بریده جریده



تهیه و تنظیم:حسن مجیدی


نتایج سرشماری سال ۱۳۷۵ اعلام شد
مردان یک میلیون بیشتر از زنان


نتایج تفصیلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۷۵ منتشر شد. به‌گزارش روابط عمومی مرکز آمار ایران، براساس این نتایج تفصیلی از جمعیت ۶۰ میلیون و ۵۵هزار و ۴۸۸نفری ایران در آبان ماه سال ۱۳۷۵ حدود30/۶۱ درصد در نقاط شهری و ۳۴/۳۸ درصد در نقاط روستایی سکونت داشته و بقیه غیرساکن بوده‌اند.
همچنین از این تعداد جمعیت، ۳۰ میلیون و ۵۱۵هزار و ۱۵۹ نفر مرد و ۲۹میلیون و ۵۴۰ هزارو ۳۲۹ نفرزن بودند.
این نتایج نشان می‌دهد که نسبت جنسی مرد به زن برابر با ۱۰۳ بوده است که این نسبت برای اطفال کمتر از یکسال ۱۰۶ و برای بزرگسالان ۱۱ بوده است.از جمعیت کشور ۵/۳۹ درصد در گروه سنی کمتر از۱۵ساله، ۱۲/۵۶ درصد در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ساله و۳۲/۴ درصد در گروه سنی۶۵ساله و بیشتر قرار داشته‌اند.در نتایج به دست آمده از سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۷۵، ایران از نظر تقسیمات کشوری به ۲۶استان، ۲۵۲شهرستان، ۶۸۰بخش، 614 شهر، ۲۲۱۳ دهستان و ۶۸هزار و۱۲۵ آبادی دارای سکنه تقسیم شده است.
روزنامه ایران- دوشنبه 21 مهر 1376

حضرت آیت الله خامنه ای: دنیای اسلام باید از حالت انفعال به حالت ابتکار درآید
برگزاری اجلاس سران کنفرانس اسلامی در تهران

هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی با شرکت سران و مقام‌های بلندپایه ۵۵ کشور عضو، دبیرکل سازمان ملل‌متحد و شماری از رؤسای سازمان‌های بین‌المللی دیروز [سه‌شنبه 18 آذر1376] در سالن اجلاس سران در تهران با بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ولی امر مسلمین گشایش یافت. در این اجلاس، ۲۵ رئیس‌جمهور، ۲ پادشاه، ۲ ولیعهد و ۱۰ نخست‌وزیر و معاون رئیس‌جمهور، کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل‌متحد، عصمت عبدالمجید دبیرکل اتحادیه عرب، دبیرکل فائو، دبیرکل اکو و صدها نفر از شخصیت‌های سیاسی داخلی و خارجی حضور داشتند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی افتتاحیه اجلاس، قبول اسلام و عقیده به قرآن را عامل پیوند ابدی ملت‌ها و کشورهای اسلامی خواندند و با تاریخی توصیف کردن اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی در تهران فرمودند:
مقام معظم رهبری، ابتکار عمل صهیونیستها و حامیانشان بویژه آمریکا را در روند تحکیم تصرف غاصبانه فلسطین خاطر نشان کردند و فرمودند: این وضع با عزت اسلامی ناسازگار و از طریق علاج دردهای امت اسلام بسیار دور است و همه کشورهای اسلامی باید در احقاق حقوق ملت فلسطین، سهم شایسته‌ای بر عهده گیرند و دنیای اسلام باید از حالت انفعال به حالت ابتکار درآید. رهبر معظم انقلاب اسلامی با درود به جوانان مؤمن و غیور فلسطین و لبنان که با همه وجود به وظیفه خود در قبال مسأله فلسطین عمل می‌کنند، علت مخالفت جمهوری اسلامی ایران با گفتگوهای خاورمیانه را، ناعادلانه بودن، استکباری، تحقیرآمیز و غیرمنطقی بودن این مذاکرات اعلام کردند و با بسیار ناعادلانه خواندن اصل تحمیلی صلح در مقابل زمین که در نهایت سلطه صهیونیستها را بر کشور فلسطین تحکیم می‌بخشد، خطاب به سران و مسؤولان کشورهای اسلامی افزودند: دولت غاصب صهیونیستی با روحیه‌ای سلطه‌جویانه، حتی همین اصل را رد می‌کند پس آیا وقت آن نرسیده است که دنیای اسلام به این روحیه استکباری پاسخ داده و جبهه متحد کشور اسلامی را از اندونزی تا شمال آفریقا تشکیل دهد؟ و آیا از آمریکا نیز در برابر این جبهه متحد، کاری ساخته است ؟
روزنامه ایران- چهارشنبه 19 آذر1376

ایران در جام جهانی فرانسه

تیم ملی فوتبال ایران که در بازی برگشت از پلی‌آف بین قاره‌ای مقدماتی جام جهانی 1998فرانسه با تساوی یک بر یک مقابل استرالیا متوقف شده بود، در استرالیا و استادیوم ملبورن کریکت مقابل استرالیا قرار گرفت تا آخرین شانس خود را برای صعود به جام جهانی امتحان کند.روز شنبه ۸ آذر ۱۳۷۶، تیم ملی ایران با یک بازی شجاعانه و کسب تساوی و با توجه به گل زده بیشتر در خانه حریف، به‌عنوان سی‌ودومین تیم و چهارمین نماینده قاره آسیا راهی جام جهانی شد تا مهم‌ترین موفقیت ورزشی کشور پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی شکل بگیرد. با سوت پایان مسابقه، فریاد شادی60 میلیون ایرانی به آسمان رفت و ایران غرق شادی شد.
بازیکنان ایران: احمد عابدزاده، محمد خاکپور، مهدی پاشازاده، افشین پیروانی، نعیم سعداوی (دقیقه 70- ابراهیم تهامی دقیقه 84 - علی‌اکبر استاداسدی)، رضا شاهرودی (دقیقه 52 - علیرضا منصوریان)، کریم باقری، حمید استیلی، مهدی مهدوی‌کیا، خداداد عزیزی و علی‌دایی
سرمربی: والدیر ویرا
گل‌ها:هری کیول دقیقه32 و آئورلیو ویدمار دقیقه 48 برای استرالیا
کریم باقری دقیقه 75 و خداداد عزیزی دقیقه 79 برای ایران
روزنامه ایران ورزشی – یکشنبه 9 آذر 1376

یکی بود یکی نبود
جمالزاده به تاریخ ادبیات پیوست


منحنی‌های زندگی پیرمرد به خطی ممتد تبدیل شد تا نویسنده سالخورده ایرانی بار ۱۰۵ سال زندگی را بر زمین بگذارد.
یکی بود یکی نبود و غبار تنفس سال های سال زندگی در غربت، نفس پیرمرد را از فضای ایران جدا نساخته بود. تا اینکه آخرین ورق‌های زندگی محمدعلی جمالزاده[متولد ۲۳ دی سال 1270 در اصفهان- مرگ ۱۷ آبان ۱۳۷۶ در ژنو] ورق خورد و برای همیشه به تاریخ ادبیات پیوست.
درگذشت این نویسنده ایرانی بازتابی در رادیوها و رسانه‌های خارجی داشت.بی.بی.سی یکشنبه شب با اعلام این خبر با پخش صدای او که می‌گفت: «حس می‌کنم سخت ایرانی هستم و الان هم که می‌میرم زنم در قبرستان مسلمانان در ژنو به خاک رفته و خود من هم به احتمال بسیار در اینجا به خاک خواهم رفت.»
رادیو امریکا نیز با اعلام درگذشت این نویسنده در خانه سالمندان شهر ژنو، با م. فرزانه [مصطفی فرزانه] نویسنده ایرانی مقیم پاریس به گفت‌و‌گو پرداخت.
فرزانه به کتاب یکی بود یکی نبود نوشته جمالزاده در سال ۱۹۲۱ اشاره کرد، یعنی زمانی که رضاشاه در ایران کودتا کرد. فرزانه گفت: «بدون جمالزاده، صادق هدایت به وجود نمی‌آمد.با اینکه جمالزاده بیشتر عمر خود را در خارج از کشور سپری کرد ولی هیچوقت از ایران نبرید و تمام نوشته‌هایش به زبان مردم و زبان فارسی است.»
از سوی دیگر مقام‌های کنسولگری جمهوری اسلامی ایران از انتقال جنازه وی به تهران استقبال کردند، اما گفته می‌شود که جنازه او در ژنو به خاک سپرده شود.
روزنامه ایران- سه‌شنبه 20 آبان 1376

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
تأسیس استان گلستان
 به تصویب رسید

در جلسه علنی دیروز [یکشنبه 16 آذر 1376] مجلس شورای اسلامی، لایحه تأسیس «استان گلستان» از تصویب نهایی نمایندگان گذشت. براساس این مصوبه به دولت اجازه داده می‌شود تا نسبت به تأسیس استانی با عنوان استان گلستان به مرکزیت شهر گرگان اقدام کند.به‌موجب این لایحه استان گلستان مشتمل بر شهرستان های گرگان، گنبدقابوس، مینودشت، ترکمن، کردکوی، علی آباد و بندر گز است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این جلسه با تغییر عنوان استان گرگان که در لایحه مذکور قید شده بود به استان گلستان موافقت و آن را تصویب کردند.
روزنامه ایران- دوشنبه 17 آذر 1376

تأسیس شبکه جهانی «جام جم»
شبکه جهانی جام جم با هدف اشاعه فرهنگ اسلامی ایرانی، اطلاع‌رسانی و گسترش ارتباط با ایرانیان مقیم خارج از کشور، دیروز [سه‌شنبه 25 آذر 1376] با حضور سید محمد خاتمی رئیس جمهوری، علی لاریجانی رئیس صداوسیما و تنی چند از مدیران این سازمان، پخش برنامه‌های خود را آغاز کرد. برای راه‌اندازی شبکه جام جم 20 میلیارد ریال هزینه شده است. شبکه جام جم 21 ساعت برنامه به زبان فارسی و 3 ساعت برنامه به زبان‌های انگلیسی و عربی برای مخاطبان ایرانی و خارجی خارج از کشور و فارسی زبانان در مناطق تحت پوشش کل اروپا، شمال آفریقا، آسیای میانه، خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج فارس پخش می‌کند.
روزنامه ایران -  چهارشنبه 26 آذر 1376








آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7525/16/564281/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها