سخنگوی وزارت خارجه:

مرزهای جغرافیایی ایران و منطقه هیچ تغییری نکرده است




سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اعلام اینکه تاکنون پیامی در رابطه با بازگشت امریکا به برجام دریافت نشده است، گفت: برجام باید در چارچوب خود برجام اجرایی شود. طرف‌های اروپایی باید به تعهدات خود بازگردند و باید بپذیرند که خسارت عظیمی به ایران از بابت عدم تعهدات آنها وارد شده است و اگر امریکا نیز می‌خواهد به این مسیر برگردد، باید به اجرای تمام و کمال برجام بدون کم و کاست آن بازگردد و این مسیر اجرای برجام است و برجام چیزی نیست که قابل مذاکره مجدد باشد.
به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه بر اساس طرح ترکیه و روسیه برای حل بحران قره باغ ایران دیگر مرزی با ارمنستان نخواهد داشت، با بیان اینکه متأسفانه در هفته گذشته جوسازی رسانه‌ای بی پایه‌ای در این زمینه داشتیم و نقشه‌های ساختگی در این ارتباط منتشر شد، تأکید کرد: مرزهای جغرافیایی ایران و منطقه هیچ تغییری نکرده و در آینده نیز تغییری در آن رخ نمی‌دهد. برداشت ما این است که قرار است جاده ترانزیتی ساده‌ای ایجاد شود که کم و کیف آن و مسائل امنیتی مربوط به آن باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. نمایندگان ما در پایتخت‌های کشورهای منطقه هوشیارانه و با دقت موضوع را پیگیری می‌کنند. او با تأکید بر اینکه نه مرزی عوض شده است و نه ایران تغییری را در این مسیر می‌پذیرد ادامه داد: ما مواضع خود را در ارتباط با این بحران و مسائل مرتبط با آن اعلام کرده‌ایم.
سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر به نگرانی‌های ایران مبنی بر حضور نیروهای تکفیری در این مناطق و در همسایگی ایران اشاره کرد و گفت: امیدواریم همین اکنون نیروهای تکفیری منطقه را ترک کنند چون بهانه‌ای برای حضور آنها نیست و امیدواریم که این موضوع هر چه زودتر اتفاق بیفتد و همان طور که قبلاً نیز گفته‌ایم این موضوع خط قرمز ماست و به صورت جدی با آن برخورد می‌کنیم. خطیب‌زاده افزود: ایران در شاهراه بسیاری از مسیرهای ترانزیتی قرار دارد. این موضوع برای ما اهمیت دارد. ایران از موقعیت ژئوپلیتیک خود آگاه است. از این فرصت استفاده می‌کند و تلاش دارد که دوستان خود را نیز از این موقعیت بهره‌مند کند.
او در این باره  ادامه داد: ما فکر می‌کنیم تنها راه حل دائمی این بحران توجه به اصل انصاف، حق حاکمیت کشورها و رعایت مرزهاست و از هر چیزی که به این مسیر کمک کند، استقبال می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست خبری به پرسش‌هایی درباره رابطه ایران و عربستان پاسخ داد. او درباره رد و بدل شدن پیامی از سوی عربستان در جریان سفر محمدجواد ظریف به پاکستان، گفت: ایران مواضع خود را در نوع تعامل با همسایگان بارها اعلام کرده است. احتیاجی به پیام آوردن و پیام بردن نیست. البته نخست وزیر پاکستان در ابتدا که مسئولیت در این کشور را برعهده گرفته بود تلاش‌هایی را در این زمینه انجام داد ولی طبق معمول عربستانی‌ها پاسخ مثبتی ندادند.
خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با اظهارات اخیر پادشاه عربستان علیه ایران، تکرار این اظهارات را خسته کننده و تکراری دانست و با تأکید بر اینکه پیام ایران کاملاً در این زمینه روشن است، گفت: توصیه ما به حاکمان آل سعود این است که تنها و تنها به ظرفیت‌های جهان اسلام و منطقه دل ببندند. دست دوستی ایران کماکان برای تمام کشورهای اسلامی دراز است و این بر اساس یک باور است. ما تمامی خطاها، نقشه‌ها و توطئه‌های آل سعود علیه ایران را می‌دانیم ولی در عین حال به این موضوع توجه داریم که ما انتخاب نکردیم که همسایه هم باشیم ولی به هر حال همسایه هم هستیم و چاره‌ای نداریم که برای تعالی منطقه و حل مشکلات دست به دست هم بدهیم و همکاری کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7493/3/560558/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها