به نام تاریخ




29 آذر
کتاب «سرود کریسمس» چارلز دیکنز سال 1843 در چنین روزی منتشر شد و گفته می‌شود دیکنز شخصیت اسکروچ خسیس را با الهام از جان الویس، نماینده مجلس عوام بریتانیا نوشته است.

تولدها
محمد رحمانیان: نمایشنامه‌نویس و کارگردان مطرح تئاتر سال 1341 به دنیا آمد. محمد رحمانیان رشته نمایش را در دانشگاه تهران خواند و از سال 1361 نمایش‌هایی مانند «سرود سرخ برادری»، «عروسک‌ها و دلقک‌ها»، «گزارش محرمانه اکتاویو والدز» و «شب یهودا» براساس نمایشنامه‌های او اجرا شد. سال 1368 اولین نمایشش را با نام «دایی وانیا» کارگردانی کرد و روی صحنه برد و پس از آن نمایش‌هایی مانند «اطلسی‌های لگدمال شده»، «اسم»، «مرغ دریایی من یا چخوف»، «مجلس ضربت زدن»، «آیینه‌های روبه‌رو»، «مصاحبه»، «پل»، «مانیفست چو»، «فنز» و «هامون بازها» را کارگردانی کرد. رحمانیان برای تلویزیون هم مجموعه‌هایی مانند «توی گوش سالمم زمزمه کن»، «نیمکت»، «آلبوم خانوادگی»، «یک داستان» و «هوای تازه» را ساخته و فیلمنامه فیلم‌های «کتاب قانون»، «شیرین»، «سینما نیمکت» را هم نوشته است.

مهتاب نصیرپور: بازیگر تئاتر و سینما سال 1344 به دنیا آمد. مهتاب نصیرپور از سال 1365 بازیگری در تئاتر را با نمایش «حادثه در صبح پاییزی» آغاز کرد و پس از آن در نمایش‌هایی مانند «بازرس»، «دایی وانیا»، «مریم و مرداویج»، «لباسی برای میهمانی»، «خروس»، «یک دقیقه سکوت»، «مصاحبه»، «پل»، «عشقه»، «مانیفست چو»، «شب سال نو»، «ترانه‌های قدیمی»، «هامون بازها»، «مجلس ضربت زدن» و «ترانه‌های قدیمی» بازی کرد. از سال 1368 با حضور در تله تئاتر‌هایی در تلویزیون فعالیت کرد؛ کارش در سینما در سال 1370 با فیلم «مسافران» بهرام بیضایی آغاز شد و پس از آن او را در فیلم‌های «دنیای وارونه»، «سگ کشی»، «من، ترانه 15 سال دارم»، «به نام پدر»، «فرزند خاک»، «دو»، «سینما نیمکت»، «سرو زیر آب»، «آستیگمات» و «اورکا» دیدیم. او برای «به نام پدر» و «فرزند خاک» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم فجر شده است.
جیک جیلنهال: بازیگر امریکایی که با فیلم‌هایی مانند «کوهستان بروکبک» شناخته می‌شود سال 1980 در چنین روزی به دنیا آمد. جیک جیلنهال فرزند استیون جیلنهال کارگردان و نمایشنامه‌نویس بود و در 11 سالگی برای نخستین بار در یک فیلم کمدی به نام «حقه بازان شهر» بازی کرد. پس از آن در فیلم‌های پدرش مانند «زن خطرناک» و سریال «زندگی در خیابان» بازی کرد. سال 2001 با بازی در فیلم «دانی دارکو» نظر منتقدان را جلب کرد و «بزرگراه»، «دختر خوب» و «روز پس از فردا» دیگر فیلم‌هایش بودند. سال 2005 با بازی در فیلم‌های «برهان»، «جارهد» و «کوهستان بروکبک» چهره شد و برای «کوهستان بروکبک» جایزه« بفتا» را برد. «زودیاک»، «استرداد»، «شاهزاده ایران: شن‌های زمان»، «آخرین گشت»، «زندانیان»، «شبگرد»، «اورست»، «زندگی» و «اوکجا» دیگر فیلم‌های مطرح جیلنهال هستند.
   ادیت پیاف خواننده فرانسوی، فرمان فتحعلیان خواننده و سیاوش خیرابی بازیگر، ژان ژنه نمایشنامه نویس فرانسوی و ژان کلود کریر نویسنده و کارگردان فرانسوی هم متولد امروز هستند.

 درگذشت‌ها
ابوالحسن صبا: استاد مطرح موسیقی ایرانی سال 1336 در چنین روزی درگذشت. ابوالحسن صبا متولد 1281 بود و از پدرش که سه تار می‌نواخت، موسیقی را یاد گرفت و بعد شاگرد استادانی مانند درویش خان، علی نقی وزیری، حسین هنگ آفرین، حسین اسماعیل‌زاده، اکبرخان و علی اکبرخان شاهی شد و نواختن سازهای تار، سه‌تار، ویولن، کمانچه، سنتور، نی و ضرب را یاد گرفت. صبا از دانش‌آموزان ممتاز مدرسه عالی موسیقی بود و سال 1306 قطعه «زرد ملیجه» با نواختن ویولن توسط او ضبط شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. از سال 1319 که رادیو تأسیس شد، به عنوان نوازنده رادیو مشغول به کار شد و صفحات زیادی از تکنوازی‌ها و همنوازی‌هایش به جا مانده است. ابوالحسن صبا از استادان برجسته موسیقی سنتی ایران بود و کتاب‌های «ویولن»، «سنتور» و «سه‌تار» را در این حوزه نوشت و چهره‌هایی مانند غلامحسین بنان، فرامرز پایور، علی تجویدی، همایون خرم، اسدالله ملک، اسماعیل چشم آذر، حسین خواجه امیری، اکبر گلپایگانی، پرویز یاحقی و فرهاد فحرالدینی از شاگردانش بودند.

ناصر عبداللهی: خواننده پاپ سال 1385 درگذشت. ناصر عبداللهی متولد 1349 بود و از نوجوانی به موسیقی علاقه پیدا کرد و کارش را در صدا و سیما و حوزه هنری استان هرمزگان آغاز کرد. سال 1374 با خواندن قطعه «یا فاطمه بنت نبی» مشهور شد و پس از آن به تهران آمد و با محمدعلی بهمنی آلبوم‌های «عشق است» و «دوستت دارم» و ترانه «ناصریا» را منتشر کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. «بوی شرجی»، «هوای حوا» و «ماندگار» که پس از درگذشت اش منتشر شد از آثار شاخص او هستند.
   سالروز درگذشت گلچین گیلانی شاعر، مارچلو ماسترویانی بازیگر ایتالیایی و امیلی برونته نویسنده انگلیسی هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7520/20/563640/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها