اخبــــار



وزارت خارجه: قطعنامه ضد ایرانی مجمع عمومی سازمان ملل وجاهت قانونی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، قطعنامه ضد ایرانی مجمع عمومی سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را که به روال چند سال گذشته به پیشنهاد کانادا و با حمایت کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی مطرح شد، فاقد وجاهت قانونی دانست و رویکرد بانیان قطعنامه در استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی برای اعمال فشار علیه ایران را تقبیح کرد. این قطعنامه که آبان ماه در کمیته سوم مجمع عمومی با ۷۹ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و ۶۴ رأی ممتنع به‌ تصویب رسیده بود، ۲۶ آذر در مجمع عمومی سازمان ملل با ۸۲ رأی موافق در مقابل ۳۰ رأی مخالف و ۶۴ رأی ممتنع تصویب شد.
به گزارش «ایران»، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سابقه بسیاری از بانیان اصلی قطعنامه در نقض فاحش و سیستماتیک حقوق انسان‌ها بویژه از طریق مداخلات نظامی در سایر کشورها و فروش تسلیحات به رژیم‌های دیکتاتور و خودکامه و با ابراز انزجار از عمق نفاق بانیان قطعنامه که تحت تأثیر قلدرمآبی امریکا چشمان خود را به روی تروریسم اقتصادی این کشور علیه ملت ایران بسته‌اند، به کانادا و دیگر حامیان اصلی قطعنامه توصیه کرد رفتار مداخله‌جویانه و غیراخلاقی در قبال ملت‌های مستقل را متوقف کنند.
ساعاتی پس از این قطعنامه، پارلمان اتحادیه اروپا نیز در اقدامی مداخله جویانه و با تکیه بر گزارش‌های یکسویه علیه جمهوری اسلامی ایران، قطعنامه‌ای حقوق بشری را علیه ایران تصویب کرد. در این قطعنامه، ضمن محکومیت دستگیری‌ها و آنچه محکومیت‌های بی‌رویه خوانده شد، بر آزادی برخی زندانیان امنیتی نیز تأکید شده است.

ایجاد صنایع دفاعی مشترک میان کشورهای اسلامی

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با برشمردن شاخص‌های همگرایی و وحدت مسلمانان، بر اهمیت وحدت جهان اسلام در مواجهه با استکبار جهانی و ایجاد صنایع دفاعی مشترک میان کشورهای اسلامی تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، سردار سرلشکر محمد باقری در ششمین کنگره جغرافیدانان جهان اسلام که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، به آسیب‌شناسی عدم تحقق وحدت جهان اسلام در برابر جبهه کفر پرداخت و گفت: جهان اسلام با وجود موقعیت مناسب ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی و برخورداری از ظرفیت‌ها و منابع و مزیت‌های بی‌نظیر طبیعی و انسانی، دارای قابلیت‌های فراوانی برای تبدیل شدن به یک قدرت تراز برتر جهانی در نظام ژئوپلیتیک جهانی است؛ اما به دلیل وجود برخی عوامل و زمینه‌ها همچون گسیختگی فضای جغرافیایی، تفاوت‌های نژادی، مذهبی و زبانی، اندیشه و نوع نظام سیاسی، شدت و ضعف در میزان استقلال و وابستگی‌های سیاسی و اقتصادی، تعارضات سرزمینی، رقابت‌های داخلی میان قدرت‌های برتر جهان اسلام و دعوت از قدرت‌های استکباری برای برقراری امنیت در قالب پیمان‌های سیاسی، امنیتی و نظامی دچار واگرایی شده است.

بدون حل مسأله FATF بازگشت امریکا به برجام هم گره‌ای را باز نمی‌کند

یک دیپلمات پیشین با بیان اینکه بدون حل مسأله FATF با بازگشت امریکا به برجام گره‌ای از مسائل کشور باز نمی‌شود، تأکید کرد: عدم عضویت در FATF موجب شده تا مبادلات تجاری و همکاری اقتصادی ایران با کشورهای همسایه و دوستان هم با سختی و کندی همراه باشد.
عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به موافقت رهبر معظم انقلاب با بررسی مجدد لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این اقدام حاکی از به وجود آمدن یک شرایط جدید و افزایش امیدواری‌ برای بهبود مناسبات با نهادهای مالی و بانکی دنیا است.
سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان با بیان اینکه مسکو و پکن که از دوستان تهران هستند، خواستار حل مسأله FATF شده بودند، گفت: بازگشت احتمالی امریکا به برجام، شکست سیاست فشار حداکثری، وضعیت کنونی اقتصاد کشور و ضرورت برقراری مجدد مناسبات بانکی بین‌المللی موجب می‌شود که با خوش‌بینی بیشتر و بهتر نسبت به قبل موضوع FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود. وی با تشریح اهمیت FATF ادامه داد: در صورتی که تحریم‌ها لغو شده و ایران قادر به فروش نفت شود و محدودیت‌های ایجاد شده هم از بین برود، آنگاه برای مبادلات تجاری و دریافت مطالبات خود از کشورهای دیگر و همچنین دریافت پول نفت خود، نیازمند برقراری روابط بانکی و مالی هستیم اما اکنون سد بزرگ و محکمی به نام لیست سیاه FATF وجود دارد که انجام مبادلات مالی و برقراری روابط بانکی را اگر غیرممکن نکند، دشوار و با هزینه‌های زیاد روبه‌رو می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7520/2/563556/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها