بریده جریده



تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

گزارش روزنامه گاردین از تحول کیفی سینما، موسیقی و نقاشی در ایران
هنرایران، یک دهه پس‌از انقلاب

روزنامه «گاردین» در شماره روز پنجشنبه ۷ مهرماه خود گزارشی از تحولات هنری در ایران منتشر ساخت و ضمن توصیف آن به‌عنوان انقلابی هنری که به شکوفایی استعداد‌های مردمی خواهد انجامید به تحولاتی که در زمینه‌های موسیقی، نقاشی، سینما وخطاطی بوقوع پیوسته اشاره کرد. نویسنده مقاله «واهه پطروسیان» که به‌تازگی از سفر به ایران بازگشته  نوشته است انقلاب فرهنگی بی‌صدایی در ایران در حال انجام است که از چشم دنیای خارج که تصور خشونت باری از ایران دارد بدور است.گاردین ابتدا به تحولاتی که در زمینه موسیقی و سینمای ایران انجام شده اشاره کرد و آنها را مهم‌ترین تحولات هنری دانست. این روزنامه نوشت موسیقی اصیل ایرانی کم‌کم جای موسیقی کلاسیک و سمفونی‌های باخ و بتهوون را گرفته و نوار خوانندگانی چون «محمد رضا شجریان» و «شهرام ناظری» بسیار پرفروش هستند.
گاردین سپس افزود: اما موسیقی اصیل ایرانی در بین راه متوجه تغییراتی شده که شامل افزایش نقش کر و ارکستر نسبت به سابق است. این روزنامه همچنین به ابتکار ادغام موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی کلاسیک اشاره کرد و در این مورد از کار«حسین علیزاده» یاد کرد.  گاردین سپس به تحولاتی که در سینمای ایران پس از انقلاب رخ داده اشاره کرد و نوشت اخیراً فیلم«دونده» که توسط «امیر نادری» ساخته شده بود در یکی از سینماهای لندن مورد استقبال بسیار شدید منتقدین سینما قرار گرفت.روزنامه مذکور ادامه داد بیشتر سازندگان و کارگردانان فیلم‌های کنونی ایران متعلق به دوران پس از انقلاب هستند. نیازهای مالی سازندگان فیلم از سوی وزارت ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و کانون پرورش فکری تأمین می‌شوند. در مقایسه با تحول در سینمای ایران، گاردین تلویزیون را بسیار کم جلوه دانست و نوشت تحولی در این‌جا صورت نگرفته است و افزود: عدم پخش برنامه‌های سرگرم کننده باعث شده مردم به کتاب‌های داستان رو کنند و پس از انقلاب رشد بی‌نظیری در چاپ کتاب‌های فوق وجود داشته است. روزنامه مذکور سپس نوشت تحولی که در چاپ کتاب پس‌از انقلاب رخ داده شامل ترجمه کتاب‌های خارجی در مورد تاریخ معاصر ایران است. وی این مسأله را نشانی از وجود یک نوع آزادی برآورد کرد.گاردین همچنین به تحولات هنری در زمینه نقاشی و مجسمه‌سازی و خطاطی اشاره کرد و تأثیر جنگ را مخصوصاً در هنر نقاشی پس از انقلاب حائز اهمیت دانست.در خاتمه مقاله، این روزنامه پیش‌بینی کرد که با پایان گرفتن جنگ و با از میان برداشتن محدودیت‌های سیاسی استعداد‌های نهفته در میان ایرانیان شکوفا شود.
روزنامه کیهان- دوشنبه 11 مهر 1367

هواپیمای سوخت رسان نیروی هوایی برای اولین بار در ایران بازسازی و تعمیر شد

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ سوخت رسان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در اولین روز جنگ تحمیلی در فرودگاه مهرآباد تهران بشدت آسیب دیده بود پس‌از تعمیر و بازسازی کامل، روز پنجشنبه [28 مهر 1367] آماده عملیات روزانه شد.این هواپیما توسط چهل نفر از پرسنل متخصص صنایع هواپیمایی وزارت دفاع در رشته‌های الکترونیک، بال، بدنه و موتور با ۳۲6۰۰ ساعت کار برای بازسازی و ۲4 هزار ساعت برای تعمیرات سنگین آماده پرواز شد.یکی از شرکت‌های اروپایی برای تعمیر و بازسازی این تانکر بوئینگ، ۱۲ میلیون دلار درخواست کرده بود و پرسنل صنایع هواپیمایی وزارت دفاع برای اولین بار این هواپیمای تانکر را که حدود ۲۰۰ هزار لیتر ظرفیت حمل سوخت و مقدار زیادی ظرفیت حمل بار دارد تعمیر و بازسازی کردند. این هواپیما که آماده فعالیت است به نیروی هوایی ارتش تحویل شد. با اجرای این پروژه امکانات تعمیر اساسی هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ برای اولین بار در کشور به‌وجود آمد و بدین ترتیب از خروج حدود دو میلیون دلار ارز برای تعمیر هر هواپیما به خارج از کشور جلوگیری می‌شود. درصورت لزوم، صنایع هواپیمایی ایران می‌تواند به‌عنوان مرکز تعمیراتی هواپیما‌های ۷۰۷ در خاورمیانه یک منبع درآمد ارزی باشد.
روزنامه کیهان -  شنبه 30 مهر 1367

نخستین دانشگاه هوایی کشور افتتاح شد

نخستین دانشگاه هوایی کشور صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خامنه‌ای رئیس جمهوری و تیمسار سرتیپ غلامرضا فرهی ریاست دانشگاه در محل این دانشگاه در تهران افتتاح شد.
با تصویب قانون جدید ارتش و همکاری وزارت فرهنگ و آموزش‌عالی مجوز ایجاد رشته‌های کارشناسی، مهندسی برق، مهندسی صنایع هوایی، مهندسی نگهداری هواپیما و کارشناسی هوانوردی در دانشگاه هوایی صادر شد.
پروژه تأسیس و راه‌اندازی دانشگاه هوایی با صرف هزینه‌هایی در حداقل خود و با تلاش متخصصان در مدت کمتر از یک سال اجرا شده است. در این دانشگاه، دانشکده‌های مهندسی هواپیما، مهندسی برق و پرواز ایجاد شده و دوره هوانوردی که در واقع مکمل دوره خلبانی جاری در دانشکده خلبانی است، علاوه بر تأمین نیازهای کادر خلبانی کشور قادر به پذیرش دانشجویان رشته هوانوردی سایر کشورهای مسلمان و دوست خواهد بود.
 روزنامه کیهان - یکشنبه 15 آبان 1367

اولین روکش پل هوایی ساخت ایران
 مورد بهره‌برداری قرار گرفت

برای اولین بار روکش پل هوایی ماشین رو در داخل کشور تولید و روی پل بزرگراه مدرس - میرداماد مورد استفاده قرار گرفت. پل روکش شده صبح امروز طی مراسم ویژه‌ای با حضور مسئولان وزارت صنایع، تحویل مسئولان شهرداری تهران شد.پس‌از انقلاب اسلامی مسأله از بین رفتن روکش پل‌های هوایی که از جنس ماده مخصوص شیمیایی می‌باشد، از جمله مشکلات عدیده شهرداری بود و به‌دلیل از بین رفتن این مواد خصوصاً در مواقع بارندگی، پل‌های مورد بحث مسدود و موجب ترافیک سنگین در معابر می‌گردید. سه ماه قبل برای اولین بار با همکاری یکی از واحدهای تولید چسب و مواد شیمیایی وهسته‌های خودکفایی وزارت صنایع، روکش استاندارد پل های هوایی با استفاده از مواد وامکانات داخلی تهیه و به‌طور آزمایشی روی پل ماشین رو بزرگراه مدرس نصب گردید.صبح امروز پس‌از گذشت 3 ماه و کسب موفقیت مواد آزمایش شده و تأیید کارشناسان، اولین پل هوایی با روکش تولید داخلی، با حضور دکتر توفیق معاونت تحقیقات و آموزش وزارت صنایع تحویل مسئولان شهرداری تهران گردید. با توجه به آزمایش موفق روکش تولید شده داخلی، پیش‌بینی می‌شود با روکش کردن تمامی پل‌های هوایی تهران، مشکل چندین ساله شهرداری برطرف گردد.
روزنامه کیهان- پنجشنبه 26 آبان 1367


دکتر عباس ریاضی، منجم و دانشمند ایرانی درگذشت

دکتر عباسی ریاضی منجم و استاد دانشگاه روزپنجشنبه 18 اسفند 1367درگذشت. دکتر ریاضی کرمانی متولد ۱۲۸۶ در شهر کرمان بود. او تحصیلات دانشگاهی را در ایران شروع کرد و در فرانسه در رشته ریاضیات و نجوم ادامه تحصیل داد و دکترای خود را از دانشگاه سوربن دریافت داشت. سال ۱۳1۷ به ایران بازگشت و به تدریس در دانشکده علوم دانشگاه تهران و دانشسرای عالی و سایر مؤسسات آموزش عالی پرداخت سپس به مقام استاد کرسی دانشگاه تهران نائل آمد. دکتر ریاضی سال ۱۳۲۵ به استخراج تقویم رسمی ایران پرداخت. وی از معدود دانشمندان ایرانی بود که عمر خود را صرف پیشرفت علم و دانش کرد و تا آخرین لحظات زندگی به مطالعه و تحقیقات علمی پرداخت. کتاب‌های «هیأت نجوم»، «مقدمه بر نجوم عالی و مثلثات کروی» و «سررسید نامه» از جمله تألیفات وی است.
روزنامه کیهان- شنبه 20 اسفند 1367








آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7493/16/560490/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها