ایران در ایران




6000 هکتار از تالاب های گیلان گرفتار سنبل آبی

رشت - مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با بیان اینکه ۶۰۰۰ هکتار از پهنه های تالابی استان گیلان درگیر گیاه مهاجم سنبل آبی است، افزود: تکثیر سریع این گونه مهاجم تالاب های ما را در معرض خطر قرار داده است.
به‌گزارش ایسنا، امیر مرادی از تخصیص اعتبارات ویژه برای پیشگیری از حوادث غیر مترقبه ناشی از آلودگی عرصه های تالابی استان گیلان خبر داد و اظهار کرد: به‌دنبال پیگیری های مجدانه استاندار گیلان، اعتبارات لازم به‌صورت هزینه ای در اختیار استان قرار می گیرد. وی با بیان اینکه ۶۰۰۰ هکتار از پهنه های تالابی استان گیلان درگیر گیاه مهاجم سنبل آبی است، افزود: تکثیر سریع این گونه مهاجم تالاب های ما را در معرض خطر قرار داده است.  مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، از برآورد خسارت وارده و هزینه جمع آوری سنبل آبی از سطح تالاب های استان توسط معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خبر داد و اضافه کرد: بعد از بازدید تیم های کارشناس سازمان مدیریت بحران کشور از تالاب های انزلی و لنگرود، تخصیص اعتبار برای مبارزه با سنبل آبی در دستور کار هیأت وزیران قرار گرفت.
مرادی، با بیان اینکه ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای پیشگیری از حوادث غیر مترقبه ناشی از آلودگی عرصه های تالابی استان اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: براساس مصوبه هیأت وزیران، این میزان اعتبار با توجه به تهدیدات ناشی از گسترش سنبل آبی در سطح تالاب ها و آب بندان های استان، به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص می‌یابد تا طبق قوانین و مقررات مربوطه هزینه شود.
وی شهرستان های رشت، انزلی و لنگرود را اولویت مبارزه با سنبل آبی دانست و اضافه کرد: اختیارات جمع آوری این‌گونه مهاجم از سطح تالاب ها به فرمانداران واگذار شده است. همچنین از مشارکت سازمان های مردم نهاد استفاده می کنیم.

کشف ته ستون تاریخی از یک باغ در مرودشت

شیراز - فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی استان فارس گفت: یک ته ‌ستون تاریخی، در یک باغ واقع در روستای حصار شهرستان مرودشت کشف شده است.
سرهنگ محمدرضا بهمنی‌نژاد گفت: براساس گزارش یگان حفاظت مرودشت، درپی دریافت خبری مبنی بر کشف یک قطعه ‌سنگ تاریخی واقع در باغ شخصی در روستای حصار، بلافاصله عوامل این یگان برای صحت ‌و سقم موضوع به محل مورد نظرعزیمت کردند.بهمنی‌نژاد افزود: در بررسی مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی مرودشت، یک ته ستون تاریخی ۲ طبقه که پایه و ساقه ستون در آن به هم متصل بود، در باغ مورد نظر کشف شده است. او ابعاد این ته ستون کشف شده را حدوداً ۵۰×۵۰ و ارتفاع آن را ۴۰ سانتی‌متر اعلام و خاطرنشان کرد که مالک باغ یاد شده به یگان حفاظت تحویل داده شده است. فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس همچنین یادآور شد که ته ستون تاریخی کشف شده به پایگاه جهانی تخت جمشید انتقال داده شده است.

هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری کشورهای همسایه در چابهار وجود ندارد

چابهار- مدیرکل سازمان  بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: پاکستان و سایر کشورهای همسایه ایران بر اساس نیاز و منافع خود می‌توانند در بندر چابهار بدون هیچ محدودیتی فعالیت و سرمایه‌گذاری کنند.
 بهروز آقایی در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی پاکستان در تهران اظهار داشت: بندر چابهار هاب پیوند دهنده بنادر منطقه است و تقویت پیوند کشورها و همکاری متقابل یکی از رسالت‌های این بندر محسوب می‌شود. وی با اشاره به تقارب فرهنگی و اجتماعی با کشورهای منطقه، افزود: تمامی بنادر کشور ایران مکمل یکدیگر هستند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با طرح پیشنهاد اجرایی‌سازی مفاد موافقتنامه خواهرخواندگی بین بنادر گوادر و چابهار، گفت: درصدد هستیم بندر چابهار نیز به‌عنوان هاب پیوند دهنده بنادر منطقه مطرح شود که در این خصوص نیز تا حد زیادی موفق بوده‌ایم. وی ایجاد مراکز مشترک جست‌و‌جو، امداد و نجات دریایی بین سواحل غربی شهرستان چابهار و کشور پاکستان را در راستای ارتقای ایمنی تردد دریایی، جلوگیری از بروز حوادث احتمالی و ایجاد بستر مناسب جهت ارائه خدمات با کیفیت و کمیت بیشتر ضروری دانست. آقایی با طرح پیشنهاد ایجاد تسهیلات لازم در زمینه توسعه گردشگری دریایی و جابه جایی مسافر دریایی بین بنادر گوادر و چابهار بر استفاده از ظرفیت‌های گردشگری تأکید کرد.
سفیر جمهوری اسلامی پاکستان در تهران نیز گفت: ظرفیت‌های بی‌نظیر تجهیزاتی و زیرساختی که در بندر شهید بهشتی چابهار ایجاد شده می‌تواند در توسعه تعاملات منطقه‌ای نقش بسزایی ایفا کند. رحیم حیات قریشی پیشنهاد کرد که تمام زمینه‌های همکاری بین پاکستان و ایران در نشستی اقتصادی با حضور مسئولان مربوطه بررسی و تصمیم‌گیری شود. وی با اظهار خرسندی از امکان انتقال کالا از طریق بندر شهید بهشتی چابهار به مقصد کراچی ابراز امیدواری کرد که با تقویت تعاملات دو کشور این روند تداوم داشته باشد.

کشت سیب زمینی بنفش برای اولین بار در کردستان

سنندج - مدیر جهاد کشاورزی قروه گفت: یکی از کشاورزان پیشرو در این شهرستان برای اولین بار اقدام به کشت سیب زمینی بنفش که دوره رشد کوتاه تری نسبت به سایر ارقام دارد، در اراضی خود کرده است.
به گزارش ایرنا، خسرو کریمی‌پناه اظهار داشت: این کشاورز قروه‌ای در سال زراعی جاری حدود پنج هزار مترمربع (نیم هکتار) از اراضی زراعی خود در روستای کبودخانی را به کشت این محصول اختصاص داده که مورد توجه مصرف کنندگان نیز قرار گرفته است. وی افزود: این نوع سیب‌زمینی دوره رشد کوتاه تری نسبت به سایر ارقام سیب زمینی کشت شده در منطقه داشته و میزان مصرف آب کمتر و قیمت بیشتری هم در بازار دارد و با افزایش ذائقه مردم برای مصرف این نوع محصول در آینده شاهد افزایش کشت آن خواهیم بود. کریمی پناه اضافه کرد: سیب زمینی بنفش یکی از هزاران گونه سیب زمینی است که به تازگی به‌خاطر خواص و رنگ جذاب محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد و از مهم‌ترین خواص آن می‌توان به خاصیت ضد سرطان بودن و ضد آب مروارید و دیابت آن اشاره کرد.
مدیر جهاد کشاورزی قروه با بیان اینکه اندازه این سیب‌زمینی متوسط بوده و برای کشت و مصرف خوراکی مناسب است، یادآور شد: این نوع سیب زمینی را می‌توان به‌صورت سرخ شده، پخته و پوره مصرف کرد که ۲ تا سه برابر بیشتر از دیگر انواع سیب‌زمینی آنتی‌اکسیدان دارد. وی تأکید کرد: میزان مواد ضداکسیده شده که در این سیب زمینی وجود دارد با انار و توت برابری می‌کند و کاملاً مغذی بوده و دارای خواص ضدسرطانی است و این محصول رنگ و طعم متفاوتی ندارد اما به‌دلیل وجود آنتوسیانین‌ها به هضم غذا کمک کرده و دارای خواص ضدالتهابی نیز هست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7523/6/563962/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها