بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

کشف شهر ۳۲۰۰ ساله در چهل کیلومتری جنوب تهران

یک شهر باستانی که ۳۲۰۰ سال پیش قومی متمدن را در خود جای داده بود، طی حفاری‌های باستان شناسی از دل تپه‌هایی واقع در چهل کیلومتری جنوب تهران سر در آورد.
کشف آثار معماری واشیای باستانی، کارشناسان میراث فرهنگی را با مردمانی با فرهنگ آشنا کرد که قرن‌ها پیش از هخامنشیان به‌صورت یکجانشین زندگی می‌کردند و دارای تشکیلات اولیه اجتماعی بودند.گروه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی در سال 1368 به هنگام خاکبرداری محل فرودگاه امام خمینی(ره)، گورستان این قوم اسکان یافته بشری را به طور اتفاقی کشف کرده بودند تا سرانجام اخیراً موفق به کشف محل سکونت و آثار معماری ۳۲۰۰ ساله آنها شدند. در این شهر، آثاری ساخته شده از جنس سفال خاکستری پیدا شده که حاکی از تخصص بالای ساکنان این شهر باستانی می‌باشد.
قدیمی‌ترین سفال پیدا شده در ایران مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش است که در چند نقطه کشور به دست آمده اما برای نخستین بار است که در میان یک مردم شهرنشین سفال خاکستری آن هم با کیفیت برتر یافت می‌شود. تاکنون گمان می‌رفت که استفاده کنندگان از سفال خاکستری همه انسان های کوچ نشین و بیابانگرد بوده‌اند ولی این اولین باری است که باستان شناسان درمی‌یابند انسان‌های یکجانشین نیز از سفال خاکستری استفاده می‌کردند....
در خانه‌های این قوم باستانی خمره‌های بزرگی به دست آمده که آنها را با گچ به دیوارهای خشتی می‌چسباندند و در این خمره‌ها غلات و میوه جاتی مثل انگور نگهداری می‌کردند. در این شهر کشف شده برای اولین بار قالب‌های ذوب فلز پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد قوم ساکن در این شهر باستانی به ساخت ابزارهای فلزی آشنایی داشتند.
این مردم، قومی کشاورز و دامپرور بودند و از گاو آهن استفاده می‌کردند. در این منطقه انگور کشت می‌شد و وجود آب در ۱۰۰متری عمق این تپه نشان می‌دهد که این محل، گذشته پرباری داشته است.همچنین وجود سفال منحصر به فردی که خاکستری است و روی آنها نقش مهر با سفال پخته شده حک شده است، نشان از وجود قانون، نظام حقوقی و مدنی خاص دارد. دیگر آثار به دست آمده در این شهر عبارت است از چنگ‌های سنگی، تندیس‌ها و پیکره‌هایی از گل پخته که روی آنها طرح‌هایی از حیوانات مختلف مثل گوزن، میمون و جغد حک شده است. در این شهر،خانه‌ها شامل اتاق‌های کوچکی است که یک راهرو باریک آنها را به هم وصل می‌کند و در کنار هر خانه یک کارگاه برای ساخت و تولید ادوات وجود داشت. به گفته باستان شناسان این قوم در ۳۲۰۰ سال پیش به دامپروری و کشاورزی اشتغال داشتند.
روزنامه ایران - دوشنبه 14 فروردین 1374

توسط سازمان یونسکو
مجموعه باستانی بیستون به‌عنوان یک اثر جهانی به ثبت رسید

مجموعه باستانی بیستون در استان کرمانشاه از سوی سازمان یونسکو به‌عنوان یک اثر جهانی به ثبت رسید. پیش از این مجموعه‌های باستانی تخت جمشید در شیراز، چغازنبیل در شوش و میدان امام در اصفهان در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده بود. مجموعه آثار بیستون در ۲۵ کیلومتری شهر کرمانشاه و در مسیر راه تاریخی بابل - خراسان و در کنار جاده آسفالته فعلی کرمانشاه قرار دارد. در این مجموعه آثاری از جمله نقوش و کتیبه مشهور داریوش، مجسمه هرکول، غار بیستون، صفه مادی، دیوار مادی، یازده کتیبه کوچک، نقش میتریدات دوم اشکانی، نقش گودرز دوم، فراتاش و بنای اشکانی وجود دارد. کتیبه بیستون که از نظر طول و شرح در جهان بی‌نظیر است، به سه زبان فارسی باستان، عیلامی و بابلی نوشته شده و فقط بخش فارسی باستان آن 414 سطر دارد.
روزنامه ایران - دوشنبه 4 اردیبهشت 1374

میدان مرکزی میوه و تره بار تهران گشایش یافت

میدان مرکزی میوه و تره بار تهران روز پنجشنبه طی مراسمی با حضور آقای اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری در جنوب شهر تهران گشایش یافت. آقای هاشمی رفسنجانی در این مراسم گفت: «طرح انتقال میادین سنتی میوه و تره بار تهران به میدان مرکزی تأثیرات اجتماعی و اقتصادی بسیار زیادی دارد. میادین سنتی میوه و تره بار تهران تا دهم خرداد ماه سال‌جاری به میدان مرکزی منتقل خواهند شد.» رئیس جمهوری در سخنان خود اجرای این طرح را موجب کاهش آلودگی هوای تهران و صرفه‌جویی در سوخت و وقت مردم دانست و گفت: نزدیکی میدان مرکزی میوه و تره بار به فرودگاه و راه‌آهن و وجود بزرگراه‌های متعدد در این منطقه امر صادرات و انتقال میوه و تره بار به نقاط مختلف دنیا را آسان‌تر خواهد کرد.»میدان مرکزی میوه و تره بار تهران با اعتباری بالغ بر ۳۱۰ میلیارد ریال و با زیربنایی در حدود ۴۰۰ هزار متر مربع در زمینی به مساحت ۲۷۰ هکتار احداث شده است.
روزنامه ایران- شنبه 30 اردیبهشت 1374

صدای کمانچه استاد بهاری خاموش شد


استاد علی اصغر بهاری [متولد سال ۱۲۸۴در تهران] نوازنده برجسته کمانچه بعد از عمری تلاش در جهت اعتلای موسیقی اصیل ایرانی روز ۲۰ خرداد ۱۳۷۴ جهان فانی را وداع گفت.به گزارش انجمن موسیقی ایران، استاد بهاری سالیان بسیاری برای حفظ و اشاعه فرهنگ موسیقی ایران زمین تلاش کرد. او موسیقی ملی را به همراه استادان علی تجویدی، جلیل شهناز، مرتضی نی داود، رضا محجوبی، فرامرز پایور و خوانندگانی چون غلامحسین بنان، حسین قوامی و... در رادیو مطرح کرد و زیبایی و اصالت موسیقی ایرانی را از محاق فراموشی بیرون آورد.
روزنامه ایران- یکشنبه 21 خرداد 1374

اعطای نشان درجه یک فرهنگ و هنر به استاد محمود فرشچیان

نشان درجه یک فرهنگ و هنر از نشان‌های تخصصی دولت جمهوری اسلامی ایران دیروز از سوی رئیس جمهوری به استاد محمود فرشچیان هنرمند و نگارگر برجسته معاصر اهدا شد.
آقای اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی دیروز در مراسم اعطای نشان به استاد محمود فرشچیان که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان، استادان و دست اندرکاران امور هنری برگزار شد، گفت: «احترام و تکریم هنرمند در نظام اسلامی مورد توجه و تأکید مسئولان کشور است و تجلیل از شخصیت‌های هنری برای گسترش فرهنگ و تعالی هنر اسلامی ضرورت دارد. تقدیم نشان به استاد فرشچیان به خاطر توجه خاص و آمیختگی هنر ایشان به معنویات و ارزش‌های اسلامی و تقدس است که انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد....»استاد فرشچیان پس از دریافت نشان، پنجاه عدد سکه بهار آزادی مربوط به نشان درجه یک فرهنگ و هنر را برای تقدیم به ساحت مقدس حضرت امام رضا(ع) به آستان قدس رضوی اهدا کرد.
درباره استاد محمود فرشچیان
استاد محمود فرشچیان نقاش و نگارگر پرآوازه کشور، روز ۴ بهمن سال ۱۳۰۸ در اصفهان به دنیا آمد و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی و پایان دوره هنرستان هنرهای زیبای اصفهان به اروپا سفر کرد و در آنجا به مطالعه آثار نقاشان برجسته مغرب زمین پرداخت. وی پس از بازگشت به ایران در اداره کل هنرهای زیبای تهران آغاز به کار کرد و پس از مدتی به مدیریت «اداره هنرهای ملی» و استادی «دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران» منصوب شد.آثار استاد فرشچیان در ۳۷ نمایشگاه انفرادی و ۶۲ نمایشگاه گروهی در ایران، اروپا، آسیا و امریکا به نمایش گذاشته شده و مورد تحسین هنردوستان و هنرشناسان قرار گرفته است.
روزنامه ایران- دوشنبه 12تیر1374











آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7520/16/563610/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها