دوم خرداد 1376

آری به اصلاحات


دوم خرداد را در تاریخ معاصر ایران باید روزآغاز یک جنبش جدید سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانست. روزی که میلیون‌ها نفر بخصوص طبقه متوسط و جامعه جوان آن روزهای ایران به «اصلاحات» رأی دادند.
روز ۲ خرداد ۱۳۷۶ هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور گسترده مردم برگزار و طی آن سیدمحمد خاتمی به‌عنوان پنجمین رئیس‌جمهوری پس از انقلاب برگزیده شد.انتخاباتی که چهار کاندیدا داشت؛ سیدمحمد خاتمی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد محمدی ری‌شهری وزیر پیشین اطلاعات، سیدرضا زواره‌ای رئیس وقت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و عضو حقوقدان شورای نگهبان و علی‌اکبر ناطق نوری وزیر پیشین کشور که آن زمان ریاست مجلس پنجم شورای اسلامی را برعهده داشت.
البته در بین کاندیداها دو قطبی اصلی بین سید محمد خاتمی (نماینده جناح چپ) و علی‌اکبر ناطق نوری (نماینده جناح راست) شکل گرفت و در نهایت ناطق نوری بازنده این رقابت شد، نتیجه‌ای غیرقابل باور برای جناح راست که تصور می‌کرد بعد از دوران سازندگی و ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حتماً برنده انتخابات خواهد شد. اما آنچه در لایه‌های زیرین جامعه در حال شکل گرفتن و بهم پیوستن بود؛ تحول خواهی بود که با مشارکت 80 درصدی مردم پای صندوق‌ها خود را نشان داد و در نهایت به یک رأی منجر شد: سید محمد خاتمی با بیش از 20 میلیون رأی. در واقع جنبش اصلاحات و شخص سید محمد خاتمی با شعارهای انتخاباتی و تفکر خود توانست در ماه‌های پایانی تا انتخابات رأی بخش مهم از افرادی را که سال‌ها بود در انتخابات شرکت نمی‌کردند ، جذب کند و همین شد که روز انتخابات صف‌های طولانی تشکیل و ساعت رأی برای چندین بار تمدید شد. آن روز شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های بین‌المللی با شگفتی انتخابات ایران را پوشش دادند و همه از شروع تحولی جدید در جامعه ایران گفتند. تحولی که وعده‌هایش آزادی‌های سیاسی و اجتماعی، حضور و مشارکت زنان در جامعه، آزادی بیان و رسانه، دوستی با جهان و کشورهای دیگر، گفت‌و‌گوی تمدن‌ها و... دیده می‌شد.
نتایج نهایی انتخابات دوم خرداد ساعت ۱۴ روز شنبه سوم خرداد اعلام شد، آن هم در حالی که علی‌اکبر ناطق نوری رقیب اصلی خاتمی ساعتی پیش از آن در پیامی پیروزی او را تبریک گفته بود. پیروزی خاتمی از همان عصر سوم خرداد و با حضور گسترده طرفداران او در خیابان‌ها و شادی جمعی فصل جدیدی در تاریخ معاصر ایران
 رقم زد.
بعد از پیروزی سید محمد خاتمی، رهبر معظم انقلاب در پیامی با تبریک به او و مردم ایران، نوشتند:« مردم عزیز ایران، صحنه زیبا و پرشوری که در روز جمعه دوم خرداد و در پای صندوق‌های رأی آفریدید، حقیقتاً یک حماسه تاریخی بود. آگاهی و هوشیاری سیاسی شما یک بار دیگر به کمک خداوند، درست در لحظه مقتضی، کار خود را کرد و از ایران اسلامی چهره‏‌ای با نشاط، مصمم و سرشار از ایمان و آگاهی به دنیا نشان داد و بحمدالله کشور را در برابر توطئه دشمنان و وسوسه بدخواهان تا مدت‌ها بیمه کرد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7524/16/564128/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها