درباره پرسپولیس که در انتظار کسب مهم‌ترین جام تاریخش است

همه یاران یحیـی




حامد جیرودی
خبرنگار
19 آبان 97 وقتی سوت پایان بازی برگشت پرسپولیس و کاشیما آنتلرز توسط احمد ابوبکر الکاف داور عمانی به صدا درآمد و جام قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا روی دستان بازیکنان ژاپنی مقابل چشمان صد هزار هوادار ایرانی در ورزشگاه بالا آمد، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که سرخپوشان پایتخت حالا حالاها دوباره رنگ فینال آسیا را ببینند اما این اتفاق دوباره افتاد و پرسپولیس 2 سال و یک ماه و 10 روز بعد در آستانه کسب مهم‌ترین قهرمانی تاریخ فوتبال خود قرار گرفت. چرا که این تیم زمین خوردن و دوباره روی پای خود ایستادن را یاد گرفته است. آنها در پایان بازی آخر خود مقابل راه آهن در لیگ پانزدهم، جام قهرمانی لیگ برتر را تنها با تفاضل گل کمتر از دست رفته دیدند و با چشمانی اشکبار زمین مسابقه را ترک کردند ولی تشویق هواداران روی سکوها نشان می‌داد که آنها مسیر درست را یافته‌اند. پرسپولیس در ادامه 4 بار به قهرمانی لیگ رسید، جام حذفی را بالای سر برد، 3 بار فاتح سوپرجام شد، 3 بار در 4 سال گذشته به نیمه نهایی آسیا رسید و حالا برای دومین بار فینال لیگ قهرمانان را تجربه می‌کند. از بازیکنانی که در آن فینال به نایب قهرمانی آسیا رسیدند، حالا سید جلال حسینی، محمد انصاری، کمال کامیابی‌نیا، احمد نوراللهی و بشار رسن باقی مانده‌اند. در این بین، ستاره‌هایی مثل شجاع خلیل زاده، علی علیپور و مهدی ترابی از این تیم جدا شدند و مهم‌تر از همه، رفتن پایه‌گذار این افتخارات یعنی برانکو ایوانکوویچ بود. ولی با رفتن مربی محبوب کروات، پرسپولیس دست روی زانوهای خود گذاشت و با گابریل کالدرون و یحیی گل‌محمدی دوباره از نو شروع کرد. قرمزها در لیگ قهرمانان 2019 ناکام بودند و در فصل 2020 هم شروعی ناموفق داشتند ولی دوباره روی ریل افتادند و حتی کرونا هم نتوانست سد راه‌شان شود. این تیم در گروه C با 10 امتیاز بالاتر از التعاون عربستان، الدحیل قطر و الشارجه امارات به مرحله بالاتر رسید و بعد هم السد قطر و پاختاکور ازبکستان را پشت سر گذاشت تا به نیمه نهایی برسد. قبل از رویارویی با النصر عربستان، عیسی آل کثیر بهترین گلزن این تیم در بازی‌های قبل به یکباره 6 ماه محروم شد اما پرسپولیس النصر را هم برد و از این غول بزرگ که هر روز با شکایت‌های خود دست و پایی جدید بیرون می‌آورد، عبور کرد. البته پرسپولیس برای فینال تلفات هم داد و وحید امیری با دو اخطاره شدن و احسان پهلوان با اخراج شدن در بازی با النصر فینال را از دست دادند و بعد هم که شجاع با بوسیدن لوگوی الریان قطر به این تیم پیوست و محمد نادری هم به استقلال رفت تا دست سرخ‌ها بیشتر در پوست گردو فرو برود.
چه بازیکنانی به میدان می‌روند؟
حالا یحیی مانده و یاران او که می‌خواهند دست به فتح الفتوح بزنند و با رسیدن به قهرمانی، بعد از 28 سال جام را به ایران بیاورند. کاری که آخرین بار پاس (1993) در جام باشگاه‌های آسیا انجام داد و سپاهان (2007)، ذوب آهن (2010) و خود پرسپولیس (2018) در لیگ قهرمانان از پس آن برنیامدند. گل‌محمدی حالا به جای علیرضا بیرانوند، حامد لک را درون دروازه دارد که AFC او را دست‌های ایمن خوانده و پرسپولیسی‌ها امیدوارند باز هم کلین شیت کند. دفاع چپ سرخ‌ها سعید آقایی است و در سمت راست مهدی شیری بازی می‌کند. در دفاع میانی هم، سید جلال و محمد حسین کنعانی زادگان حضور دارند. دو‌ هافبک دفاعی پرسپولیس در فینال احتمالاً احمد نوراللهی و میلاد سرلک هستند. در‌ هافبک راست سیامک نعمتی و در‌ هافبک چپ امید عالیشاه بازی می‌کند و‌ هافبک بازیساز سرخ‌ها هم بشار رسن است که احتمالاً آخرین حضور خود در ترکیب این تیم را تجربه می‌کند. در نوک حمله هم مهدی عبدی انتخاب احتمالی یحیی خواهد بود تا پرسپولیس با سیستم احتمالی 1-3-2-4 به میدان برود. در طول مسابقه هم بازیکنانی مانند کامیابی‌نیا، آرمان رمضانی و علی شجاعی ممکن است به بازی بیایند.
اولسان به دنبال قهرمانی دوباره
اما اولسان هیوندای حریف امروز سرخ‌ها که باید از ساعت ۱۵:۳۰ امروز در ورزشگاه الجنوب دوحه به مصاف آن بروند، تیمی قدرتمند است که می‌خواهد برای دومین بار به قهرمانی آسیا برسد. این تیم کره‌ای که سال ۱۹۸۳ تأسیس شده، در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۵ به قهرمانی کی لیگ کره جنوبی رسیده و یک بار در سال ۲۰۰۶ هم سوپرجام کره را فتح کرده است. اولسان در سال ۲۰۱۲ به مهم‌ترین افتخار خود رسید و فاتح لیگ قهرمانان شد. شاگردان کیم دو هون در گروه F با ۱۶ امتیاز بالاتر از
اف سی توکیو ژاپن، شانگهای شینهووای چین و پرث گلوری استرالیا قرار گرفت و در ادامه، ملبورن ویکتوری استرالیا، بیجینگ گوان چین و ویسل کوبه ژاپن را شکست دادند تا به فینال برسند. این تیم در شرایطی به فینال رسیده که با به ثمر رساندن ۲۱ گل در ۹ بازی نشان داده صاحب خط حمله قدرتمندی است. ببرهای کره از 3 بازیکن خارجی بهره می‌برند که بیورن یانسن ملی‌پوش نروژی در خط حمله، جیسون دیویدسون ملی‌پوش استرالیایی در خط دفاع و جونیور نگرائو برزیلی مهاجم این تیم هستند و ستون‌های اصلی اولسان را تشکیل می‌دهند. نگرائو تا اینجای رقابت‌ها با زدن ۵ گل بهترین بازیکن تیم کره‌ای است و مطمئناً شناخت دقیقی روی او و دیگر بازیکنان این تیم صورت گرفته است. آنالیزی که طبق گفته یحیی خواب  را از چشمان او و همکارانش ربوده تا پرسپولیس در بیداری جشن قهرمانی بگیرد.
داور باسابقه قطری
قضاوت این بازی را عبدالرحمن الجاسم قطری برعهده خواهد داشت. داوری که او را می‌توان بهترین داور این کشور نامید و شاید میزبانی قطر از لیگ قهرمانان آسیا 2020 هم در انتخاب او تأثیرگذار بوده است ولی کارنامه‌اش نشان می‌دهد که یکی از بهترین داوران چند سال گذشته AFC نیز بوده است. او که در جام ملت‌های آسیا 2019 امارات بازی ایران و چین را قضاوت کرد، داوری بازی فینال جام باشگاه‌های جهان 2019 میان لیورپول و فلامینگو را هم برعهده داشته و پیش از آن بازی فینال زیر 23 سال قهرمانی آسیا 2016 و جام جهانی زیر 20 سال 2017 کره جنوبی را هم سوت زده است. او تنها داور آسیایی است که در جام جهانی 2018 روسیه به عنوان کمک داور ویدئویی فعالیت کرد و حالا باید دید در این مسابقه چگونه داوری می‌کند.


بازیکنان ما تمرکز آوردن شادی به اردوی پرسپولیس را دارند
گل‌محمدی: فقط به قهرمانی فکر می‌کنیم

یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس در نشست خبری قبل از دیدار با اولسان هیوندای چنین صحبت کرد: «بازی با اولسان یک دیدار حساس و مهم برای هر دو تیم است که با شرایط خاصی به این مرحله رسیده‌اند. پرسپولیس و اولسان برای رسیدن به فینال جنگیده و مبارزه کردند و روزهای خیلی سختی را پشت سر گذاشتند و با شایستگی کامل به این مرحله رسیدند. فکر می‌کنم تقابل ما می‌تواند یکی از بهترین و مهیج‌ترین بازی‌های آسیا را رقم بزند. اولسان تیم خوبی دارد و برای بردن مبارزه می‌کند. ما هم آماده مسابقه هستیم و برای دیدار فینال یک راه پیش رو داریم و آن هم بردن است. به تنها چیزی که فکر می‌کنیم و روی آن تمرکز داریم، قهرمان شدن است. امیدوارم بتوانیم با قهرمانی خودمان دل هواداران را که خیلی نگران این بازی هستند، شاد کنیم. به هواداران این اطمینان را می‌دهم که تا آخرین نفس برای رسیدن به جام تلاش می‌کنیم و ان‌شاءالله بتوانیم قهرمان شویم. آنها با پرسپولیس اشک ریخته و می‌خندند و بهترین لحظات زندگی خود را با پرسپولیس سپری می‌کنند. انگیزه ما خیلی بالاست و برای شادی هواداران و افتخارآفرینی برای تیم تلاش می‌کنیم قهرمان شویم.»
او درباره اینکه غیبت نفرات محروم می‌تواند برای تیمش چالشی به وجود آورد، چنین نظر داد:« ما یک تیم هستیم و فقط به خاطر تیم بودن توانسته‌ایم موفق باشیم. برای بازی فردا 4 بازیکن خود را نسبت به مرحله گروهی در اختیار نداریم. 40 درصد تیم تقلیل پیدا کرده اما این موضوع دلیل نمی‌شود نسبت به تیمی که اکنون در اختیار داریم ناامید باشیم. هر بازیکنی که وارد زمین ‌شود، قطعاً شایستگی حضور در فینال را دارد. نسبت به بازیکنانم خیلی خوش‌بین هستم و اطمینان دارم با تمام وجود کار می‌کنند. آنها برای انجام دادن یک مسابقه خیلی خوب تمرکز خواهند داشت. البته کمی از شرایط بازی دور هستیم اما تمرینات به ما کمک کرده تا در بحث گلزنی پیشرفت خوبی داشته باشیم. زیاد با بچه‌ها کار کردیم و آنها تمرکز خوبی برای گلزنی و آوردن شادی به اردوی پرسپولیس دارند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7520/18/563618/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها