دلالی اکسیژن در آب گل آلود کرونا در کردستان




سنندج -  نیاز به خرید کپسول اکسیژن از واحدهای تولیدی در شرایط کرونایی اخیراً افزایش یافته است و دلالان با شناسایی این فرصت، در مسیر بین واحدهای تولیدی اکسیژن و بیمارستان‌های استان کردستان قرار گرفته‌اند.
به گزارش ایرنا، دلالان در مقابل مبلغ و درصدی تعیین شده بین خریدار و فروشنده واسطه می‌شوند. عملکرد برخی از خریداران در مقابل فروشندگان و تولیدکنندگان اصلی هم از عوامل منجر به ظهور و ورود دلالان است و نمونه آن را این روزها در خرید و فروش کپسول‌های اکسیژن در بازار کردستان شاهد هستیم. به خاطر عدم اجرای تعهد از سوی خریداران طی سالیان گذشته در مقابل واحدهای تولید اکسیژن، تولید کنندگان هم از خرید و فروش مستقیم خودداری کرده و تولیدات خود را به‌دست دلالان و واسطه گران می‌سپارند.
 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه بحران کرونا نیاز به اکسیژن را افزایش داده است، گفت: رسالت تأمین اکسیژن بر عهده ما، مسئولان و واحدهای تولیدی است تا بیماری به‌دلیل کمبود اکسیژن جانش به خطر نیفتد. محمد دره‌وزمی افزود: همه تلاش خود را برای افزایش میزان ظرفیت تولید اکسیژن در استان بکار گرفته و واحدهایی را هم برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی کرده‌ایم.
وی افزود: از واحدهای تولید اکسیژن انتظار می‌رود تولیدات خود را بدون واسطه به بیمارستان‌ها تحویل دهند و دانشگاه علوم پزشکی هم می‌طلبد در این خصوص با صاحبان واحدهای تولیدی تعامل بیشتری داشته باشد.
هر چند مسئولان استان بر تحویل بدون واسطه کپسول‌های اکسیژن به بیمارستان‌ها تأکید کرده و می‌کنند ولی در مقابل واحدهای تولیدی به‌دلیل کارشکنی‌ها و مشکلاتی که درخصوص خرید بدون واسطه برای آنها پیش آمده از این کار خودداری و محصول تولیدی خود را به دلالان می‌سپارند. مدیر واحد تولید اکسیژن واقع در شهرستان قروه اظهار داشت: تولیدکننده تمایلی ندارد که تولید خود را از طریق دلال بفروشد ولی شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که مجبور به عرضه دسترنج خود بواسطه‌گران می‌شود.
 بختیار بردازه اضافه کرد: چندین مرتبه خود به‌طور مستقیم اقدام به عرضه کپسول‌های اکسیژن به بیمارستان‌های استان کردیم و قرارداد هم در رابطه با خرید و فروش با دانشگاه علوم پزشکی منعقد کردیم. وی افزود: جای بسی تأسف دارد که هر بار دانشگاه قرارداد را لغو و اقدام به خرید کپسول از دلالان کرده و به همین دلیل ما هم تصمیم گرفتیم که دیگر به‌طور مستقیم اقدام به فروش این محصول نکنیم.
مدیر واحد تولید اکسیژن واقع در شهرستان قروه یادآور شد: بارها درخواست تشکیل جلسه با رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان را دادیم ولی تاکنون این مهم محقق نشده است. وی تأکید کرد: برای نجات جان شهروندان‌مان حاضر هستیم محصول خود را با قیمت کمتر از دلالان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهیم و حتی بعد از گذشت ۶ ماه هم با ما تسویه حساب کنند و بی‌شک اینگونه دلالان هم حذف خواهند شد.
بزرگترین واحد تولید اکسیژن کردستان در شهرستان قروه واقع است و ماهیانه ۱۵ هزار کپسول اکسیژن تولید می‌کند در حال حاضر ۹۰ درصد تولیدات خود را به تأمین نیاز بیمارستان‌ها اختصاص داده است. تفاوت زیادی در تولید اکسیژن ویژه واحدهای صنعتی و طبی وجود ندارد، میزان خلوص گاز موجود در کپسول‌های اکسیژن صنعتی و طبی تقریباً یکسان بوده و فقط رنگ کپسول‌های طبی سفید است. تولید کپسول اکسیژن چه صنعتی و چه طبی مشمول استاندارد اجباری است و کارشناسان اداره‌کل استاندارد استان کردستان در طول سال چندین مرتبه از واحدهای تولیدی در این حوزه به طور سرزده بازدید و نمونه‌برداری انجام می‌دهند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7512/11/562568/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها