ایران در ایران




ماجرای تخریب دیوار در قبرستان روستایی در سپیدان

 شیراز- تصاویری با موضوع تخریب دیوار در قبرستان یک روستای سپیدان فارس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که به گفته فرماندار این شهرستان، یک دیوار خارج از عرف و ضوابط ساخت و ساز و مشمول حکم تخریب بوده است.
به گزارش ایرنا، جواد جوادی گفت: در روستاها، متولی نظارت بر قبرستان‌ها، دهیاری‌ها هستند و دهیاری روستای سنگر سپیدان پس از مشاهده اقدام به ساخت فضای مسقف بدون رعایت ضوابط فنی و اخذ مجوز نسبت به تخریب یک دیوار احداث شده در محل اقدام کرد.
فرماندار شهرستان سپیدان، شایعات مطرح شده درباره تخریب سنگ قبر متوفیان در این محل را تکذیب کرد و گفت: تخریب در حد یک دیوار بود و دیوار غیرمجازی که در کنار محل دفن فردی به نام «نوید افکاری» ساخته شده بود، به ارتفاع ۱۶۰ و عرض ۴۰ سانتیمتر تخریب شد.
وی ادامه داد: بنا بر شواهد، در حال ساخت مقبره بدون رعایت استانداردهای فنی مهندسی و بدون اخذ مجوز از مراجع کارشناسی فنی در محل بودند که دهیاری به عنوان متولی نظارت بر ساخت و سازها در روستاها، دیوار را تخریب و از ادامه کار جلوگیری کرد.جوادی تأکید کرد: دهیاری روستای سنگر، درباره لزوم خودداری از ساخت و ساز در قبرستان، پیش از این به اهالی روستا، اطلاع‌رسانی لازم را کرده بود. فرماندار شهرستان سپیدان همچنین گفت: برخی اهالی روستای سنگر هم به دلیل اینکه احداث بنا در قبرستان، با توجه به شرایط محیطی باعث سرازیر شدن آب به مزار بستگانشان می‌شد به این موضوع اعتراض داشتند. «نوید افکاری» که دو سال پیش یک کارمند سازمان آب منطقه‌ای استان فارس را با ضربه چاقو به قتل رسانده‌ بود، بامداد شنبه ۲۲ شهریورماه با اصرار و پافشاری اولیای دم، قصاص شد.

مرز رسمی «ریمدان» امروز افتتاح می‌شود

زاهدان- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مرز رسمی ریمدان با حضور وزیر راه و شهرسازی و مقامات پاکستانی ۲۹ آذرماه افتتاح می‌شود.
احمدعلی موهبتی، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مرز رسمی ریمدان با حضور وزیر راه و شهرسازی و مقامات کشور پاکستان در روز شنبه ۲۹ آذرماه راه‌اندازی می‌شود. موهبتی گفت: مرز ریمدان به عنوان یکی از مبادی رسمی جهت افزایش مبادلات بازرگانی با کشور پاکستان و اتصال آن به بندر مهم اقتصادی پاکستان یعنی کراچی نقش مهمی ایفا خواهد کرد و از طرفی زمینه را برای اتصال کشور چین و کشورهای جنوب شرق آسیا به شرق اروپا فراهم خواهد کرد. وی اضافه کرد: مرز ریمدان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان بهترین مسیر و راه دسترسی ایران به ۳۷ درصد جمعیت جهان (پاکستان، چین و هند) است لذا توجه به زیرساخت‌های این مرز برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی از الزامات است.استاندار از اعضای کابینه دولت برای رسمی کردن این مرز قدردانی و خاطرنشان کرد: از اینکه دولت به پایانه مرزی ریمدان توجه و در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها است، تشکر می‌کنیم.
وی بیان کرد: توجه به اشتغال مرزنشینان ضروری است و علاوه بر مرز ریمدان باید در سایر نقاط استان مرز رسمی تعریف و راه‌اندازی شود.
موهبتی با اشاره به مزیت‌ها و موقعیت‌های استراتژیک ایران گفت: مرز ریمدان با توجه به ظرفیت راهبردی باید به عنوان یک مرز استاندارد جهانی تعریف شود تا شاهد جابجایی کالا و مسافر باشیم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. گفتنی است؛ مرز ریمدان در محدوده شهرستان دشتیاری از سال ۸۷ راه‌اندازی شده و فاقد هرگونه امکانات و زیرساخت‌ها بود اما در سال ۹۵ با پیگیری‌های مسئولان و مردم با رسمی شدن این مرز برای جابجایی کالا و مسافر بین ایران و پاکستان از سوی دولت موافقت شد و هم اینک فعالیت‌های تجاری در این مرز در حال انجام است.

لایروبی 200 کیلومتر از رودخانه‌های حوضه دریاچه ارومیه

تبریز-  معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان ‌شرقی گفت: بیش از ۲۰۰ کیلومتر از مسیر چهار رودخانه پرآب حوضه دریاچه ارومیه در این استان لایروبی شده است.مجتبی جلیل‌زاده  اظهار کرد: عملیات لایروبی در پنج سال گذشته بیش از ۸۰ کیلومتر در رودخانه آجی چای، ۱۷ کیلومتر در رودخانه قلعه چای و بقیه رودخانه‌ها با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال انجام شده است.
وی اهداف لایروبی رودخانه‌های حوضه دریاچه ارومیه را تسهیل جریان آب در مواقع سیلابی و هدایت آن به دریاچه ارومیه، ساماندهی برداشت‌های غیرمجاز آب از رودخانه‌ها و کاهش خطر سیلاب برای زمین‌های کشاورزی در حاشیه رودخانه‌ها اعلام کرد. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۱۵ کیلومتر از رودخانه «مردق چای» نیز لایروبی شده است، گفت: امسال  ۹ کیلومتر آن لایروبی می‌شود که پنج کیلومتر آن در حوزه شهرستان ملکان است.

 افزایش قاچاق چوب به خاطر گرانی چوب‌آلات جنگلی

آستارا- سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تالش گفت: چوب‌آلات جنگلی را در سال‌های گذشته افراد معدودی قاچاق می‌کردند اما امروزه با گران شدن چوب و سود زیاد حاصل از خرید و فروش آن، افراد زیادی با ماشین‌هایی مثل پراید، چوب قاچاق می‌کنند.
به گزارش ایرنا، آرش شادپور اظهار کرد: شهرستان تالش دارای ۲۴۲ هزار هکتار منابع طبیعی است و ۱۷۰ هزار هکتار آن جنگل، ۷۱ هزار هکتار آن مرتع و ۲ هزار هکتار آن اراضی ساحلی است و پوشش گیاهی جنگل‌های ما عمدتاً از گونه‌های ون، توسکا، بلوط، افرا، ممرز و راش است و حدود ۴۰ درصد جنگل‌های استان گیلان در تالش واقع شده و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های این شهرستان نیز دست کاشت است.
وی ادامه داد: متأسفانه ورود افراد زیاد با خودروهای شخصی مختلف برای قاچاق چوب‌آلات رو به افزایش است و تخریب منابع طبیعی اعم از رودخانه‌ها، جنگل‌ها و مراتع ضربه‌های سخت و زیانبار به پیکره طبیعت  وارد می‌کند.
وی افزود: البته یگان حفاظت منابع طبیعی تالش با متجاوزان به منابع ملی و جنگلی با شدت و طبق قانون برخورد می‌کند و به تازگی هزار و ۳۰۷ اصله چوب‌آلات و مقادیری هیزم که با خودروهای نیسان و پراید حمل می‌شد، توقیف و پرونده تخلف جهت سیر مراحل  قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.
شادپور ادامه داد: امسال ۱۲ خودرو حامل چوب‌آلات قاچاق و فرآورده‌های جنگلی را توقیف و برای ۱۲ نفر پرونده تخلف تشکیل داده و به مراجع قضایی ارسال کرده ایم و یگان حفاظت منابع طبیعی با برقراری گشت‌های محسوس و نامحسوس، قاچاقچیان و سوداگران چوب را رصد می‌کند.
او گفت: در هفته جاری  یک کامیون حامل ۷۰۰ قطعه الوار قاچاق در حال حرکت از تالش به تبریز با تلاش نیروهای گشت منابع طبیعی تالش و آستارا و پلیس آگاهی آستارا متوقف شد و الوارها از درختان راش، بلوط و توسکا و در ابعاد تقریبی ۲۵ مترمکعب و به وزن ۲۰ تن بود و متخلف به مرجع قضایی معرفی شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7520/6/563573/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها