واکنش غریب‌آبادی به مواضع اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

برجام مورد مذاکره مجدد قرار نمی‌گیرد




گروه سیاسی/ نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مواضع اخیر «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد و گفت که مذاکره مجددی درباره برجام صورت نخواهد گرفت. «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندی پیش در مصاحبه با رویترز عنوان کرد احیای توافق هسته‌ای ایران در دوره «جو بایدن» نیازمند توافقی جدید است که مشخص کند چگونه کاهش تعهدات برجامی ایران باید به حالت قبل برگردد. او در این مصاحبه با اشاره به گزارش‌ها درباره تصمیم بایدن، رئیس‌جمهور منتخب امریکا برای بازگشت به برجام و بازگشت ایران از کاهش تعهدات برجامی در صورت لغو تحریم‌های امریکا، مدعی شد نقض تعهدات آنقدر بوده که نمی‌توان به سادگی توافق را به نقطه اول بازگرداند.
وی گفت: «نمی‌توانم تصور کنم آنها به خانه اول برمی‌گردند، زیرا خانه اول دیگر وجود ندارد. واضح است که باید پروتکل یا یک توافق یا تفاهمنامه‌ یا اسناد کمکی باشد که به‌طور واضح مشخص کند، چه کاری باید انجام شود».
نماینده ایران در آژانس در واکنش به این اظهارات بود که گفت: تنها نقش آژانس، نظارت و راستی‌آزمایی اقدامات مرتبط هسته‌ای و ارائه گزارشات به‌روزرسانی واقعی در این خصوص است. وی تصریح کرد: ارائه هرگونه ارزیابی در مورد اینکه این تعهدات چگونه اجرا می‌شود (به عنوان مثال، اشاره به عباراتی مانند نقض)، قطعاً فراتر از مأموریت محوله به آژانس بوده و باید از آن اجتناب شود. نماینده ایران یادآور شد: آژانس نقش و سهم خود را به هنگام مذاکرات برجام ایفا کرد. تعهدات اعضا و وظایف آژانس به‌طور ظریف و‌ دقیقی مکتوب شده و مورد توافق قرار گرفت و هر طرفی می‌داند که برای اجرای توافق چه کاری باید انجام دهد.
غریب‌آبادی تصریح کرد: برجام مورد مذاکره مجدد قرار نمی‌گیرد و در صورت احیای آن، ضرورتی برای یک سند، توافق یا تفاهم جدید در رابطه با نقش آژانس نیز وجود ندارد. وی بیان کرد: نیازی نیست که وضعیت را پیچیده‌تر کنیم.
همزمان با مواضع اخیر مدیرکل آژانس، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه هم با صدور بیانیه‌ای نسبت به آن‌چه نقض تعهدات برجامی از سوی ایران خوانده شده، ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه، وزارت امور خارجه فرانسه از تمایل جو بایدن، رئیس جمهور منتخب امریکا جهت بازگشت به برجام نیز استقبال کرده است. وزارت امور خارجه فرانسه پیامدهای نقض تعهدات برجامی را بسیار جدی خوانده و اشاره کرده است که این امر مزایای این توافق را از نظر منع گسترش تسلیحات هسته‌ای به خطر می‌اندازد. فرانسه براساس این بیانیه خواسته است که ایران فوراً به پایبندی کامل به تمام مفاد برجام بازگردد و از انجام هرگونه اقدام دیگری که ثبات و پایداری این توافق را به خطر می‌اندازد، خودداری کند. این مواضع کمی پس از برگزاری نشست اخیر کمیسیون مشترک 1+4 مطرح شد. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران بعد از این نشست با بیان اینکه سه دولت اروپایی نباید از دولت ایران انتظار داشته باشند قانون مصوب مجلس را اجرایی نکند، گفت که ایران نمی‌تواند تمام هزینه‌های اجرای برجام و رفتارهای غیرقانونی دیگران را متقبل شود و سایرین هم باید برای حفظ برجام هزینه بدهند.
بر اساس قانون مصوب مجلس، ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی شدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع کامل صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7520/2/563554/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها