به نام تاریخ




27 آبان
دویست و چهل و سومین روز از سال را با نام و مروری بر آثار چهره‌هایی می‌گذرانیم که متولد امروز هستند یا سالروز درگذشت‌شان در برگه تقویم امروز ثبت شده است.
تولدها
فرامرز قریبیان: بازیگر ایرانی امروز 79 ساله می‌شود. فرامرز قریبیان در امریکا رشته بازیگری خواند و پس از بازگشت به ایران در سال 1347 در فیلم «بیگانه بیا» به کارگردانی مسعود کیمیایی بازی کرد. پس از آن چند سالی به خارج از کشور رفت و از سال 51 و با بازی در فیلم «خاک» به‌صورت جدی‌تر کارش را در سینما آغاز کرد اما «گوزن‌ها» در سال 1353 فیلمی بود که نام قریبیان را مطرح کرد. «غزل» و «سایه‌های بلند باد» دیگر فیلم‌های او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بودند و پس از سال 57 و در دهه 60 با بازی در بسیاری از فیلم‌ها به‌عنوان یکی از بهترین ستاره‌های سینمای ایران مطرح شد. با فیلم‌هایی مانند «سفیر»، «پرونده»، «کانی مانگا»، «فیل در تاریکی»، «انفجار در اتاق عمل»، «تبعیدی‌ها»، «ردپای گرگ»، «گریز»، «طعمه»، «ترانزیت»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «تجارت»، «مرد بارانی»، «چشم عقاب»، «رقص در غبار»، «رؤیای خیس»، «رئیس»، «کارناوال مرگ»، «آلزایمر»، «بهشت گمشده»، «شهر زیبا»، «گناهکاران»، «بهشت» و «خروج». قریبیان برای «کانی مانگا»، «بندر مه آلود» و «مرد بارانی» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر را گرفت و مسعود کیمیایی او را بهترین بازیگر فیلم‌های خود می‌داند. قریبیان کارگردانی هم کرده و فیلم «قانون» و البته فیلم «گناهکاران» را با همکاری پسرش ساخته است. قریبیان سال گذشته با بازی در فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی کیا از دنیای بازیگری خداحافظی کرد و البته این روزها خبرهایی از بازگشت مجدد او به گوش می‌رسد.
مارتین اسکورسیزی: کارگردان مشهور جهان سال 1942 در چنین روزی به دنیا آمد. مارتین اسکورسیزی در نوجوانی و وقتی با برادر و پدرش به سینما می‌رفت به این هنر علاقه‌مند شد و بالاخره هم در دانشگاه فیلمسازی نیویورک تحصیل کرد. در دوره فوق لیسانس شروع به ساخت فیلم‌های کوتاه کرد و سال 1967 اولین فیلم بلندش را با نام «چه کسی در خانه من را می‌زند؟» ساخت. او در دهه 70 میلادی همراه کارگردانانی چون فرانسیس فورد کاپولا، برایان دی پالما، جورج لوکاس و استیون اسپیلبرگ موج جدید سینمای امریکا را ایجاد کرد. دوران کودکی اسکورسیزی درمحله‌هایی گذشت که پاتوق ایتالیایی‌های خلافکار بود و او به همین دلیل به سینمای گانگستری علاقه داشت و «خیابان‌های پایین شهر» اولین فیلمش با این موضوع بود اما اسکورسیزی با «راننده تاکسی» در سال 1976 به شهرت رسید. فیلمی که تبدیل به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما شد. پس از آن اسکورسیزی فیلم‌های «مرد خشمگین»، «سلطان کمدی»، «آخرین وسوسه مسیح»، «رفقای خوب»، «کازینو»، «دار و دسته نیویورکی‌ها»، «هوانورد»، «رفتگان»، «جزیره شاتر»، «هوگو»، «گرگ وال استریت»، «سکوت» و «ایرلندی» را ساخت. اسکورسیزی بارها برای فیلم‌هایش نامزد جایزه اسکار شد و بالاخره برای فیلم «رفتگان» در سال 2007 این جایزه را گرفت.
   طاهره صفارزاده شاعر، راک هادسن بازیگر امریکایی و دنی دویتو کمدین امریکایی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
جامی: شاعر و ادیب نامدار ایرانی سال 871 شمسی در چنین روزی درگذشت. نورالدین عبدالرحمن بن احمد بن محمد متولد سال 793 شمسی بود و وقتی در هرات در کنار پدرش مشغول تحصیل بود به جامی شهرت پیدا کرد. مقدمات ادبیات فارسی و عربی را از پدرش یاد گرفت و در مدرسه نظامیه هرات با تصوف آشنا و مجذوب آن شد. سرودن شعر را از دوران جوانی آغاز کرد و توانست  به نظم درآوردن تعالیم عرفانی و صوفیانه به شهرت برسد. از جامی کتاب‌هایی مانند دیوان‌های سه‌گانه شامل قصاید، غزلیات، رباعیات و مقطعات، هفت اورنگ، بهارستان، شواهد النبوه و نفحات الانس باقی مانده است.
سیدخلیل عالی نژاد: نوازنده تنبور سال 1380 درگذشت. سید خلیل عالی‌نژاد متولد 1336 بود و به‌دلیل اینکه پدرش نوازنده تنبور بود از کودکی با این ساز آشنایی داشت. عالی‌نژاد تنبور را از سیدنادر طاهری و امرالله شاه ابراهیمی یاد گرفت و بر ردیف موسیقی دستگاهی ایران هم تسلط داشت. البته سازهای دف و تار و سه تار را هم آموخت و می‌نواخت. او در اوایل دهه 60 عضو گروه تنبور شمس به سرپرستی کیخسرو پورناظری شد اما در دهه 70 خودش گروه «باباطاهر» را تشکیل داد. از عالی‌نژاد گروه نوازی‌هایی مانند «آیین مستان»، «ثنای علی»، «زمزمه قلندری»، «آیین قلندری» و «دو نوازی شکرانه» باقی مانده و تکنوازی و جواب آواز او را در آلبوم «صدای سخن عشق» شهرام ناظری شنیده اید.
   سالروز درگذشت عبدالعلی همایون بازیگر هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7493/20/560549/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها