسکار و و بفتا شد و پس از آن هم در فیلم‌های «راهبه بدلی»، «پیشگامان فضا»، «مهتاب و والنتینو»، «سگ دو» و «پنج‌تای برتر» بازی کرد.
  سالروز تولد آتنه فقیه نصیری بازیگر، مهدی یراحی خواننده، رابرت لویی استیونسن نویسنده کتاب «جزیره گنج»، جرالد باتلر بازیگر اسکاتلندی، حسین مهری بازیگر، مهدی فروغ مترجم و کارگردان، حسین فدایی حسین نمایشنامه‌نویس، سپیده نظری‌پور کارگردان و بازیگر، مه‌کامه رحیم‌زاده داستان‌نویس، کیومرث مسعودی داستان‌نویس  و نعیمه نظام‌دوست بازیگر هم امروز است.
‌درگذشت‌ها
سعید نفیسی: نویسنده و مترجم مطرح ایرانی سال 1345 در چنین روزی درگذشت. سعید نفیسی متولد سال 1274 بود و پس از تحصیل در فرانسه به ایران بازگشت و ابتدا زبان فرانسه تدریس کرد اما پس از آن به کار در مجله‌هایی مانند «دانشکده» مشغول شد و با ملک‌الشعرای بهار همکاری کرد. او از نخستین سال‌های تأسیس دانشگاه تهران از استادان دانشکده ادبیات این دانشگاه بود و تسلطش بر تاریخ و ادبیات ایران باعث شد بسیاری از متن‌های نظم و نثر فارسی توسط او منتشر شوند. به همین دلیل نفیسی را معمار نثر جدید معاصر ایران می‌دانند که توانست شیوه داستان‌نویسی تاریخ را احیا کند. تصحیح متون قدیمی ادبیات فارسی یکی از کارهای ماندگار اوست و کتاب‌هایی مانند «رباعیات خیام»، «دو تقریر از خواجه عمر خیام»، «شاهنامه»، «نصیحت‌نامه» و «تاریخ مسعودی» توسط او تصحیح و منتشر شدند. «آخرین یادگار نادر شاه»، «ستارگان سیاه»، «ماه نخشب» و «نیمه راه بهشت» هم از آثار و داستان‌های اوست.
  محمد ایرانی مجرد مدرس موسیقی، مرتضی پاشایی خواننده و مهدی کاشانیان هنر بازیگر رادیو هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7489/20/560068/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها