مراحل پایانی بزرگترین طرح منطقه برای احیای دریاچه ارومیه




ارومیه- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: توجه دولت تدبیر و امید به احیای دریاچه ارومیه سبب شده تا بزرگترین طرح تاریخ در این استان یعنی انتقال آب به نگین آبی آذربایجان در مراحل پایانی خود قرار گیرد.
آیدین رحمانی با اشاره به روند مناسب احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: تغییر الگوی کشت در محدوده حوضه دریاچه ارومیه در احیای این دریاچه بسیار اثربخش بوده است و جهاد کشاورزی آذربایجان غربی باید براساس یک برنامه ویژه و مدون، کشاورزان را به تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب‌بر در راستای کاهش آب مصرفی سوق دهد.
 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به برخی از تصمیم‌ها و محدودیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در برداشت و آزاد‌سازی آب پشت سدهای استان برای تأمین آب اراضی پایاب سدها، گفت: برخی از این تصمیم‌ها در اوایل اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه و در شرایط بحرانی و ویژه گرفته شده و نیاز است در شرایط فعلی که دریاچه در وضعیت مطلوبی قرار گرفته و میزان بارندگی‌ها نیز افزایش یافته، ستاد احیای در برخی از محدودیت‌ها تجدیدنظر کند. نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی براساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بینجامد. دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال از ۱۳۹۴، به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7525/11/564262/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها