با برگزاری نشست نمایندگان ادیان در «روز جهان عاری از خشونت» مطرح شد؛

ادیان ارتباطی با افراط ‌گری ندارند




گروه سیاسی/ همزمان با روز «جهان عاری از خشونت» نمایندگان ادیان الهی در نشستی بر مخالفت ادیان با هرگونه افراطی‌گری تأکید کردند. سال 1392 بود که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل ایده «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» و پیشنهاد تعیین روز جهانی به همین نام را مطرح کرد. ایده‌ای که با استقبال کشورهای جهان روبه‌رو شد و ۱۹۰ کشور با رأی به آن، قطعنامه‌ای را به تصویب رساندند که براساس آن از تمام کشورهای عضو و سازمان‌های بین‌المللی خواسته شد سیاست‌های تازه‌ای را برای جلوگیری از خشونت و افراطی‌گری در پیش گیرند. 27 آذر سالروز تصویب این قطعنامه به همین مناسبت نام‌گذاری شد و روز پنجشنبه دانشگاه ادیان و مذاهب به مناسبت این روز از کارشناسان حقوق بشر و ادیان و اساتید دانشگاه‌ها دعوت کرد تا به تبیین مخالفت ادیان پیرامون افراطی گری و روشنگری درباره عدم ارتباط میان ادیان و تروریسم بپردازند.
 به گزارش «ایران»، در این نشست که خانواده برخی از شهدای قربانی ترور نیز حضور داشتند حجت‌الاسلام ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در سخنانی با تأکید بر اینکه اسلام دین سلام و صلح است و رسولش آمده است برای برداشت آلام بشری و قرآنش آمده تا راه‌های سلامت را به بشر نشان دهد، گفت: اسلام همان‌طور که از کلمه‌اش پیداست، دین صلح و گفت‌و‌گو و رحمت برای مردم است و هیچ ارتباطی با عملیات‌ تروریستی که در سال‌های گذشته در ایران و نقاط دیگر جهان شاهد بودیم، ندارد.
او با بیان اینکه باید به مشترکات دینی تکیه کنیم، گفت: اسلام آنقدر به گفت‌و‌گو تأکید دارد که در سوره سبا می‌فرماید که یا هر دو در ضلالتیم و یا هر دو در هدایت. سه چیز در اسلام اصل است: خدا، قرآن و پیامبر. خدای اسلام که رحمان و رحیم است. کتابش قرآن نیز راه سلامتی را نشان می‌دهد و پیامبرش نیز رحمت للعالمین است.
مهم‌ترین اصول مشترک پیامبران آرمان صلح‌ است
موبد «پدرام سروش پور»، عضو هیأت مدیره انجمن موبدان ایران هم در سخنانی گفت: برای نیل به جهان آرمانی و حقیقت الهی باید با هم همبسته شویم و برای این مهم نیاز به تکیه بر مشترکات داریم. نبود صدای مشترک موجب سوءاستفاده از دین می‌شود. اما اگر همصدایی باشد هیچ کسی به نام دین به دین ضربه نمی‌زند.
او با بیان اینکه باید پیرامون خدا، پیامبر و معاد دور هم جمع شویم، اظهار داشت: یکی از مهمترین اصول مشترک پیامبران این است که آرمانشان صلح بوده و کسی که آرمانش صلح است، نمی‌تواند خودش را به جنگ نسبت دهد. عضو هیأت مدیره انجمن موبدان ایران با اشاره به آموزه‌های دین زرتشتی افزود: تمام پیامبران ادیان در زمان خود نوگرا بودند و جهانی نو ایجاد کردند و اینکه امروزه از دین به عنوان مظهر خشونت و کهنه‌گرایی و دگم‌اندیشی نام برده می‌شود بی‌اساس است.
تنها «ایمان تقلبی»
ترور را توجیه می‌کند
«لورنس توادل»، کشیش کلیسای اسکاتلند در ژنو هم دیگر سخنران این نشست بود. او با بیان اینکه کسانی که از ترور حمایت می‌کنند و برای این کار خود از توجیه مذهبی بهره می‌برند استدلالشان متناقض است، گفت: از تعالیم یهودی- مسیحی متوجه می‌شویم خداوند با بیوه‌ها، یتیمان، مظلومان، ضعفا، گرسنگان و آسیب‌پذیران است و جنگ‌ها بیشتر درباره برنده‌ها و بازنده هاست و نه درباره درستی و نادرستی. حقیقت معمولاً اولین قربانی جنگ‌هاست. او در ادامه افزود: یکی از مشکلات ما جنگ به نام دین است. دین و خشونت با هم سازگار نیستند. جنگ و خونریزی راه و روش دین واقعی نیست. تنها ایمان تقلبی و جعلی است که می‌تواند هر نوع استفاده زور و ارعاب و ترور را توجیه کند.
بین زمامدار و مفسر دین
تمایز قائل شویم
سید محمد روحانی، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب سخنران دیگر این نشست نیز اظهار داشت: افراط‌ گرایی و تعصبات بیجای قومی، نژادی، طبقاتی، سیاسی و اعتقادی و مذهبی از سالیان متمادی در همه دنیا به وجود آمده و وقتی جنبه دینی به خودش می‌گیرد خطرناک‌تر می‌شود. عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: فردی که معتقد است بابت اعمال خلاف فطرت و وجدان و جنایاتی که انجام می‌دهد پاداش اخروی می‌گیرد و اگر در این راه کشته شود سعادتمند است، فطرت و ذات نیکوی او پوشیده می‌شود و خیلی راحت کارهایی می‌کند که اگر این اعتقادات را نداشت مطمئناً چنین جنایاتی را مرتکب نمی شد.
روحانی افزود: نکته مهم این است که وقتی شما یک تفسیر اشتباه می‌بینید نباید آن دین را محکوم کنید باید آن را مشخصاً محکوم نمایید. این نکته‌ای است که باعث سوء‌تفاهم میان ادیان و خشونت می‌شود مثلاً یک کشیش، یک مولوی، یک حجت‌الاسلام، یک خاخام در یک کلیسا، یک کنیسه و یک مسجد سخنی را می‌گوید و همه این را به حساب آن دین می‌گذارند و شروع به تکفیر آن دین می‌کنند. بنابر این باید بین آن کسانی که خودشان را زمامدار و مفسر دین می‌دانند و آنچه واقعاً در آن دین وجود دارد تمایز قائل شویم و این باعث جلوگیری از افراط‌ گرایی، خشونت و ایجاد همزیستی مسألت‌آمیز می‌شود.
احمدرضا مفتاح از دانشیاران دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در سخنان خود با اشاره به توصیه‌های دینی به صلح و محبت در متون بجا مانده از ادیان مختلف گفت: بنیادگرایان کسانی هستند که ادعای احیای سنت را دارند و فکر می‌کنند اگر در مسیحیت هستند، مسیحیت اصیل را نشان می‌دهند، اگر در اسلام هستند، فکر می‌کنند تفسیر آنها یک فهم واقعی است در حالی که قشری فکر می‌کنند. بنیادگرایان دین را به عنوان ابزار در نظر می‌گیرند.
او در ادامه افزود: خشونت دینی حاصل نوعی منطق است که امروز بلندتر از هر زمان دیگر در اردوگاه همه خشونت‌طلبان با همه اختلاف‌های ایدئولوژیک و سیاسی شنیده می‌شود و آن منطق عبارت است از اینکه: «هرکس با ما نیست، بر ما است» و این «ما» که دایره‌ای بسیار تنگ دارد، حق دارد که نسبت به آنکه او را غیر و دشمن می‌شمارد هر تصمیمی را اتخاذ کند یا او را تسلیم مطامع خود کند یا از میان بردارد. او در عین حال از ظهور نوعی احساس مشترک علیه خشونت و ایده مشترک به دنبال امنیت و عدالت برای همه جهان استقبال کرد.
گفتنی است که در پایان این نشست خانم گلرخ مهری، هموطن زرتشتی آسیب‌دیده در اثر فاجعه تروریستی منافقین در یک ارتباط ویدیو کنفرانسی به بیان آلام خود پرداخت و خواستار تلاش برای جلوگیری از تکرار این‌گونه فجایع تروریستی و خشونت‌آمیز در همه جهان و به پاسخ کشاندن مسببان آن شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7520/2/563553/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها