بحران کرسی خالی ریاست جمهوری در پرو




گروه جهان / رئیس‌جمهوری موقت پرو پس از 5 روز با فشار معترضان و مقامات سیاسی اپوزیسیون مجبور به استعفا شد تا کنگره برای تعیین پنجمین رئیس‌جمهوری در 5 سال اخیر وارد جلسه شود.
به گزارش «گاردین»، ناآرامی‌ها در «لیما» پایتخت پرو از یک هفته قبل با برکناری ناگهانی «مارتین ویزکارا» به اتهام رشوه پس‌از استیضاح توسط اکثریت نمایندگان مخالف دولت آغاز شد. «مانوئل مرینو» که ریاست کنگره را برعهده داشت، سه‌شنبه گذشته و یک روز پس‌از برکناری رئیس‌جمهوری محبوب کشورش، به‌عنوان رئیس جمهوری موقت سوگند یاد کرد. اما این عزل و نصب ناگهانی که از سوی گروه‌های حامی رئیس جمهوری مخلوع کودتای پارلمان علیه دولت به شمار می‌رفت، مردم بسیاری را به خیابان‌ها کشاند. گرچه این تظاهرات در چند روز ابتدایی مسالمت‌آمیز بود اما شامگاه شنبه، حضور نیروهای ویژه پلیس در محل تجمعات اوضاع را متشنج کرد. به‌گفته شاهدان در حالی که نیروهای امنیتی برق مناطق را قطع کرده بودند و مردم با چراغ قوه‌های موبایل‌ها مسیر را روشن کردند، نیروهای پلیس با تظاهرکنندگان درگیر شده و بالگردهای پلیس نیز بر سر آنها گاز اشک آور ریختند که در این کشاکش دو جوان حدوداً 20 ساله کشته شدند. مرگ این دو جوان خشم ملی را برانگیخت و با ورود فعالان حقوق بشری و نمایندگان سازمان عفو بین‌الملل به موضوع، فشار سیاسی علیه «مرینو» افزایش یافت.
در پی این تنش‌ها که به گزارش فعالان حقوق بشری به ناپدیدشدن 40 معترض منجر شده و بیش از 90 نفر نیز به‌خاطر خشونت پلیس تحت درمان قرار گرفتند، «مرینو» سرانجام در پنجمین روز ریاست جمهوری اش در قاب تلویزیون ملی پرو حاضر شد و در حالی که انتصاب خود را براساس قانون اعلام کرد، از استعفایش خبر داد. به نوشته «سی‌ان‌ان»، پس‌از این پیام، 12 نفر از وزرای کابینه او نیز استعفا دادند اما قرار است تا تعیین رئیس‌جمهوری موقت بعدی بر سر کار بمانند. لحظاتی پس از اعلام استعفای «مرینو»، صدای بوق خودروها و شادی مردم در خیابان‌ها بلند شد. «ویزکارا»، رئیس جمهوری مخلوع که به نوشته «ان‌پی‌آر» پس‌از استعفای سلفش به جرم فساد در سال 2018، کرسی ریاست جمهوری را به‌دست آورد، با محکوم کردن نیمی از نمایندگان پارلمان پرو در پرونده‌های پولشویی و حتی قتل در میان سیاستمداران دشمنان زیادی داشت. همین شرایط نیز زمینه اتهام زنی به او را فراهم کرد، به‌طوری که هفته گذشته نمایندگان مخالف با اتهام دریافت رشوه 630 هزار دلاری از سوی «ویزکارا» او را برکنار کردند. گرچه «ویزکارا» اتهامات را نپذیرفت اما کنگره بلافاصله «مرینو» را با شعار اتحاد پرو جایگزین او کرد. رئیس جمهوری مخلوع در پیامی با ابراز تأسف از مرگ دو جوان دانشجو گفت: «این اتفاقات که نتیجه اقدامات سرکوب گرایانه دولت غیرقانونی و نامشروع پرو است تأسف آور است. ضمن ابراز همدردی با خانواده این قهرمانان ملی، تمام تلاش خود را برای دفاع از دموکراسی به کار می‌گیرم. بدون شک کشور مرگ این دو جوان شجاع را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7493/4/560564/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها