بهشتی‌پور در مناظره با نبویان:

برجام تهدیدات را خنثی کرد



گروه سیاسی/ با پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات امریکا و پیش‌بینی‌ها مبنی بر بازگشت امریکا به برجام، بحث‌ها درباره فرجام توافق هسته‌ای و کیفیت روابط ایران و امریکا در دوره جدید زیاد شده است.
جریان مخالف دولت حالا با تأکید بر اینکه هیچ تفاوتی بین بایدن و ترامپ نیست، این رویکرد که این جابجایی قدرت در کاخ سفید می‌تواند فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران باشد را برنمی‌تابد و در حقیقت آنها برجام  را پایان یافته می‌دانند. در همین ارتباط سید محمود نبویان نماینده تهران در مجلس و از چهره‌های شناخته شده مخالف برجام با حسن بهشتی‌پور، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل در مناظره‌ای به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته‌اند.
به گزارش ایرنا، نبویان برجام را توافقی نامناسب ارزیابی کرد و گفت: بر اساس ماده چهار NPT، ایران حق استفاده، تولید و توسعه فناوری هسته‌ای را دارد و ایران نباید با پذیرش پروتکل الحاقی حقوق خود را محدود می‌کرد. این عضو جبهه پایداری با بیان اینکه پیشرفت هسته‌ای کشور در دوران سعید جلیلی در مذاکرات هسته‌ای شتاب گرفت، افزایش سانتریفیوژها، افزایش مراکز غنی‌سازی و به روز کردن تأسیسات هسته‌ای کشور را محصول این دوران دانست. به گفته وی، مذاکرات برجام باعث از دست رفتن پیشرفت‌های هسته‌ای دوران جلیلی شد و تعهداتی را به ایران تحمیل کرد که بر اساس آن، ایران مجبور خواهد بود برای همیشه فقط یک مرکز غنی‌سازی داشته باشد. نبویان گفت: برجام حق ایران برای تولید و توسعه هسته‌ای را محدود کرده و منجر به از بین رفتن بسیاری از زیرساخت‌های هسته‌ای کشور در نطنز، فردو و اراک شد. علاوه براین برجام باعث شد تا ما برای همیشه از داشتن پسماند هسته‌ای و حتی دانش فرآوری آن محروم شویم و در عین حال زمینه را برای جاسوسی از مراکز نظامی کشور فراهم کرد. این نماینده مجلس تأکید کرد که خطر بایدن از ترامپ بیشتر است و اجماع جهانی علیه ما درست می‌کند.
به لطف برجام حق غنی‌سازی به رسمیت شناخته شد
در نقطه مقابل حسن بهشتی‌پور، استاد دانشگاه  در دفاع از توافق هسته‌ای گفت: برجام تأسیسات هسته‌ای را حفظ و تهدیدات را خنثی کرد. وی با یادآوری این موضوع که تنها ۱۴ کشور در دنیا غنی‌سازی دارند و در NPT و پروتکل الحاقی اشاره‌ای به حق کشورها برای غنی‌سازی نشده است، تصریح کرد: به لطف برجام حق جمهوری اسلامی برای غنی‌سازی به رسمیت شناخته شد و اکنون ما دارای چرخه کامل سوخت هسته‌ای هستیم. این کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به روابط قدرت در نظام بین‌الملل اظهار داشت: اگر برجام را امضا نمی‌کردیم در شرایطی که ذیل فصل هفت شورای امنیت بودیم و ۶ قطعنامه علیه ما صادر شده بود، ‌آیا می‌توانستیم با وجود تهدیدات امنیتی و اقتصادی و تحریم‌های فزاینده ادامه دهیم.
بهشتی پوریادآور شد که نباید فقط امتیازاتی که داده‌ایم را ببینیم و وجوه مثبت برجام را انکار کنیم. باید توجه داشته باشیم که امنیت ملی ما مورد تهدید قرار داشت و احتمال اقدام نظامی علیه ما در مراحل بعد وجود داشت. بهشتی‌پور درباره این ادعا که برجام برنامه و تأسیسات هسته‌ای ایران را از بین برد، گفت: اگر صنعت هسته‌ای نابود شده بود چطور ایران توانسته بعد از خروج امریکا و در مدت یک سال گذشته که برنامه کاهش تعهدات را اجرایی کرده تا این حد از غنی‌سازی را انجام دهد و بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌های قبل از برجام را از سر بگیرد؟
بهشتی‌پور درباره دستاوردهای برجام برای مردم عادی هم گفت: در نتیجه برجام، امکان فروش نفت و سرمایه‌گذاری در ایران فراهم شد و میلیاردها دلار از دارایی‌های ما در خارج آزاد شدند که این موضوع توانست در شرایط تحریمی سخت اوایل دهه ۹۰ فشارهای اقتصادی بر جامعه ایران را کاهش دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7493/2/560589/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها