به نام تاریخ



3 دی
سال 1331 در چنین روزی برای نخستین بار کمیسیون مطبوعات در وزارت کشور تشکیل شد.
تولدها
محمدابراهیم باستانی پاریزی: تاریخدان و نویسنده و شاعر شناخته شده ایران سال 1304 در چنین روزی به‌دنیا آمد. محمدابراهیم باستانی پاریزی در رشته تاریخ تحصیل کرد و پیش از آن و از دوران نوجوانی نوشته‌هایش را در روزنامه‌ها و مجله منتشر می‌کرد. اولین کتابش را با نام «پیغمبر دزدان» در سال 1324 براساس نامه‌های طنزگونه شیخ محمدحسن زیدآبادی نوشت. او بیش از 60 کتاب نوشت و منتشر کرد و «راهنمای آثار تاریخی کرمان»، «گنجعلی نامه»، «تاریخ کرمان» و «تاریخ شاهی قراختائیان»، «پوست پلنگ»، «درخت جواهر»، «شمعی در طوفان»، «هزاردستان»، «تلاش آزادی»، «از سیر تا پیاز» و «مار در بتکده کهنه» بخشی از کتاب‌هایش هستند که «تلاش آزادی» برنده جایزه یونسکو شد؛ از میان کتاب‌هایش مجموعه هفتی او مطرح و شاخص است که همگی در نام‌شان عدد هفت دارند؛ «خاتون هفت قلعه»، «آسیای هفت سنگ»، «نای هفت بند»، «اژدهای هفت سر»، «کوچه هفت پیچ»، «زیر این هفت آسمان» و «سنگ هفت قلم». او علاوه بر این شعر می‌سرود و اولین شعرش را در کودکی سرود و سال 1327 منتخبی از اشعارش را در کتابی به‌ نام «یادبود من» منتشر کرد. باستانی پاریزی سال 1393 درگذشت.
شیون فومنی: شاعر گیلانی سال 1325 به دنیا آمد. میراحمد سید فخری‌نژاد متخلص به شیون فومنی یکی از شاعران مطرح استان گیلان بود که توانست شعر محلی و بومی گیلکی را دوباره مطرح کند. او در سال‌های فعالیتش تحقیقات و پژوهش‌هایی در زمینه فرهنگ و ادب گیلان انجام داد و ترانه‌هایش هم از آثار مطرح و ماندگار اوست. فومنی هم شعر کلاسیک می‌سرود هم شعر نو و غزل‌هایش از برجسته‌ترین غزل‌های معاصر شعر فارسی هستند؛ علاوه بر اشعار گیلکی ،او با انتشار مجموعه‌های شعر فارسی یکی از شاعران تأثیرگذار و توانای معاصر ایران محسوب می‌شود. مجموعه اشعار «پیش پای برگ»، «یک آسمان پرواز»، «از تو برای تو»، «رودخانه در بهار»، «کوچه باغ خف» و مجموعه شعر گیلکی «پرسه خیال» و آلبوم صوتی منظومه گیلکی از آثار مطرح شیون فومنی هستند. مجموعه ترانه‌های گیلکی شیون فومنی در آلبوم صوتی «هلاچین» با صدای ناصر مسعودی خواننده مطرح گیلکی منتشر شد. شیون فومنی سال 1377 درگشت.
 اعظم بروجردی نمایشنامه نویس و کارگردان، جمشید داورپناه نمایشنامه نویس و کارگردان، شارل پاته از بنیانگذاران صنعت سینما در فرانسه و حسن اجتهادی شاعر هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
امام محمد غزالی: فیلسوف و نویسنده ایرانی سال 505 هجری قمری در چنین روزی درگذشت. امام محمد غزالی سال 450 هجری قمری متولد شد و علوم ادبی و دینی را با هوش فراوانش به خوبی یاد گرفت. او بیش از سایر متفکران اسلامی کتاب نوشته و تألیف کرده و می‌گویند تعداد کتاب‌هایی که در طول زمان به او نسبت داده‌اند 6 برابر رقمی است که در کتاب‌های مختلف ذکر شده است. «احیاء علوم الدین»، «التعلیقه فی فروع المذهب»، «الوسیط»، «لباب النظر»، «المبادی و الغایات»، «مقاصد الفلاسفه»، «میزان العمل»، «زاد آخرت»، «اساس القیاس» و «رساله الاقطاب» بخشی از کتاب‌های امام محمد غزالی است؛ بسیاری از آثار او درباره تصوف است که مشهورترین آنها و در واقع مشهورترین اثر غزالی به فارسی «کیمیای سعادت» است.
ابن خطیب تبریزی زبان شناس و شاعر: زبان شناس و شاعر سده پنجم هجری سال 502 هجری قمری درگذشت. ابن خطیب تبریزی متولد 421 هجری قمری بود و فقه، علم حدیث و زبان و ادبیات عربی را آموخت و در مدرسه نظامیه به‌عنوان استاد علوم ادبی آن زمان مانند نحو، لغت و عروض و قافیه مشغول به تدریس شد؛ زبان شناسی و لغت شناسی تخصص ابن خطیب تبریزی بود اما در کنار اینها شعر می‌سرود که بخشی از اشعارش در دیوان حماسه منتشر شده‌اند. «تهذیب الالفاظ»، «شرح القصائد العشر»، «شرح قصیده بُرده»، «الکافی فی العروض»، از آثار ابن خطیب تبریزی است.
 سالروز درگذشت نیما نهاوندیان مجری و هدر منزیس بازیگر امریکایی هم امروز است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7524/20/564153/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها