مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد

جزئیات رایگان شدن قبوض گاز



گروه اقتصادی | بعد از برق مجانی حالا نوبت به گاز مجانی رسید. در یکی از جلسات آذرماه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا پیشنهاد شد که از مشترکان کم مصرف آب و گاز در مناطق محروم هزینه‌ای دریافت نشود. در همین راستا حسن منتظرتربتی ، مدیر عامل شرکت ملی گاز دیروز در نشست خبری جزئیات رایگان شدن قبوض گاز را اعلام کرد. وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون تولید گاز 10 میلیارد متر مکعب نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: سال گذشته میزان تولید گاز 193 میلیارد متر مکعب بود که اکنون به 203 میلیارد متر مکعب رسیده است.از میزان 10 میلیارد متر مکعبی افزایش تولید هفت میلیارد متر مکعب به مصرف خانگی و سه میلیارد متر مکعب جهت تأمین گاز نیروگاه‌ها ارسال می‌شود. در آذرماه روزانه 52 میلیون متر مکعب گاز افزایش تولید داشته‌ایم که معادل دو فاز پارس جنوبی است و در عین حال در آذرماه در بخش خانگی 46 میلیون متر مکعب افزایش مصرف خانگی و 9 میلیون متر مکعب به نیروگاه‌ها ارسال شد.
بخشودگی 33 تا 40 درصد از مصرف‌کنندگان
مدیرعامل شرکت ملی گاز با تأکید بر اینکه بیشتر گاز تولیدی به مصرف بخش خانگی می‌رسد، یادآور شد: باید فعالیت بیشتری جهت بهینه‌سازی مصرف انجام دهیم ما در بخش تجهیزات موتورخانه‌ها نسبت به اصلاح اقدام کردیم که نیاز است مردم بیشتر در جریان قرار گیرند و نسبت به اصلاح و تعمیر موتورخانه‌ها اقدام کنند تا ما بتوانیم گاز بیشتری را به صنایع تخصیص دهیم. وی با اشاره به دغدغه رهبری مبنی بر رایگان شدن آب و برق و گاز برای دهک‌های پایین جامعه گفت: بعد از طرح این موضوع در جلسه سران قوا در هیأت دولت به تصویب رسید بنا بر آنچه مقرر شده مصرف‌کنندگان گاز کشور در پنج اقلیم تقسیم شدند که 98 درصد مصرف‌کنندگان در اقلیم‌های یک و دو و سه زندگی می‌کنند.منتظرتربتی ادامه داد: طبق بخشنامه صادر شده جامعه به 10 دهک تقسیم می‌شوند که میزان مصرف گاز سه دهک (30 درصد جامعه) 10 درصد است. سه دهک بعدی 25 درصد مصرف و سه دهک آ‌خر 50 درصد گاز خانگی را مصرف می‌کنند.وی ادامه داد: مصارف دهک اول تا سوم اگر زیر 200 مترمکعب باشد گازبهای آنها به طور کامل بخشیده می‌شود همچنین مقرر شده که دهک چهارم اگر میزان مصرف را کم کنند شامل تخفیف خواهند شد به این ترتیب از 27 میلیون واحد مصرف کننده 33 تا 40 درصد شامل بخشودگی می‌شوند که هم کمک به اقتصاد خانوار و هم کمک به تولیدکنندگان گاز خواهدبود.
افزایش 15 درصدی گازبهای پر مصرف ها
وی با بیان اینکه اجرای طرح یاد شده از ابتدای دیماه خواهد بود افزود: بنا بر این مصوبه قبوض بخشی از خانوارها رایگان خواهد شد. بخش دیگری نیز که مصرف بالایی دارند باید تشویق به قرارگیری در این محدوده شوند.چنانچه مصرف‌کنندگان نسبت به میانگین سال‌های 96 و 97، 10 درصد از مصرف خود را کاهش دهند گازبهای آنها با 15 درصد کاهش محاسبه می‌شود همچنین برای جلوگیری از مصرف دهک‌های بالا اگر مصرف‌کنندگان پرمصرف 15 درصد افزایش نسبت به سال 96 و 97 داشته باشند قیمت گاز برای این دسته از مشترکین 15 درصد افزایش می‌یابد.منتظرتربتی درباره هزینه بخشودگی گازبها برای مجموعه شرکت گاز گفت: پیش‌بینی می‌شود نزدیک 400 تا 500 میلیارد تومان هزینه تحمیل شود که از بخش‌های دیگر پوشش داده خواهد شد و هزینه‌ای به مردم تحمیل نمی‌شود.
این مقام مسئول درباره احتمال واردات گاز با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر زمستان سرد امسال و احتمال افت فشار و افزایش مصرف گاز گفت: ما همچنان برنامه‌ای برای واردات نخواهیم داشت و نیاز کل کشور از منابع داخلی تأمین خواهد شد. تربتی یادآور شد: اعمال جرایم مشترکان پرمصرف از 16 آبان خواهد بود و قبوض مجانی از ابتدای آذرماه محاسبه خواهد شد.وی درباره اینکه آیا افزایش گازرسانی منجر به مصرف گاز می‌شود یا خیر گفت: 15 تا 20 میلیون متر مکعب از مصرف گاز مربوط به خانوارهای جدیدی است که به شبکه گاز متصل شده‌اند اما افزایش 30 میلیون متر مکعبی ناشی از افزایش مصرف خانگی بیشتر هم به‌دلیل کرونا، باز شدن پنجره‌ها و افزایش درجه حرارت وسایل گرمایشی است. معاون وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه طی سال‌های گذشته مبنای ما این بوده که به موازات توسعه بهینه‌سازی مصرف گاز نیز صورت گیرد تا سرانه مصرف کاهش یابد یادآور شد: توسعه نباید همراه با افزایش مصرف باشد اما تاکنون این اتفاق افتاده هر چند تلاش ما این بوده که رفاه عمومی فراهم شود اما امیدواریم مصرف نیز بهینه شود.وی با بیان اینکه تمامی تدابیر لازم جهت آ‌مادگی شبکه برای تأمین گاز زمستان مهیا شده گفت: اولویت ما تأمین گاز خانگی است تا با افت و قطعی مواجه نشود اما اگر مصرف افزایش یابد از میزان گاز ارسالی به صنایع و نیروگاه‌ها کم می‌شود.همچنین بیشترین تمرکز ما در بخش توسعه مربوط به توسعه ایستگاه‌های تقویت فشار و به بهره‌برداری رساندن آنها بوده است. در همین راستا پنج ایستگاه روی خط ششم سراسری به بهره‌برداری رسیده است. هر سال به طور متوسط پنج تا هفت ایستگاه تقویت فشار به شبکه اضافه می‌شود.
پیش‌تر وزیر نفت درباره رایگان شدن قبض گاز اعلام کرده بود که به منظور ایجاد مشوق‌هایی برای مدیریت مصرف گاز، گازبهای ۳۰ درصد از مشترکان خانگی که مصرف کمتری دارند، رایگان محاسبه می‌شود.
به گفته وی به‌ منظور ایجاد مشوق‌هایی برای مدیریت مصرف گاز، گازبهای ۳۰ درصد از مشترکان خانگی که مصرف کمتری دارند، رایگان است و مشترکانی که مصرف خود را در زمستان ۱۰ درصد کاهش دهند، از کاهش ۱۵ درصدی در گازبها برخوردار می‌شوند.

برش

مصوبات هیأت وزیران در راستای طرح تخفیف ۱۰۰ درصدی گازبهای مشترکین به قرار زیر است: هیأت وزیران در جلسه 19/۹/1399 به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد به اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی طرح تخفیف ۱۰۰ درصدی گازبهای مشترکین کم‌مصرف را به تصویب رسانده است. جزئیات این طرح به شرح زیر است:
۱- وزارت نفت مجاز است گازبهای مشترکین خانگی کم‌مصرف با الگوی مصرف تعیین شده را از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۹ با تخفیف صددرصد (%۱۰۰) محاسبه کند. این حکم شامل گازبها و کلیه هزینه‌های مرتبط با آن (مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی) می‌باشد و صرفاً شامل سکونتگاه‌های دائمی در حال بهره‌برداری شهری و روستایی و همچنین سکونت‌گاه‌های عشایری می‌شود. واحدهای خالی از سکنه و سکونت‌گاه‌های غیردائم نظیر باغ ویلاها و خانه‌باغ‌ها، مشمول این تخفیف نمی‌شوند:
۲- گازبهای سایر مشترکین تا الگوی مصرف تعیین شده تغییر نخواهد کرد.
۳- مشترکان با میزان مصرف ماهانه بیش از الگوی مصرف، ۶ ماه فرصت دارند تا نسبت به اصلاح رفتار مصرفی و کاهش مصرف گاز از جمله با استفاده از روش‌های زیر اقدام کنند:
الف: اجرای اقدامات بهینه‌سازی مصرف که به‌صورت رایگان توسط شرکت ملی گاز ایران آموزش داده می‌شود.
ب: مشارکت در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف گاز اعم از اصلاح سامانه موتورخانه‌ها و جایگزینی بخاری‌های فرسوده.
در پایان این دوره، بهای گاز آن دسته از مشترکینی که مصرف آنان بیش از الگوی تعیین شده باشد به پیشنهاد وزارت نفت و تصویب شورای اقتصاد افزایش می‌یابد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7525/8/564248/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها