در دیدارهای ظریف با مقامات اسلام‌آباد توافق شد

گشودن گذرگاه‌های جدید مرزی بین ایران و پاکستان




محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که شامگاه سه‌شنبه و در ر‌أس یک هیأت سیاسی و اقتصادی به پاکستان سفر کرد، گسترش همکاری‌های دوجانبه، اوضاع افغانستان و وضعیت جهان اسلام از جمله عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی را از جمله موضوعاتی خواند که در دیدار با مقامات پاکستانی درباره آنها گفت‌وگو کرده است.
وزیر خارجه ایران روز گذشته در یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سفر خود با حضور در کاخ نخست وزیری پاکستان با عمران‌خان دیدار کرد. طرفین درباره روابط ایران و پاکستان، گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری بویژه تقویت مراودات مرزی بحث و تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه ایران محور رایزنی‌های خود با وزیر امور خارجه و فرمانده ارتش پاکستان را در این نشست با نخست وزیر پاکستان مطرح کرد. ظریف و عمران‌خان بر اهمیت همکاری‌های دوجانبه تهران- اسلام‌آباد، مشارکت برای صلح و ثبات منطقه‌ای از جمله همکاری نزدیک برای کمک به برقراری امنیت در افغانستان تأکید کردند. طرفین همچنین خواستار مقابله با اسلام‌هراسی، مساعی مشترک برای کمک به حل مسائل جهان اسلام و تقویت مناسبات فی مابین شدند.
ظریف روز گذشته همچنین در دیدار با شاه محمود قریشی، همتای پاکستانی خود درباره زمینه‌های توسعه همکاری‌های دوجانبه سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی‌ دو کشور گفت‌وگو‌ کرد. وزیر خارجه ایران در این دیدار به علایق عمیق تاریخی و فرهنگی بین ملت‌های دو کشور اشاره و‌ آمادگی ایران را برای توسعه همه‌جانبه مناسبات با پاکستان اعلام کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به توسعه گذرگاه‌های مرزی با پاکستان، از تصمیم درخصوص گشایش بازارچه‌های جدید مرزی در جهت توسعه مناسبات تجاری دو‌ کشور استقبال و آمادگی کشورمان برای توافق پیرامون‌ روش‌های جدید تبادلات تجاری را اعلام کرد. ظریف با اشاره اهمیت تقویت امنیت مرزهای دو کشور، ضرورت مشورت‌های مستمر در این خصوص را یادآور شد.
شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این دیدار از ایران به عنوان یک دوست و‌ همسایه مهم پاکستان یاد کرد و از اقدامات عملی دولت این کشور برای توسعه همکاری تجاری و اقتصادی با ایران خبر داد و گفت: «دولت پاکستان تصمیم گرفته است به تبادلات تجاری مرزی دو کشور کمک کند.»
وزیر خارجه پاکستان برقراری صلح و امنیت در مرزهای ایران و پاکستان را حائز اهمیت زیادی خواند و تأکید کرد این کشور اجازه اقدامات خصمانه علیه ایران را نخواهد داد.
وزیر خارجه ایران پس از  دیدار همتای پاکستانی در جمع خبرنگاران به موضوع این دیدار اشاره کرد و گفت: «بحث طولانی و بسیار خوبی درباره روابط دوجانبه و همکاری‌های مرزی داشتیم. گشایش یک معبر مرزی در هفته آینده بین ایران و پاکستان و همکاری‌های تجاری مرزی و همین طور تهاتر بین دو کشور از موضوعات مورد گفت‌وگو بود.»
ظریف گفت‌وگو با مقام‌های پاکستان درباره منطقه، افغانستان، خلیج فارس، عادی سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی، بحران قره باغ و برجام و تحولات جاری را سازنده توصیف کرد.
تحکیم امنیت مرزی، همزمان با گشودن گذرگاه‌های جدید مرزی
وزیر خارجه ایران همچنین در دیدار ژنرال باجوا فرمانده ارتش پاکستان، به همکاری خوب نظامی دو‌ کشور اشاره و از اقدامات به عمل آمده در مرز جهت  تحکیم امنیت مرزی، همزمان با گشودن گذرگاه‌های جدید مرزی بین دو کشور تقدیر و اعلام کرد که از سوی جمهوری اسلامی ایران گذرگاه ریمدان در استان سیستان‌ و بلوچستان طی هفته آینده گشوده خواهد شد.
وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد در مقابل گذرگاه گبد نیز از سوی طرف پاکستانی باز شود و به مرور سایر گذرگاه‌ها از جمله پیشین- مند برای گسترش ارتباطات مردمی و تجاری بین دو‌ کشور افتتاح شود. فرمانده ارتش پاکستان نیز در این دیدار به همکاری خوب نظامی دو‌ کشور اشاره و از اقدامات به عمل آمده در مرز جهت  تحکیم امنیت مرزی، همزمان با گشودن گذرگاه‌های جدید مرزی بین دو کشور تقدیر کرد. وزیر امور خارجه ایران همچنین در محوطه وزارت خارجه پاکستان اقدام به کاشت یک اصله نهال یادبود کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7489/2/560070/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها