خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد




جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

دام اردوغان برای ترامپ

ترامپ سپس موضوعی را که فکر می‌کرد تعیین کننده و جذاب است مطرح کرد؛ چشم‌اندازی بسیار وسیع‌تر از وضع فعلی برای روابط تجاری امریکا با ترکیه. اردوغان نیز با اینکه به‌نظرم برایش بسیار سخت و دشوار بود گفت که کردها را دوست دارد و کردها نیز او را دوست دارند اما اضافه کرد که «YPG»، «PYD» و «PKK» (سه گروه کرد در ترکیه و سوریه که اردوغان حروف مخفف آنها را مثل حروف اسم خودش کاملاً حفظ بود و پشت سر هم ردیف می‌کرد) نماینده کردها نیستند بلکه دیدگاه‌های آنها را تحریف و دستکاری می‌کنند. او با اشاره به حضور وزیران و نمایندگان کرد در دولت و مجلس ترکیه گفت که کردها علاقه خاصی به او دارند و او تنها رهبر سیاسی بوده که توانسته گردهمایی‌های سیاسی و انتخاباتی و تجمعات بزرگی را در مناطق کردنشین شکل دهد. رئیس جمهوری ترکیه تأکید کرد که دولت او قصد کشتن هیچ کسی را به جز تروریست‌ها  ندارد. ما قبلاً هم همه این حرف‌ها را شنیده بودیم که در واقع چیزی بیشتر از تبلیغات مرسوم و همیشگی رژیم اردوغان نبود.
گردهمایی‌های سیاسی! چه موضوع جذابی برای ترامپ! اما رئیس جمهوری شاید در آن لحظه متوجه شده بود که به سمت دامی در موضوع کردها کشیده می‌شود (کردهایی که اردوغان نقشه قتل آنها را می‌کشید و کردهایی که دوست داشتند حرف‌های او را بشنوند در مقابل هم قرار می‌گرفتند که این اختلاف ارتباطی با ما نداشت که بخواهیم برای حل آن به رئیس جمهوری ترکیه کمک بکنیم)، به‌همین دلیل نظر مرا درباره اظهارات اردوغان پرسید که من در همان لحظه و بدون اینکه قبلاً فکر کرده باشم، گفتم؛ ما باید بررسی این موضوع را به مذاکرات آتی مقامات نظامی دو کشور محول کنیم تا آنها تروریست‌ها را از غیرتروریست‌ها متمایز کنند. احساسم این بود که تجزیه و تحلیل این مسأله راه به‌جایی نخواهد برد جز اینکه خروج ما را از سوریه به تأخیر بیندازد.
شب قبل از کریسمس و روز کریسمس به آرامی سپری شد؛ در ساعت 9 و 45 دقیقه شب کریسمس به همراه مأموران مخفی محافظم عازم پایگاه هوایی اندروز شدیم. در پایگاه که تحت تدابیر فوق‌العاده امنیتی قرار داشت، رئیس جمهوری، بانوی اول (همسر رئیس جمهوری) به همراه گروه کوچکی از همراهان در حال سوار شدن به هواپیمای ایرفورس وان بودند تا برای دیداری سرزده با نیروهای امریکایی عازم عراق شوند و من هم جزو همراهان رئیس جمهوری در این سفر بودم؛ با توجه به اختلاف هشت ساعته زمانی با عراق، کمی خوابیدم و وقتی بیدار شدم اخبار را چک کردم ببینم چیزی از این سفر به رسانه‌ها درز کرده یا نه؛ هنوز خبری در رسانه‌ها نبود و این نشان می‌داد که مسائل امنیتی بخوبی رعایت شده و ما می‌توانیم با خیال راحت به سفر خود به مقصد پایگاه الاسد ادامه دهیم. قرار بود ترامپ علاوه بر دیدار با نظامیان امریکایی با عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر و تعدادی از مقامات ارشد عراقی در این پایگاه ملاقات کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7523/4/563956/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها