در نشست مجازی شورای امنیت، جمهوری دومنیکن هم حامی توافق هسته‌ای شد

روانچی: برجام را نمی‌توان با هیچ موضوع دیگری پیوند زد




گروه سیاسی/ نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل با محوریت برجام و گزارش دبیرکل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ با تأکید اکثریت اعضای این شورا بر لزوم اجرای کامل این قطعنامه و مفاد برجام یک‌بار دیگر به صحنه‌ای از انزوای امریکای تحت رهبری دونالد ترامپ در صحنه جهانی تبدیل شد تا خاطره‌ای باشد برای آخرین هفته‌های حضور او در کاخ سفید. به این ترتیب با اینکه نماینده امریکا در نشست شورای امنیت خواستار محکومیت ایران به عنوان تهدید علیه امنیت جهانی و به مذاکره کشاندن برنامه موشکی ایران بود، حتی نماینده جمهوری دومنیکن نیز که در نشست ماه مرداد تحت فشار به قطعنامه امریکا علیه ایران رأی مثبت داده بود این‌بار به تمجید و دفاع از برجام پرداخت.
با این حال این نشست فارغ از نظرات بحث‌برانگیز بعضی از اعضا نبود، اظهاراتی پیرامون صنعت موشکی و مسائل منطقه‌ای و نیز مصوبه اخیر مجلس ایران درباره توسعه هسته‌ای که از سوی برخی اعضا مطرح شد و نماینده کشورمان در نطق خود این پاسخ قاطع را اعلام کرد که ایران با هرگونه مذاکره‌ای پیرامون برجام مخالف و خواهان اجرای بی‌قید و شرط مفاد آن است.
به گزارش ایرنا، در نسشت مجازی شورای امنیت پس از اعلام مواضع حمایتی نمایندگان کشورهای آفریقای جنوبی، سنت وینسنت، دومنیکن و ویتنام؛ «اولوف اسکوک» به نمایندگی از اتحادیه اروپا به بیان مواضع این اتحادیه پیرامون برجام پرداخت و گفت: در دوره اخیر چالش‌های بسیار بزرگی بر سر راه توافق هسته‌ای ایجاد شد. با وجود فشارهای بسیار اما توافق جامع اقدام مشترک توانست پایدار بماند. معاون دبیرکل سازمان ملل نیز در این نشست اقدام امریکا درخصوص احیای تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را مغایر با اهداف مشخص شده در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دانست و تصریح کرد که اقدام امریکا در عدم تمدید معافیت‌های مربوط به دادوستد نفت با ایران همکاری در پروژه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ممکن است در توانایی ایران و سایر اعضا برای اجرای برخی از مفاد برجام اخلال ایجاد کرده باشد. او با وجود اذعان به این مخاطرات پیش روی برجام خواستار پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای شد. «گنگ شوانگ»، معاون نماینده دائمی چین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت خروج یک‌جانبه امریکا از برجام و استفاده از سیاست فشار حداکثری علیه ایران را دلیل اصلی مشکلات برنامه‌ هسته‌ای با ایران دانست و خواستار بازگشت بدون پیش‌شرط امریکا به برنامه جامع اقدام مشترک شد.
فراتر از آن «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل بود که به نقد گزارش یک‌طرفه دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه 2231 پرداخت و گفت: به یاد داشته باشید که اجرا نکردن تعهدهای ایران نتیجه مستقیم اقدامات غیرسازنده و تحریک‌آمیز امریکا است. ما از شجاعت نداشتن دبیرخانه سازمان ملل متحد برای فراخواندن امریکا به اجرای کامل تعهدهای خود متأسف هستیم. او با تأکید بر اینکه فشار حداکثری راه‌حل مشکلات نیست، گفت: تلاش ما برای نشان دادن اینکه فشار حداکثری تنها راه‌حل مشکلات نیست شکست خورده است.
سفیر روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه هیچ‌کس از ایالات متحده درخواست نکرده که نقش پلیس جهان را به عهده بگیرد، منطقی‌ترین گام از سوی امریکا را بازگشت کامل و بدون قید و شرط به توافق‌های قبلی دانست و گفت: ما به اظهارات رهبران ایران در مورد آمادگی برای بازگشت سریع به اجرای کامل برجام به محض اینکه ایالات متحده انجام دهد، احترام می‌گذاریم و امیدواریم دولت جدید امریکا در آینده نزدیک گام‌های درست را بر‌دارد.
مواضع بحث برانگیز کشورهای اروپایی
سه کشور اروپایی عضو برجام یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان نیز در سخنان خود به دفاع از برجام و ضرورت اجرای آن پرداختند اما از اعتراف به اینکه تحت فشار تحریم‌های امریکا در انجام تعهدات برجامی‌شان کوتاهی کرده‌اند اجتناب کردند و بر عکس مدعی تلاش بی‌وقفه خود برای حفظ برجام شدند. آنها البته از موضع دولت آینده امریکا در مورد برجام که می‌تواند زمینه را برای بازگشت ایالات متحده به توافقنامه فراهم کند استقبال کردند.
«باربارا بودوارد» نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد با ابراز تأسف از تصمیم ایالات متحده برای ترک توافق و تحمیل مجدد تحریم‌ها علیه ایران گفت که ما درک می‌کنیم که این تأثیر مستمر بر ایران و مردم آن داشته است و در ادامه افزود: بیانیه مشترک شرکت‌کنندگان باقیمانده برجام در جلسه دیروز کمیسیون مشترک وزیران آخرین، تأکیدی بر تعهد ما است. او اما در نطق خود مدعی شد که نصب آبشارهای سانتریفیوژهای IR-M2 در نطنز و قانون اخیر تصویب شده توسط مجلس ایران در صورت اجرا به طور جدی برجام را تضعیف می‌کند. ابراز نگرانی نماینده انگلیس درباره برنامه‌های موشکی ایران و ادعای انجام فعالیت بی‌ثبات‌کننده از سوی ایران در خاورمیانه از جمله ادعاهایی بود که از سوی نماینده انگلیس مطرح شد.
«ناتالی براودهارست» سفیر دائم فرانسه در سازمان ملل هم از تصمیم دولت بایدن برای بازگشت به برجام استقبال کرد اما با ناخوشایند خواندن موضع ایران مبنی بر مقصر دانستن سه کشور اروپایی در وضعیت فعلی، تأکید کرد: اولویت اول ما پایان دادن به نقض توافقنامه از سوی ایران است که محتوای آن را از بین می‌برد و جلوگیری از اقدامات بعدی ایران است که باعث تضعیف بیشتر آن می‌شود.
روانچی: سیاست‌های قلدرمآبانه ایران را مرعوب نخواهد کرد
با وجود این اظهارات و برخی موضعگیری‌های ادعایی کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت، مجید تخت روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد ملل متحد در این نشست در مورد «عدم اشاعه: اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت» گفت: اجازه نخواهیم داد امنیت و توانمندی دفاعی متعارف‌مان به خطر افتاده، محدود یا تضعیف گردد. سیاست‌های قلدرمآبانه برخی قدرت‌ها ایران را مرعوب نخواهد کرد تا از وسایل دفاعی مشروع خود دست بر دارد.
او با اشاره خویشتنداری ایران به مدت یک سال با وجود نقض آشکار برجام و اعمال تحریم‌ها از سوی امریکا گفت: با هر معیاری، تحریم‌های امریکا غیرقانونی، نامشروع، غیراخلاقی، غیرانسانی و ظالمانه است و نمی‌توان نام دیگری جز تروریسم اقتصادی و جنایت علیه بشریت بر آن نهاد. او در ادامه با بیان اینکه مثال زنده سیاست‌های شکست خورده امریکا ترور وحشیانه شهید قاسم سلیمانی به دستور مستقیم رئیس جمهور امریکا که یک نقض فاحش حقوق بین‌الملل است، افزود: سرنخ‌های جدی نیز وجود دارد که ترور شهید فخری‌زاده، دانشمند برجسته ایرانی توسط رژیم اسرائیل، نزدیک‌ترین متحد امریکا در منطقه، صورت گرفته است.
او در ادامه موضع ایران نسبت به نحوه بازگشت امریکا به برجام را بدون قید و شرط دانست و افزود: برجام را نمی‌توان با هیچ موضوع دیگری پیوند زد؛ چرا که دستورکار مذاکرات برجام از ابتدا مسأله هسته‌ای بود. ما تصمیم گرفتیم اجازه ندهیم مسائل دیگر، مذاکرات پیشاپیش دشوار را پیچیده‌تر کند. این یک تصمیم بسیار عاقلانه بود که توسط تمام اعضای برجام اتخاذ شد. بنابراین، در حال حاضر هر گونه تلاش برای پیوند زدن آینده برجام به مسائل غیرمرتبط و متفرقه محکوم به شکست است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7525/2/564213/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها