نماینده اصولگرای مجلس خبر داد

احتمال تجدید نظر درمورد لوایح FATF


گروه سیاسی / یک نماینده اصولگرای مجلس از احتمال تجدید نظر در مورد لوایح مرتبط با «اف ای تی اف» خبر داده است. محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز گفته است که این احتمال وجود دارد که اصلاحاتی در این مورد انجام شود.
لوایح مرتبط با «اف ای تی اف» در حالی که به تأیید دولت و تصویب مجلس رسیده بود، اما با در بسته مجمع تشخیص مصلحت نظام برخورد کرد و اعضای این نهاد مشورتی در نهایت آنها را بلاتکلیف گذاشتند و در حقیقت نه آنها را رد کردند و نه تأیید. در ادامه کارگروه اقدام مالی مشترک  هم ایران را وارد لیست سیاه خود کرد و مبادلات مالی و بانکی ایران با سایر کشورها با مشکلات اساسی رو‌به‌رو شد و هشدارهای مقامات دولت و بسیاری از کارشناسان در باره تبعات سنگین عدم پیوستن به اف ای تی اف و ورود به لیست سیاه محقق شد.
حالا با انتخاب جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات امریکا و تحلیل‌های مختلف مبنی بر امکان بازگشت وی به برجام و رفع تحریم‌ها، برخی کارشناسان هشدار داده‌اند تا تکلیف اف ای تی اف مشخص نشود، رفع تحریم‌ها هم چندان کارگشا نخواهد بود چرا که امکان تبادلات مالی و بانکی وجود ندارد. از جمله سید محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه با اجرای کامل برجام و لغو تمام تحریم‌ها ایران امکان دسترسی به سیستم‌های بانکی جهانی را نداشته و در معاملات جهان دچار مشکلات جدی خواهد شد، گفته: «متأسفانه این بحث کاملاً درست است و باید گفت که اگر تمام تحریم‌ها نیز برداشته شود و در صورتی که FATF حل نشده باشد، همچنان روابط تجاری و بانکی دچار مشکل است و باید دوستان در رأس مجمع به این مسأله توجه جدی داشته باشند.» احمد‌پور فلاح، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا هم در این باره گفته: «سیاستگذاران و نخبگان ما بدانند که حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود، ولی نتوانیم ارتباط سوئیفت را برقرار کنیم و به FATF نپیوندیم هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. چون اگر نتوانیم پول را جابه‌جا کنیم برداشتن تحریم‌ها چه سودی خواهد داشت؟»
حالا محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده اصولگرای مجلس درباره سرنوشت FATF و پالرمو، به سایت انتخاب گفته: این مسائل از مجلس گذشته و امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و آنان بر اساس مصالح کشور تصمیم‌گیری خواهند کرد. اگر تحریم‌ها برداشته شد و مشخص شد که موانعی به خاطر این 2 موضوع پیش روی ایران قرار دارد، آن زمان ممکن است ضمن حفظ استقلال و شأن کشور و با شروطی که مجلس پیشتر برای آنها مانند اینکه ایران دارای قوانین پولشویی است و تعریف ایران از تروریسم متفاوت از تعریف و نظر اروپا و امریکاست، می‌توان اصلاحاتی را در این 2 موضوع در نظر گرفت. البته همه این موارد باید در مجمع بررسی شود و اعضا بر اساس مصالح ملی تصمیم‌گیری کنند. این نماینده مجلس همچنین درباره فضای عمومی مجلس درباره برجام، گفت: هنوز مجلس حرفی درباره این موضوع نزده است و ما زمانش که برسد تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد و تصمیمات ما نیز مبتنی بر مصالح کشور است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7489/3/560073/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها