اخبــــار





وزیر ارتباطات بیان کرد
 اتصال سیستان و بلوچستان به شبکه ملی اطلاعات با اختصاص 1000 میلیارد تومان

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد که ما رساندن ارتباطات را به تمام مناطق کشور وظیفه خود می‌دانیم و با پیگیری‌های صورت گرفته ان‌شاء‌الله مشکل مردم سیستان و بلوچستان در دسترسی به شبکه ملی اطلاعات زودتر برطرف خواهد شد. به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در جلسه علنی روز گذشته مجلس و در پاسخ به سؤال نماینده زابل در خصوص علت عدم اجرای طرح نصب فیبرنوری در استان های مرزی مانند سیستان و بلوچستان گفت: در رابطه با سؤال مطرح شده جلسات متعددی در کمیسیون برگزار شد و چندین همکار بنده به حوزه انتخابیه سفر داشتند و موارد را از نزدیک بازدید کردند و جلسه‌ای در این زمینه در هیأت رئیسه مجلس برگزار شد و بنده گزارشی را تقدیم کردم. دغدغه آقای دهمرده بسیار بجاست و رویکرد مجلس شورای اسلامی نیز در قانون گذاری توجه به مناطق محروم بوده است.
وی در ادامه اظهار کرد: براساس برنامه ششم توسعه ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان برنامه ششم توسعه بایستی به شبکه ملی اطلاعات متصل گردد و در این مدت ما در وزارت ارتباطات و اپراتورهای ارتباطی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا بدین امر سرعت دهیم. از حدود ۳۹ هزار و ۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار ۳۵ هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و ۴۰۰۰ روستا باقی مانده‌اند و ما در تلاش هستیم تا پایان امسال آنها نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: متأسفانه در استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر اتصال به شبکه ملی اطلاعات کمتر از کل کشور است و این دغدغه بجایی بوده و بنده در چندین جلسه با نمایندگان سیستان و بلوچستان و رئیس مجمع نمایندگان استان پیگیر این موضوع بوده‌ایم. دلیل آن نیز مشخص است و بنده مکتوب آن را اعلام کردم و نیازی نیست که در اینجا مطرح کنم. نظراتی وجود داشت که سرعت کار در استان سیستان و بلوچستان باید مدیریت شده پیش برود اما الحمدالله آن هم برطرف شده است.
وی در ادامه تأکید کرد: در حال حاضر در استان مجموعاً ۱۲ هزار کیلومتر شبکه فیبرنوری نصب شده است که ۷۳۰۰ کیلومتر آن در شرکت مخابرات ایران بوده و ۴۷۰۰ کیلومتر آن در این دولت اجرایی شده است. این‌که گفته شود شبکه فیبرنوری در استان کشیده نشده و نسبت به آن بی‌تفاوت بوده‌ایم دقیق نیست. با توجه به ظرفیت استان این امر باید توسعه یابد. اکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان با رایزنی‌های انجام شده با وزیر اقتصاد و رئیس‌جمهوری اختصاص داده شده تا عقب ماندگی استان سیستان و بلوچستان جهت اتصال به شبکه ملی اطلاعات برطرف شده و مشکلات مردم برطرف گردد. بنده نیز یکشنبه آینده سفری ۱۰ روز به استان خواهم داشت و استان را به سه منطقه عملیاتی نوار ساحلی سیستان و بلوچستان تقسیم کرده‌ایم تا کار اجرایی در آنجا آغاز شده و روستاهای باقی مانده که بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند و بخش بزرگی از روستاهایی که زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند تحت پوشش قرار خواهند گرفت. آذری جهرمی خاطرنشان کرد: این حق مردم استان است تا در مناطق روستایی از خدمات و ارتباطات بهره‌مند شوند و ما رساندن ارتباطات را وظیفه خود می‌دانیم و مدیریت و نظارت اجرایی بر برنامه ششم توسعه برای اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات در وزارتخانه وجود دارد و بنده نیز هر روز پیگیر چندین روستا خواهم شد. ان‌شاء‌الله با پیگیری‌های انجام شده شاهد برطرف شدن این دغدغه و رضایت مردم استان خواهیم بود.

قانون جامع توسعه فناوری های ژئوماتیک تدوین شد

رئیس گروه ژئوماتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تدوین قانون جامع توسعه فناوری‌های ژئوماتیک (مکان محور) خبر داد و گفت: این قوانین را به‌تازگی تقدیم مجلس کرده‌ایم تا مورد بررسی قرار بگیرد.
به‌گزارش مهر یاسر ابراهیمیان قاجاری گفت: مطابق سند الگوی پایه اسلامی ایرانی ، ایران در افق ۱۴۴۴ در میان ۵ کشور پیشرفته جهان در تولید اندیشه، علم و فناوری جای گرفته و از اقتصادی دانش بنیان، خوداتکا و مبتنی بر عقلانیت و معنویت اسلامی برخوردار بوده و دارای یکی از ۱۰ اقتصاد بزرگ دنیا است.
رئیس گروه ژئوماتیک، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: با توجه به اینکه مقوله علم و فناوری از مهم‌ترین زیرساخت‌های پیشرفت کشور و ابزار جدی رقابت در عرصه‌‌های مختلف بین‌المللی است، لذا توسعه فناوری‌های راهبردی لازمه تحقق اهداف پیش‌بینی شده در افق ۱۴۴۴ است؛ از طرفی برای بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه و دشمنی‌ها علیه ملت ایران، یکی از راهکارهای اساسی توسعه فناوری‌های نوین و راهبردی با تکیه بر توان دانشمندان و جوانان کشور محسوب می‌شود. ابراهیمیان افزود: فناوری‌های مکان محور (ژئوماتیک) به‌عنوان یک فناوری توانمندکننده و دانش بنیان از ابرفناوری‌های نوظهور و در حال رشد قرن ۲۱است که تقریباً تمامی‌کشورهای توسعه یافته جهان تدوین و اجرای برنامه­‌های توسعه آن را از مدت‌ها پیش آغاز کرده‌اند.رئیس گروه ژئوماتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تجربه جهانی نشان داده است نسبت سود به هزینه در به کارگیری این فناوری‌ها حداقل ۴ به ۱ بوده و پیشرفت در این فناوری‌ها، خود، موجبات پیشرفت در بسیاری از فناوری‌های دیگر را فراهم کرده است.  وی گفت: پیش‌نویس اولیه این طرح در اواخر سال ۹۸ برای بررسی‌های بیشتر و اعمال نظرات کارشناسی به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شد که در جلسات متمادی پیش‌نویس نهایی آن حاصل شد.

شورای عالی آب و هوای فرانسه مدعی شد
افزایش گازهای گلخانه ای با فناوری نسل پنجم تلفن همراه

شورای عالی آب و هوای فرانسه در زمینه اوضاع اقلیمی در گزارشی هشدار داد: استفاده از فناوری اینترنت نسل پنجم (۵G) می‌تواند منجر به افزایش شدید مصرف برق و انتشار گازهای گلخانه‌ای شود.به گزارش ایرنا این گزارش که به تازگی منتشر شده است، نشان داد که شبکه‌های اینترنت نسل پنجم می‌تواند مسئول سه تا هفت میلیارد تن انتشار اضافی دی اکسید کربن در اتمسفر باشد.
طرح گسترش فناوری اینترنت نسل پنجم ۵G در فرانسه مورد بحث و مجادله قرار گرفته است. به دلیل اطمینان نداشتن در مورد تأثیر شبکه بر سلامت و محیط زیست، ده‌ها نفر از اعضای مجلس خواستار ایجاد وقفه در استفاده از آن شده‌اند.گزارش جدید شورای عالی آب و هوای فرانسه نشان می‌دهد که این فناوری فقط نمونه کوچکی از مشکلات بزرگ‌تر و پنهان است.
انتشار کربن اضافی بیشتر از مراکز داده و تولید دستگاه‌های الکترونیکی جدید حاصل می‌شود.اریک پیول نماینده گروه طرفدار محیط زیست در فرانسه Europe Écologie-Les Verts گفت: ما درخواست یک مهلت قانونی می‌کنیم و این درخواست امروز حتی بیشتر مورد توجه است، اکنون شورای عالی آب و هوا اعلام کرده است که باید قبل از استفاده از این فناوری، تأثیرات زیست محیطی آن را ارزیابی کنیم.این در حالی است که ارائه دهندگان شبکه تلفن معتقدند که این گزارش جنبه‌های مثبت خاصی را نادیده گرفته است که باعث می‌شود فناوری ۵G بسیار کارآمدتر از نسل‌های قبلی باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7524/17/564132/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها