خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد




جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

افزایش توئیتری تعرفه‌ها

شگفت انگیز و خنده دار اینکه اگر چه رسانه‌ها ترامپ را به‌عنوان چهره‌ای عمیقاً ضد اسلام و مسلمانان ترسیم می‌کردند اما او هرگز این واقعیت را درک نکرد که اردوغان خودش یک مسلمان بنیادگرا است (تعدادی از رهبران کلیدی اروپا و خاورمیانه و مشاوران خود ترامپ تلاش زیادی را برای تشریح این واقعیت برای او مصروف کرده بودند). اردوغان سرگرم تبدیل نظام سکولار بنیانگذاری شده توسط کمال آتاتورک به یک نظام اسلامی بود. او از اخوان المسلمین و سایر گروه‌های بنیادگرا در سراسر خاورمیانه حمایت می‌کرد و کمک‌های مالی در اختیار حماس و حزب‌الله قرار می‌داد، نیازی نیست اشاره کنم که رئیس جمهوری ترکیه مواضع بشدت خصمانه نیز علیه اسرائیل داشت. اردوغان همچنین به ایران کمک می‌کرد که تحریم‌های امریکا را خنثی کند. البته به‌نظر می‌رسید که هرگز در این کار موفقیت کامل نداشت.
همزمان ترامپ که از تأخیرهای ترکیه (در زمینه آزادی کشیش برانسون) و بغرنج و پیچیده کردن شرایط توسط آنکارا خسته شده بود، در روز دهم آگوست و با‌ وجود تشکیک‌های قانونی، دستور افزایش تعرفه‌های تحمیلی بر محصولات فولادی و آلومینیومی ترکیه را صادر کرد. بر اساس این دستور توئیتری تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم ترکیه هر دو نسبت به قبل دو برابر شد و به ترتیب به 50 و 20 درصد افزایش یافت. البته شاید این برای اولین بار در تاریخ بود که تعرفه‌ها از طریق توئیتر افزایش می‌یافت:
 در حالی که ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار قدرتمند ما سیر نزولی دارد، من همین الان دستور دو برابر شدن تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم را در ارتباط با ترکیه صادر کردم؛ از این پس تعرفه آلومینیوم 20 درصد و تعرفه فولاد 50 درصد خواهد بود. در حال حاضر روابط ما با ترکیه شرایط خوبی ندارد!
 ترکیه با اعلام تعرفه‌های جدید برای محصولات امریکایی به اقدام ما پاسخ داد و ترامپ هم در واکنش خواستار آماده شدن طرح‌های تحریمی بیشتری علیه ترکیه شد. منوچین، وزیر خزانه‌داری تلاش کرد ترامپ را در موضوع تحریم‌ها آرام کند و سرعت او را بگیرد که به‌نظرم این کار فقط باعث ناامیدی بیشتر منوچین می‌شد. در ادامه مایک پنس، معاون رئیس جمهوری پیشنهاد کرد که جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ با وزیر دارایی ترکیه صحبت کند، چرا که هر دو داماد رؤسای جمهوری کشورشان بودند. واقعاً عجب پیشنهادی! چه ایرادی دارد!؟ پمپئو و منوچین را در جریان این کانال ارتباطی جدید از طریق دامادها قرار دادم و هر دو تقریباً منفجر شدند. منوچین به این دلیل که وزیر دارایی ترکیه همتای او بود و پمپئو نیز به‌دلیل اینکه چنین مذاکره‌ای را نمونه دیگری از مداخلات کوشنر در کار وزارت خارجه و انجام مذاکرات بین‌المللی می‌دانست که او هرگز نباید به آنها ورود می‌کرد (کوشنر در کنار این کارها روی طرح صلح خاورمیانه نیز کار می‌کرد، طرحی که هرگز به طور کامل آماده نشد).  من هم البته همیشه از دادن خبرهای خوب به دیگران لذت می‌بردم! ترامپ و کوشنر به منظور شرکت در مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی برای فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی عازم «همپتونز» در حومه نیویورک بودند که منوچین هم در آن مراسم حضور داشت. کوشنر بعد از این مراسم تلفنی به من گفت که جای نگرانی نیست، وزیر دارایی آرام شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7512/4/562552/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها