ساترا؛ ناجی «قورباغه»



گروه فرهنگی: سریال «قورباغه» از همان ابتدا با حرف و حدیث و ماجرا همراه بود و بالاخره و چند روز پس از انتشار خبر توقیف آن، ساترا اعلام کرد این سریال می‌تواند منتشر شود و دلیل واقعی توقیف هم اعلام نشد.
علی سعد معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا این خبر را با نوشتن توئیتی در توئیتر اعلام کرد. او نوشت: «با پیگیری‌های ساترا و تعامل با قوه قضائیه سازوکار مناسب برای رفع دغدغه‌های مقام محترم قضایی صورت گرفت. پلتفرم با رعایت فرآیندها می‌تواند سریال قورباغه را برای کابران عرضه کند.»
در روزهایی که به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سینماها سریال‌های ایرانی و خارجی طرفدارهای بیشتری پیدا کرده‌اند و بازار پلت فرم‌های پخش فیلم و سریال هم داغ‌تر شده است، خیلی‌ها منتظر «قورباغه» بودند. وجود نام‌هایی مانند هومن سیدی به عنوان کارگردان و نوید محمدزاده و صابر ابر به عنوان بازیگران این سریال باعث شده بود سریال بین‌های ایرانی منتظرش باشند اما 24 آذر و دقیقاً روزی که قرار بود منتشر شود پلت‌فرم نماوا اعلام کرد که پخش آن فعلاً به دستور قضایی و به‌منظور پایش و نظارت متوقف شده است. در حالی که شهرها پر شده بود از بیلبوردهای تبلیغاتی سریال و یک علامت سؤال بزرگ در ذهن مخاطبان شکل گرفته بود که چرا با وجود صدور پروانه نمایش از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) و دریافت تأیید از مؤسسه ناجی هنر این اتفاق افتاده است؟
البته این مسأله چندان هم غیرقابل پیش‌بینی نبود چون مدتی پیش هومن سیدی کارگردان سریال در اینستاگرامش از اینکه مجوز نمایش سریالش هنوز صادر نشده گلایه کرده بود. هرچند که خیلی‌ها این پست و گلایه را به حساب گرم کردن بازار «قورباغه» گذاشتند. همه اینها و اینکه درجه بندی سنی سریال به‌دلیل صحنه‌های خشن یک دفعه از +15 به +18 تغییر کرد خودبه خود بازار این سریال را داغ کرد. خیلی‌ها می‌گفتند دلیل اصلی توقیف همین صحنه‌های خشن بوده و حتی روزنامه کیهان هم بدون اشاره به نام سریال و البته با اشاره به داستان و نکاتی که مشخص می‌کرد مسأله «قورباغه» است درباره همین مسأله نوشته بود و هشدار داده بود اما روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران این ادعاها را رد و اعلام کرد که ادعاهای مطرح شده درباره توقیف یک سریال شبکه خانگی از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران صحت ندارد و پخش این سریال با توجه به گزارش‌های ضابطین و برخی ابهامات در مورد لزوم بررسی منشأ هزینه‌های تهیه و تولید سریال به تأخیر افتاده است. دو روز پیش از خبر رفع توقیف این سریال علی سعد درباره سرنوشت «قورباغه» گفته بود: «یکی از سیاست‌های ارزشمند ریاست محترم قوه قضائیه، پیگیری تخلفات مالی و احقاق حقوق عمومی بدون ضربه خوردن به تولید داخل و معیشت فعالان آن عرصه است. در همین راستا بعد از اعلام توقیف موقت سریال «قورباغه» که پس از بازبینی، ممنوعیت پخش از منظر ساترا ندارد، رایزنی با دستگاه قضا را شروع کردیم تا به راه‌حلی دست یابیم که هم سریال امکان پخش یابد و در عین حال دغدغه‌های دستگاه قضا به طور کامل پوشش داده شود.»
حالا که سعد اعلام کرده سازوکار مناسب برای رفع دغدغه‌های دستگاه قضا انجام شده به نظر می‌رسد ساترا به عنوان منجی سریال «قورباغه» مطرح شده است. منجی ای که پیش از این در بین اهالی هنر محبوب نبوده است و حال با این‌کار برای خود محبوبیت خریده است. سعد در این توئیت و در خبری که دو روز پیش اعلام کرد از پیگیری‌های ساترا برای حل مشکلات این سریال خبر داده بود که هنوز هم مشخص نیست چه مشکلاتی بوده است. دستگاه قضا اعلام کرد که منشأ هزینه‌های تهیه و تولید این سریال مسأله اصلی بوده و مشخص نیست پس از یک هفته چطور این دغدغه‌ها رفع شده که «قورباغه» مجوز پخشش را گرفته است. هرچند که هنوز هم تاریخ دقیقی برای آغاز پخش این سریال پرحاشیه اعلام نشده است. طبق اعلام روابط عمومی نماوا این سریال از سوم دی ماه ساعت 8 شب پخش می شود



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7525/19/564296/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها