3 بازیکن سابق پرسپولیس در گفت و گو با «ایران» مطرح کردند

بازی تهاجمی و نیروی جوانی، رمز سرخ‌ها برای فتح جام





محمد محمدی سدهی
خبرنگار
بالاخره روزی که هواداران پرسپولیس منتظرش بودند، رسید. شاگردان یحیی گل‌محمدی که لیگ قهرمانان آسیا را متزلزل آغاز کرده بودند، موفق شدند برای دومین بار در 2 سال اخیر به فینال راه یابند. سرخ‌ها باید امروز به مصاف اولسان هیوندای کره جنوبی بروند؛ تیمی که با 8 برد و یک تساوی از ابتدای مسابقات لیگ قهرمانان تا مرحله نیمه‌نهایی، با قدرت به فینال راه یافت و حالا پرسپولیس با اندیشه‌های یحیی و تلاش بازیکنان به چیزی جز برتری مقابل این تیم قدرتمند نمی‌اندیشد. در آستانه فینال، خبرنگار «ایران» نظرات نیما نکیسا، سپهر حیدری و ادموند بزیک 3 بازیکن سابق سرخپوشان در خصوص این بازی را جویا شد که ماحصل آن پیش روی شماست.
نکیسا: پرسپولیس باید در این بازی هجومی باشد
دروازه‌بان سابق تیم ملی و پرسپولیس با اشاره به اینکه تیم‌های شرق آسیا ساختار مناسبی دارند و بازی مقابل این تیم‌ها دشوار است، افزود:‌ «سال‌هاست که تیم‌های شرق آسیا به دنبال ایجاد ساختاری مناسب برای تیم‌های باشگاهی‌شان هستند که البته در سال‌های اخیر و با توجه به قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا به این هدف رسیده‌اند. در این بخش طبیعتاً تفاوت‌های زیادی میان فوتبال ایران و تیم‌های کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی و حتی چین وجود دارد. از سویی مسابقات در منطقه شرق آسیا تازه به اتمام رسیده و اولسان کاملاً در شرایط مسابقه است اما با توجه به لغو 2 بازی پرسپولیس در لیگ، بهتر بود این تیم پیش از اعزام به قطر یکی دو بازی تدارکاتی مقابل تیم‌های لیگ دسته دومی برگزار می‌کرد تا به هماهنگی تاکتیکی می‌رسید اما این موضوع محقق نشد. امیدوارم با تدابیر کادر فنی، تیم از این موضوع ضربه نخورد.» نیما نکیسا که اواسط دهه 70 وظیفه حراست از دروازه پرسپولیس را برعهده داشت، با اشاره به درخشش حامد لک در لیگ قهرمانان بیان داشت: «حامد دروازه‌بان بزرگی است و خوشبختانه نگرانی خاصی در این پست وجود ندارد. البته باید همه بازیکنان برای موفقیت در این دیدار از جان و دل مایه بگذارند. پرسپولیس باید در این بازی تهاجمی باشد و با ارائه بازی هجومی می‌تواند نماینده کره جنوبی را شکست دهد. پرسپولیس هافبک‌های کناری خوبی دارد و می‌تواند با اتکا به آنها فشار زیادی به تیم حریف بیاورد. در بازی‌های فینال باید برای لحظه به لحظه برنامه داشت و طبق برنامه، مسابقه را پیش برد در غیر این صورت شرایط سخت می‌شود.»
حیدری: پرسپولیس باید خودش باشد
هواداران از این مدافع پرسپولیس در دهه 80 خاطره خوبی در ذهن دارند. سپهر حیدری دقیقه 96 آخرین بازی لیگ برتر هفتم گل قهرمانی را زد و حالا امیدوار است با وجود تمام کاستی‌ها و مشکلات، تیم مورد علاقه‌اش قهرمانی در آسیا را جشن بگیرد: «یحیی و شاگردانش پیش از اعزام به مسابقه فینال هیچ دیداری برگزار نکردند و این موضوع می‌تواند به ضرر تیم باشد اما همین پرسپولیس کارهای بزرگی انجام داده و مطمئناً می‌تواند مأموریت خود را با غیرتی که بازیکنان دارند، بخوبی به اتمام برساند. به نظرم کافی است پرسپولیس در بازی فینال خودش باشد و مثل بازی‌های قبل در آسیا انسجامش را حفظ کند.» سپهر حیدری در‌خصوص غیبت و جدایی برخی از بازیکنان و تأثیر منفی آن بر تیم افزود: «پرسپولیس با جدایی و غیبت برخی بازیکنان در فینال ضعیف نخواهد شد چرا که بازیکنان مسیر درست خود را پیدا کرده‌اند و در فینال هم همین مسیر را ادامه خواهند داد. یکی از نکات مهم این است که خط دفاع پرسپولیس کیفیت بالایی دارد. گرچه اولسان هم مهاجمان خوبی دارد اما به نظرم خط دفاع پرسپولیس از خط حمله اولسان بهتر است و این موضوع می‌تواند مانع از گلزنی مهاجمان تیم کره‌ای شود. نکته دیگر تجربه بازیکنان پرسپولیس از حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیاست، موضوعی که اکثر بازیکنان این تیم از آن برخوردارند و به واسطه همین تجربه می‌توانند با خونسردی بیشتر نسبت به تیم حریف 90 دقیقه را سپری کنند.»
بزیک: پرسپولیس می‌تواند از نیروی جوانی‌اش استفاده کند
مهاجم پرسپولیس در دهه 80 معتقد است خط دفاعی نقطه قوت این تیم مقابل حریف کره‌ای است: «پرسپولیس خط دفاع خوبی دارد و به واسطه این خط دفاع می‌تواند با خیالی آسوده‌تر در فاز هجومی شرکت کند. یکی از نکاتی که پرسپولیس می‌تواند در این بازی از آن استفاده کند، نیروی جوانی است. پرسپولیس بازیکنان جوان زیادی دارد و این در حالی است که میانگین سنی بازیکنان اولسان بالای 30 سال است و پرسپولیس با این شرایط می‌تواند با دوندگی بیشتر مالک توپ و میدان باشد. البته علاوه بر این پرسپولیس یک بار در سال 2018 به فینال راه یافت و این تجربه خوبی برای پرسپولیس در فینال است.» ادموند بزیک صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد: «تجربه بازی در فینال آسیا موضوعی است که 50 درصد از بازیکنان فعلی پرسپولیس از آن برخوردارند و این می‌تواند از نظر روانی هم کمک‌شان کند. از نظر من حریف ژاپنی پرسپولیس در فینال 2018 (کاشیما) از تیم اولسان قدرتمندتر بود و پرسپولیس در آن بازی کار سختی برای رسیدن به جام قهرمانی داشت اما فینال 2020 و رقابت با حریف کره‌ای برای پرسپولیس آسان‌تر خواهد بود. این امیدواری وجود دارد که پرسپولیس مقدمات یک جشن ملی را فراهم کند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7520/18/563619/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها