در این روزهای بلازده

صدا و سیما کمک حال تئاتر باشد


رضا آشفته
 منتقد
در این اوضاع نابسامان اقتصادی و روزهای پر ملال کرونایی تلویزیون می‌تواند کمک حال تئاتر باشد و با تولید تله تئاتر به داد هنرمندان نازنین این رشته هنری برسد. این روزها در خبرها آمده که صدا و سیما در یک حرکت آشتی جویانه به سمت تئاتر آمده و بخشی از تولیدات تله تئاتر خود را از گذشته ، بازپخش می‌کند و با آنکه این خبر مسرت بخش است اما دردی از اهل تئاتر را درمان نمی‌کند چون ارتزاق آنان از تولید مجدد تئاتر است که ممکن می‌شود و نه از پخش مجدد.
روزگاری بخشی از هویت و اعتبار تلویزیون همین تولیدات تئاتری اش بود، برای همین برنامه دقیق و منسجمی برای چنین تولیداتی در نظر گرفته می‌شد و بهترین روزهای هفته و ساعات روز برای پخش آنها اختصاص می‌یافت که مبادا مخاطبان این فرصت را از دست دهند؛ در تلویزیون خصوصی پاسال که سال 37 راه‌اندازی شد، چهارشنبه شب ها ساعت 10 بهترین ساعت برای پخش زنده تله تئاتر بود که سازماندهی این برنامه‌ها با شادروان عباس جوانمرد بود و بعد از تأسیس تلویزیون ملی هم یک واحد مستقل برای تولید تئاتر به‌ نام واحد نمایش راه‌اندازی شده بود و شادروان داوود رشیدی مدیریت و برنامه‌ریزی اش را عهده دار بود و... در دهه شصت همواره تولید تله تئاتر و پخش آنها با اهمیت بیشتری پیگیری می‌شد، شاید تولید سریال هزینه بر بود و جنگ نمی‌گذاشت برای آن سرمایه‌گذاری کلانی بشود؛ به هر روی تولیدات چشمگیری به کارگردانی داریوش مؤدبیان، حسن فتحی، داوود میرباقری، اسماعیل خلج، رضا ژیان و... روی آنتن آمد که هنوز هم بازپخش برخی از آنان مانند سوزنبانان و باجناق‌های داریوش مؤدبیان، دو مرغابی در مه حسین پناهی، بازپرس وارد می‌شود رضا بابک و... می‌تواند هم خاطره برانگیز باشد و هم حس خوبی به نسل‌های تازه‌تر ما بدهد... که بعدها محمد رحمانیان چنین نمونه‌هایی را در دهه 80  روی آنتن آورد ،مانند بازرس!
با چنین پیشینه‌ای حیف است که تئاتر را نادیده بگیریم و نخواهیم از این نعمت یک فرصت طلایی برای تلویزیون و شبکه‌های کم رونقش بسازیم. این روزها تلویزیون می‌تواند برای یک سال دست‌کم
200 تله تئاتر متفاوت و متنوع را برای پخش از شبکه‌های متعدد در نظر بگیرد و حتی شبکه‌های شهرستان با دعوت از گروه های حرفه‌ای استان های خود در چنین طرح و برنامه ضرورتی و حمایتی فعال شوند؛ هم کمدی‌ها، هم تراژدی‌ها و هم ملودرام‌ها زمینه ساز گسترش مخاطبان خواهند بود و هم تله تئاترهایی برای بچه‌ها که نگاه تازه‌ای را برای فراهم شدن اوقات بهتر تدارک خواهند دید، حتی برخی از نمایش‌های عروسکی نیز می‌توانند در یک فرآیند درست و دقیق به جدول پخش شبکه‌های مختلف کشوری، استانی و حتی بین‌المللی صدا و سیما وارد شوند و در این روزگار بلا هم ارتزاقی برای اهل تئاتر باشد و هم تولیدات شایسته‌ای برای خود صدا و سیما که درواقع یک صرفه‌جویی بهینه و کارآمد نیز برای این سازمان است ،چون که هزینه دویست سیصد نمایش تلویزیونی در حد دو سه سریال بلند است اما بازپخش سریال‌ها به بار دوم عموماً نمی‌رسند اما تله تئاترها همواره امکان پخش برای مخاطبان گوناگون را دارند. از آن سو بخشی از این تولیدات به‌عنوان سرمایه ملی سر زبان ها می‌افتد و خود اعتبار بخش صدا وسیما خواهد بود که در این وانفسای کمرنگ شدن صدا و سیما و از آن سو نیز حضور رقیبان خارجی، بتوان دوباره با هویت دادن به یک حرکت سازماندهی شده و ملی و میهنی در کسب این اعتبار کوشید؛ به هر روی هر حرکت شایسته‌ای دوام و بقای خود را در اذهان عمومی ثبت می‌کند و هیچ چیزی معتبرتر از این نخواهد بود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7512/20/562612/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها