در نشست انستیتو صلح و دیپلماسی کانادا، چشم‌انداز برجام بررسی شد

ایران باید اطمینان یابد فشار حداکثری در کار نخواهد بود




گـــروه سیاسی/ انســـــــتیتو صلح و دیپلماسی کانادا روز پنجشنبه در نشستی با حضور کارشناسان سیاسی موضوع تغییر قدرت در کاخ سفید و فرجام توافق هسته‌ای ایران با 5+1 مورد بررسی قرار داد. میهمانان حاضر در این نشست سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران را ناکارآمد خوانده و تأکید کردند که اروپا باید نقش مؤثرتری در نزدیکی ایران و امریکا بازی کند. سخنرانان خوش‌بین بودند که بایدن تحریم‌ها علیه ایران را لغو خواهد کرد.
 ایران منتظر اقدام امریکاست
به گزارش «ایران» حسن احمدیان، استاد دانشگاه تهران در ارتباط مجازی با این نشست گفت: ایران معتقد است که امریکا ناقض اصلی برجام بوده و تهران برای بازگشت به تعهداتش منتظر اقدام اولیه از سوی امریکاست. برای بازگشت تهران به تعهدات باید گفت‌وگوهایی شکل گیرد. وضعیت آینده بستگی زیادی به گام‌های دولت بایدن دارد. ایران باید اطمینان یابد که فشار حداکثری در کار نخواهد بود.
وی افزود: اگر فشار حداکثری به عنوان ابزار مورد استفاده قرار گیرد، ایران هم به سیاست خود ادامه خواهد داد و در پی ایجاد برتری و کارت‌های بازی بیشتر برای خود خواهد بود. این مطالبه در تهران وجود دارد که اگر طرف مقابل رفتار خوبی نداشت، به گزینه‌های سختی نظیر خروج از NPT توجه شود و این گزینه مورد بررسی قرار گیرد. این صدا در پارلمان ایران شنیده می‌شود. به گفته این استاد دانشگاه، استفاده از فشار حداکثری از سوی دولت بایدن هیچ نتیجه‌ای جز آنچه در دولت ترامپ نیز شاهدش بودیم، در پی نخواهد داشت. بازگشت اعتماد میان دو طرف آسان نیست. احمدیان ادامه داد: ما انتخابات ریاست جمهوری را در تهران در پیش داریم. در انتخابات پارلمان دیدیم که با کاهش شدید مشارکت محافظه‌کاران به قدرت رسیدند و اگر برجام احیا شود معتقدم شانس بیشتری برای میانه‌رو‌ها وجود دارد. اگر دولت محافظه‌کار بر سر کار بیاید، هیچ تمایلی به گفت‌وگو با امریکا نخواهد داشت. وی گفت: در حال حاضر نه میانه‌روها نه محافظه‌کاران تمایلی به درگیر کردن موضوعات دیگر در برجام ندارند و آینده بستگی به رفتار امریکا دارد. امریکا باید بفهمد نباید به منطقه از چشم اسرائیل نگاه کند بلکه باید نگاهی واقع‌گرایانه داشته باشد.
بایدن از تحریم‌های ترامپ استفاده نمی‌کند
«تریتا پارسی»، تحلیلگر مسائل ایران نیز در این نشست گفت: بر اساس موضع بایدن نظر من این است که پیش از بازگشت به برجام، امریکا به دنبال مذاکره نخواهد بود و دولت بایدن به دنبال این نخواهد رفت که از تحریم‌های ترامپ به عنوان ابزاری برای فشار بیشتر استفاده کند. مسأله زمانبندی در کاهش تحریم‌ها و لغو تحریم‌های وضع شده از سوی دولت ترامپ بسیار حیاتی است.
وی افزود: مطمئناً مخالفت‌های زیادی را با بازگشت امریکا شاهد خواهیم بود. اسرائیل، عربستان و امارات و حتی کنگره امریکا اعتراض خواهند کرد. یکی از نکات مهم رقابت انتخاباتی در جورجیاست که می‌تواند کنترل سنا را به دموکرات‌ها بدهد.
اگر جمهوریخواهان کنترل سنا را به دست گیرند، شرایط بسیار سخت‌تر خواهد شد. این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: مشکل اصلی اما پس از بازگشت به برجام رقم خواهد خورد. دولت بایدن به دنبال این است که پس از بازگشت به برجام مذاکراتی پیرامون مسائل دیگر آغاز کند و باید دید در آن زمان اوضاع چگونه پیش خواهد رفت.  به دلیل رفتاری که امریکا داشت و رفتاری که انجام داد و اروپا نتوانست به تعهدات خود عمل کند، این نگاه در ایران رشد کرد که اروپا بازیگر مهمی نیست و باید گفت‌وگوی مستقیم با امریکا در دستور کار قرار گیرد. شاید همین موضوع باعث شده که اروپا بخواهد با بازی کردن نقش پلیس بد نقش مهم‌تری برای خود در مذاکرات احتمالی فراهم کند.
اروپایی‌ها باید شرایط بازگشت شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران به ایران را  فراهم کنند
«اریکا مورت»، تحلیلگر سیاست خارجی هم دیگر کارشناسی بود که در نشست انستیتو صلح و دیپلماسی کانادا گفت:  اتحادیه اروپا وظیفه مهمی پیش روی خود دارد که آن حمایت برابر از دو سوی توافق است تا اوضاع به آرامی پیش برود. اروپا باید همان طور که پیام طرف اروپایی و امریکایی را منتقل می‌کند، در پی این باشد که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود. وی افزود: نقش اقتصادی اروپا برای ایران خیلی می‌تواند مهم باشد. ایران آسیب زیادی از تحریم دیده و بازسازی اقتصادی اولویت تهران است و اروپایی‌ها باید شرایط را برای بازگشت شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران به ایران فراهم کنند. تحریم‌ها در پی اعمال فشار و نابود کردن اقتصاد هستند و به شهروندان آسیب می‌زنند و هیچ‌گاه سیاست موفقی نبوده‌اند.
اتحادیه اروپا باید در اجرای این وظیفه تلاش زیادی داشته باشد و نقش اروپا در آینده برجام بسیار مهم خواهد بود. این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: سیاست امریکا درخصوص کمپین فشار حداکثری برای همه دردسرساز شد؛ از ایران گرفته تا اروپا این تحریم‌ها به منافع اتحادیه اروپا نیز صدمه زد و شرکت‌های اروپایی متحمل خسارت‌های زیادی شدند. این سیاست تجربه‌ای شد که می‌توان در آینده از آن استفاده کرد. باید به یاد آوریم که چه شرایطی و چه رفتاری باعث شد توافق برجام حاصل شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7520/3/563558/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها