بریده جریده



تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

سینما آزادی تهران در آتش سوخت


سینما آزادی تهران ساعت یک و پانزده دقیقه بعد ازظهر دیروز [جمعه 29 فروردین 1376] طعمه حریق شد و خسارت زیادی به بار آمد.
به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، هنگامی که ۱۵۰نفر تماشاگر در سالن سینما سرگرم تماشای فیلم «تعطیلات تابستانی» بودند، آتش‌سوزی از طبقه سوم سینما آغاز شد و پس‌از چند دقیقه تمام طبقات را فراگرفت. آتش که پس‌از دقایقی به سینمای مجاور یعنی شهرقصه نیز سرایت کرده بود، پس از ۵۰ دقیقه تلاش مأموران آتش‌نشانی در ساعت دو و سی دقیقه بعد ازظهر خاموش شد.
حمید فضیلتی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی که در محل حضور یافته بود، گفت: «با آغاز حریق، کارکنان سینما برای اینکه شاید خودشان بتوانند آتش را خاموش کنند، با تأخیر خبر آتش‌سوزی را به سازمان آتش‌نشانی اطلاع دادند.
۷۲ نفر از گروه‌های آتش‌نشان پس‌از رسیدن به محل حادثه، مبارزه با آتش را از دوسو یعنی از شمال ساختمان سینما که متصل به سینمای شهرقصه است و از شرق که ساختمان خوابگاه دانشجویان قرار دارد، شروع کردند تا به این دو ساختمان آسیبی نرسد.
سینما آزادی فاقد وسایل ایمنی و شناسنامه ایمنی بود. اگر مسائل ایمنی رعایت می‌شد، آتش‌سوزی تا این وسعت گسترش نمی‌یافت. با توجه به تنگی درها و دالان‌های خروجی اضطراری این سینما، می‌توان گفت که سینمای آزادی یکی از پرخطرترین سینماهای تهران بود. سینما آزادی به‌طور صددرصد در آتش ویران شده و دیوارهای آن براثر حرارت زیاد شکاف‌هایی برداشته که هر لحظه خطر ریزش سقف وجود دارد.»
روزنامه ایران- شنبه 30 فروردین 1376

عظیم‌ترین طرح شهرسازی خاورمیانه
مرحله نخست طرح نواب به بهره‌برداری رسید

مرحله نخست طرح شهید نواب صفوی که به اعتقاد شهردار تهران «عظیم‌ترین طرح شهرسازی خاورمیانه» است، دیروز با حضور آقای اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهوری گشایش یافت.
با بهره‌برداری از این طرح که بیش از یک هزار میلیارد ریال هزینه دارد، ضمن اصلاح ترکیب این بخش تهران، ارتباط سریع شمال و جنوب شهر نیز میسر خواهد شد.در مرحله نخست طرح نواب که در حدفاصل خیابان آذربایجان تا خیابان امام خمینی اجرا شده، دو باند کندرو، دو باند تندرو، بناهای مسکونی، فضای سبز و مسیر حرکت عابران پیاده درنظر گرفته شده است.مرحله نخست طرح 500 میلیارد ریال هزینه داشته که نیمی از آن با فروش اوراق مشارکت مردمی به وسیله بانک ملی تأمین شده است.
آقای هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهوری، گشایش این طرح را شکست یک طلسم سنگین در اصلاح ساختار تهران خواند که با هنر ابتکار به اجرا درآمد.رئیس‌جمهوری گفت: فکر ضرورت اجرای چنین طرحی پیش از انقلاب با تبلیغاتی وسیع مطرح شد، اما بدون هیچ اقدام عملی، تنها در همان مرحله فکر ماند. پس از انقلاب نیز با وجود اینکه جزو اولویت‌های کاری ما در شورای انقلاب مطرح بود اما جنگ از یک سو و مشکلات و ابعاد وسیع و دشوار این طرح از سوی دیگر، دست‌ها را برای اجرای آن می‌لرزاند. شهرداری تهران زیر بار سنگین اجرای این طرح رفت و با وجود برخی ناباوری‌ها اجرای این طرح را در وسعتی پنج کیلومتری و در یکی از متراکم‌ترین نقاط تهران به اجرا درآورد.حل مشکل و گره کور ترافیک، ساخت شش هزار واحد مسکونی در کنار مساجد، مدارس، فرهنگسراها، فضاهای سبز و واحدهای تجاری و اداری تنها با ابتکار امکانپذیر بود و این ابتکار هنر است. این طرح هم‌اکنون به‌صورت الگویی برای اصلاح دیگر مناطق فرسوده و کهنه تهران درآمده است و با همیاری مردم می‌توان مجموعه تهران از شرق تا غرب را در قالب چندین طرح جداگانه، به یک شهر خوب و نمونه مبدل ساخت.غلامحسین کرباسچی شهردار تهران نیز در این مراسم که وزیر کشور و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، گفت: طرح نواب عظیم‌ترین طرح شهرسازی خاورمیانه است که در تهران به اجرا درآمده است.
روزنامه ایران - دوشنبه 19 خرداد 1376


رازهای تازه‌ای از تاریخ تمدن فلات ایران در تپه چشمه علی پدیدار شد
کشف تمدن ۸هزار ساله در شهرری
باستانشناسان سازمان میراث فرهنگی کشور بقایای یک دهکده متعلق به ۶ هزار سال قبل از میلاد (۸هزار سال پیش) را در تپه چشمه على شهرری واقع در جنوب تهران کشف کردند.
دکتر محمد رحیم صراف رئیس هیأت باستانشناسان تپه چشمه على گفت: با کشف این دهکده باستانی، بقایای صنعت ذوب فلز در این منطقه نیز به دست آمده و رازهای تازه‌ای از تاریخ تمدن فلات قاره ایران پدیدار شده است. کشف یک ظرف سفال دارای گدازه‌های مس حکایت از این دارد که ساکنان تپه چشمه علی شهرری در ۶ هزار سال پیش‌از میلاد، صنعت و دانش فنی ذوب مس را داشته‌اند. در جریان گمانه زنی و لایه نگاری تپه تاریخی چشمه علی که از دو هفته پیش توسط باستانشناسان ایرانی آغاز شده بود، سه طبقه آثار تمدن کشف شده است.در لایه دوازدهم این گمانه زنی و لایه نگاری، باستانشناسان به یک دهکده و بقایای خانه‌ای رسیدند که معماری آن به قبل از تاریخ برمی‌گردد.در داخل خانه، اسکلت‌های دو انسان روی یک حصیر قرار داشت و در کنار آنها یک ظرف سفالی کوچک دیده می‌شد.بقایای یک اجاق نیز که از ساج برای پخت و پز ساخته شده است، در این خانه به چشم می‌خورد. دکتر صراف اضافه کرد: ظروف سفالی قرمز رنگ تپه چشمه علی جزو تمدن‌های سفال قرمز است که نمونه نقش‌های سفال‌های منقوش آن در بین‌النهرین و مناطقی از ایران دیده شده است و نشان از روابط فرهنگی و هنری مشترک آن زمان دارد. کاوشگران آثار باستانی، سرگرم کشف لایه بعدی این تپه و کشف آثار و ظروف سفال یا فلزی دیگر در این دهکده هستند، زیرا مس‌های مذاب کشف شده در ظروف سفالی این دهکده، آغاز تحقیقات بیشتری را درپی دارد.چشمه علی که در شمال شرقی شهرری و در جنوب تهران واقع است، قبل از اسلام «نهر سورو» و بعد از اسلام «نهر روده» نام گرفته است.
روزنامه ایران- پنجشنبه 12 تیر 1376


نهضت سوادآموزی اعلام کرد
شمار باسوادان کشور به مرز ۸۰ درصد رسید
سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد: شمارباسوادان کشور، جمعیت ۶ سال به بالا به ۵/۷۹ درصد رسیده است. براساس این گزارش نرخ رشد سواد، دو برابر نرخ رشد جمعیت بوده است و شمار بی سوادان مطلق از۷ /۱۴ میلیون نفر در سال 1365، به ۹/۹ میلیون نفر در سال 1374 کاهش یافته و در سال 1375 بیش از ۷هزار روستای مناطق محروم زیرپوشش سواد آموزی دوره لازم التعلیم قرار گرفته اند.روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی یادآور شد که درسال 1375، بیش از ۱۰ هزار سوادآموز پس از کسب مدرک پنجم بزرگسال در سطوح بالاتر آموزش رسمی کشور مشغول به تحصیل بوده اند و تاکنون ۲۵۰ سوادآموز در رشته های مختلف به دانشگاه و مؤسسه های آموزش عالی راه یافته و بیش از ۳۰۰ سوادآموز پس از کسب دیپلم و بالاتر به عنوان آموزشیار با نهضت همکاری می کنند.
روزنامه ایران- شنبه 11 مرداد 1376

انتشار روزنامه «ایران ورزشی»
« ایران ورزشی» روزنامه  تخصصی در حوزه ورزش، روزچهارشنبه 31 اردیبهشت 1376 در ۸ صفحه تمام  رنگی منتشر شد.

روزنامه «ایران دیلی» منتشرشد
روزنامه انگلیسی زبان «ایران دیلی» روز چهارشنبه 31 اردیبهشت 1376  برابر با۲۱ مه ۱۹۹۷ در 8 صفحه تمام رنگی انتشار یافت.

انتشارهفته نامه« ایران جوان»
نخستین شماره هفته نامه ایران جوان روز چهارشنبه 1 مرداد 1376 در ۶۴ صفحه تمام رنگی منتشر شد.

روزنامه «الوفاق»  منتشر شد
«الوفاق» روزنامه عربی زبان مؤسسه ایران روزشنبه 4 مرداد ۱۳۷۶ به جمع نشریات خارجی مطبوعات ایران پیوست. الوفاق هرروز در ۸ صفحه و چهاررنگ منتشر خواهد شد.

راه‌آهن شهری تهران، کارآزمایشی خود را آغاز کرد

حرکت آزمایشی قطار دوطبقه تند رو سریع‌السیر تهران- کرج با حضور مهندس اصغرابراهیمی مدیرعامل و جمعی از مسئولان شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) روز پنجشنبه ۹ مرداد ماه جاری آغاز شد.به‌گزارش روابط عمومی شرکت مترو، حرکت آزمایشی قطار در مسیر شهرکرج تا شمال میدان آزادی تهران انجام شد و واگن‌های مربوطه که روز ۵ مرداد به کشور وارد شده‌اند، پس از عبور از چندین پل بزرگ و کوچک و گذرگاه (تونل) ساخته شده، دوباره به ایستگاه ملارد کرج بازگشتند. مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در این مراسم با قدردانی از حمایت‌های آیت‌الله اکبرهاشمی رفسنجانی و تلاش‌های دست اندرکاران ساخت این شبکه، ابراز امیدواری کرد با رسیدن واگن‌های جدید، بزودی شاهد بهره‌برداری از اولویت نخست راه‌آهن شهری تهران، حدفاصل میدان امام خمینی(ره) تا شهر کرج باشیم.
روزنامه ایران- یکشنبه 12 مرداد 1376











آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7524/16/564129/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها