وزیر بهداشت خبر داد

واکسن کرونا را از بهترین منابع دنیا می‌خریم




گروه اجتماعی / درحالی‌که این روزها هر روز تصاویر جدیدی از واکسیناسیون ویروس کرونا در کشورهای دنیا و همسایه ایران منتشر می‌شود و همه منتظر خبرهای خوب از ورود نخستین محموله واکسن کرونا هستند، دیروز وزیر بهداشت از خرید واکسن کرونا از بهترین منابع خارجی خبر داد و گفت که برای تهیه واکسن همه راه‌ها را داریم می‌رویم و با‌وجود همه فشارها و همه مضایقی که علیه ایران ایجاد کرده‌اند، از بهترین و مطمئن‌ترین منابع تولید واکسن کرونا در دنیا واکسن می‌خریم.
این روزها خرید واکسن به یکی از هشتگ‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی بدل شده و مردم با زدن هشتگ #«واکسن بخرید» از دولتمردان می‌خواهند به این مطالبه عمومی توجه جدی نشان دهند، همچنین در چند روز گذشته برخی متخصصان حوزه سلامت نسبت به از دست دادن زمان و عقب نماندن از سایر کشور‌ها در مدیریت اپیدمی، اعلام نگرانی کرده‌اند. گروهی از فعالان نظام سلامت معتقدند نباید تعللی در واردات واکسن اتفاق بیفتد و باید علاوه بر تمرکز بر تولید داخلی واکسن، واردات واکسن کرونا نیز در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار بگیرد. با این تفاسیر و در شرایطی که واکسن داخلی هنوز وارد فاز انسانی نشده است و به‌دلیل تحریم‌ها و مشکلات تبادل ارز برای خرید و پیش‌خرید و ثبت سفارش واکسن، امکان ورود آن به کشور وجود ندارد دیروز دکتر سعید نمکی در یک برنامه خبری این نوید را به مردم کشور داد که واکسن را داریم می‌آوریم. گروه‌های آسیب‌پذیر هم شناسایی شده‌اند و بزودی با ورود واکسن کار واکسیناسیون را شروع می‌کنیم و گروه‌های در اولویت مشخص هستند.
وزیر بهداشت درباره واکسن کرونا خطاب به مردم گفت: خواهش می‌کنم مردم عزیز صحبت واکسن را فقط از وزیر بشنوید؛ یک به‌دلیل تخصص و دو به‌دلیل اطلاع.
وی در زمینه تولید داخلی واکسن کرونا، گفت: در زمینه ساخت داخل هم این هفته اولین گروه برای تست بالینی انتخاب می‌شوند که گزارش این کار بزرگ ملی را در آینده به اطلاع مردم می‌رسانیم. امیدوارم با همدلی، وفاق و رفاقت و صمیمیت و باور و اعتماد به یکدیگر بتوانیم این شرایط را طی کنیم. دکتر نمکی درباره تأخیر در گزارش‌دهی دولت انگلیس از جهش ویروس کرونا در این کشور، گفت: به محض اینکه این خبر را شنیدیم، بلافاصله مرزهای هوایی‌مان را روی کشور انگلیس بستیم و از ایران هم پروازی به آن سمت نداشتیم. همچنین بلافاصله افرادی را که طی ۱۵ روز قبل از انگلیس به ایران آمده بودند اعم از شهروند ایرانی و غیرایرانی ردیابی کردیم و خوشبختانه تا امروز ردپایی از این ویروس که دچار جهش شده در کشور پیدا نکرده ایم. وی گفت: اگر همکار یا دانشمند یا رسانه‌ای خبری را بیان می‌کنند که این پیک گذشته ما از نوع این ویروس جهش یافته است، باید بگویم که تا این لحظه ویروس‌شناسان ما هرگز چنین جهشی را در کشور در این ویروس گزارش نکرده‌اند.

پنهانکاری انگلیس؛ هوشیاری ایران
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با اشاره به وضعیت وخیم انگلیس با ویروس جدید کرونا گفت: دولت انگلیس گزارشی با تأخیر از این ویروس اعلام کرد.
دکتر نمکی افزود: این ویروس بخش‌هایی دارد که به ویروس چسبندگی نفوذ و سرایت بیشتر می‌دهد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما بیش از 66 نوع موتاسیون دیده‌ایم که هیچ‌کدام از این نوع نیستند.  نمکی افزود: ما به دلیل پیوستگی انگلیس و اروپا از مسافران آنها اینجا هم آزمایش می‌گیریم.
بیش از ۱۶ میلیون دُز واکسن کرونا، سهمیه ایران از کواکس
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنین از سهمیه ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن کرونا از کنوانسیون کواکس خبر داد و گفت: این میزان جزو سبد ما از سازوکار جهانی «کواکس» است. دکتر نمکی در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما عنوان کرد: سهمیه کشور ما برای خرید واکسن در طرح «کواکس» سازمان جهانی بهداشت از دست نرفته بلکه به دلیل مشکلات انتقال پول، کمی طول کشیده است، اما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز جزو سهمیه و سبد ماست که بزودی خبر‌های خوشی در این خصوص خواهیم داد.
وزیر بهداشت همچنین گفت:واکسن کرونا در اسرع وقت طبق جدول تخصیصی که برای همه کشور‌ها دارند برای ما هم توزیع خواهد شد.
موضوع خرید واکسن کرونا در حالی به یکی از  مهم‌ترین دغدغه‌های مردم و البته مسئولان کشور تبدیل شده که همزمان با اظهارات وزیر بهداشت، سخنگوی این وزارتخانه نیز روز گذشته پس از برگزاری نشست با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان اظهار داشت: وزارت امور خارجه و بانک مرکزی به‌طور جدی در حال رایزنی برای خرید واکسن کرونا هستند که امیدواریم با کمک آنها و پیدا کردن روش مناسب برای انتقال ارز این محصول تهیه و وارد کشور شود. سیما سادات لاری بیان کرد: به دلیل اعمال تحریم و دشواری جابه‌جایی ارز؛ خرید و وارد کردن واکسن خارجی کرونا به ایران دشوار شده اما مسئولان کشور در حال بررسی راه‌های انجام این کار هستند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7525/5/564230/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها