به نام تاریخ



4 دی
تولدها

داریوش رفیعی: خواننده موسیقی سنتی سال 1306 در چنین روزی به دنیا آمد. داریوش رفیعی برای آموختن موسیقی از شهر محل تولدش یعنی بم به تهران آمد و پس از آشنایی با مصطفی گرگین‌زاده نوازنده ترومپت و مجید وفادار آهنگساز، تصنیف‌های مشهور «زهره»، «شب انتظار» و «گلنار» را خواند و با آنها به شهرت رسید. «به سوی تو»، «سلسله موی دوست»، «آه سحر»، «یار نازنین»، «عاشق زار»، «کاروان عمر»، «زلف پریشان» و «باد صبا» از دیگر کارهای مشهور رفیعی است. او سال 1330 درگذشت.
احمد محمود: امروز هشتاد و نهمین سالروز تولد نویسنده «همسایه ها» است. مجموعه‌های «دریا هنوز آرام است»، «بیهودگی»، «زائری زیر باران»، «پسرک بومی»، «غریبه ها»، «دیدار»، «قصه آشنا» و «از مسافر تا تبخال» و رمان‌های «همسایه ها»، «داستان یک شهر»، «زمین سوخته»، «مدار صفر درجه» و «درخت انجیر معابد» از آثار احمد محمود هستند. او سال 1381 درگذشت.
 رودکی شاعر، احمد عزیزی شاعر، آوا گاردنر بازیگر امریکایی، شاهنده سبحانی شاعر و توفیق فکرت شاعر ترک هم متولد امروز هستند.
درگذشت ها
مولانا: گفته می‌شود جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا سال 652 هجری شمسی در چنین روزی درگذشت هرچند که سالروز درگذشت او در قونیه ترکیه چند روز پیش برگزار شد. مولانا متولد سال 586 هجری شمسی بود و پدرش از بزرگان صوفیه بود. مولانا پس از سال‌ها ریاضت از عرفا و دانشمندان زمان خودش شده بود تا اینکه با شمس تبریزی دیدار کرد و دیدار و همنشینی با شمس باعث خلق ماندگارترین آثار مولانا شد. «مثنوی معنوی»، «دیوان شمس»، «فیه ما فیه»، «مجالس سبعه»، «مکتوبات» از مشهورترین آثار مولانا است.
 حسن پورصناعی هنرمند قلمکار، کنعان کیانی بازیگر و دوبلور، مجید تهرانیان استاد ارتباطات، فرامرز سلیمانی شاعر، ملیحه محمدی مترجم، ویلیام تاگری نویسنده و شاعر، آلبان برگ آهنگساز اتریشی، برنارد هرمن آهنگساز امریکایی، لویی آراگون نویسنده فرانسوی و توشیرو میفونه بازیگر ژاپنی هم در چنین روزی درگذشتند.
 5 دی
تولدها:
بهرام بیضایی: نویسنده و کارگردان مطرح ایرانی سال 1317 متولد شد. بهرام بیضایی نمایشنامه‌نویسی را با بهره گرفتن از شیوه‌های تعزیه آغاز کرد و «پهلوان اکبر می‌میرد»، «عروسک ها»، «ضیافت»، «میراث»، «سلطان مار»، «مرگ یزدگرد»، «کارنامه بندار بیدخش»، «شب هزار و یکم»، «مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین»، «افرا ، یا روز می‌گذرد»، «آرش»، «گزارش ارداویرا»، «طرب نامه» و «چهارراه» نمایشنامه‌های معروف بیضایی است که توسط خودش کارگردانی شد و روی صحنه رفتند. بیضایی فیلمسازی را از سال 1349 و با ساخت فیلم کوتاه «عمو سیبیلو» آغاز کرد و پس از آن فیلم‌های «رگبار»، «غریبه و مه»، «کلاغ»، «چریکه تارا»، «مرگ یزدگرد»، «باشو، غریبه کوچک»، «شاید وقتی دیگر»، «مسافران»، «سگ کشی» و «وقتی همه خوابیم» را ساخت.
همفری بوگارت: بازیگر امریکایی که با فیلم‌هایی مانند «کازابلانکا» شناخته می‌شود سال 1899 در چنین روزی به دنیا آمد. همفری بوگارت سال 1930 برای اولین بار در یک فیلم کوتاه بازی کرد و با بازی در «جنگل سنگی» به‌عنوان بازیگر مطرح شد. «شاهین مالت»، «گذر از اقیانوس آرام»، «کازابلانکا»، «صحرا»، «داشتن و نداشتن»، «گنج‌های سیرا مادره»، «ملکه آفریقایی»، «سابرینا» و «ساعات ناامیدی» از مشهورترین فیلم‌هایی هستند که با بازی او ساخته شد. همفری بوگارت سال 1957 درگذشت.
 سالروز تولد عزت‌الله فولادوند نویسنده و مترجم، رضا ناجی بازیگر، هما جدیکار کارگردان، محمدهادی نامور نمایشنامه نویس و کارگردان، علیرضا زارعی بازیگر و کارگردان، هومن برق نورد بازیگر، خسرو امیری نمایشنامه نویس و کارگردان، میشل پیکولی بازیگر فرانسوی، قاسم صرافان شاعرپ، عباس میرشجاعی شاعر، ویلیام کالینز شاعر انگلیسی و رام نارایان نوازنده ساز سارنگی هم امروز است.
درگذشت ها
چارلی چاپلین: کمدین بزرگ جهان سال 1977 درگذشت. چارلی چاپلین سال 1889 به دنیا آمده بود و پدر و مادرش بازیگر تئاتر بزرگ لندن بودند. چاپلین پس از مرگ مادرش در تئاتر مشغول به کار شد و سال 1910 به امریکا رفت و نمایش اجرا کرد. در سال 1913 مورد توجه یکی از کارگردانان قرار گرفت و با بازی در فیلم او با نام «ساختن یک زندگی» که یک فیلم کمدی بود به شهرت رسید. چاپلین از سال 1915 شروع به ساختن فیلم‌های بلند کرد. فیلم‌هایی مانند «بازرس فروشگاه»، «آتش‌نشان»، «خانه به دوش»، «ساعت یک صبح»، «زندگی سگی»، «دوش فنگ»، «خوشی یک روز»، «طبقه بیکار»، «زائر»، «جویندگان طلا»، «سیرک»، «روشنایی‌های شهر»، «عصر جدید»، «دیکتاتور بزرگ»، «موسیو وردو» و «روشنایی صحنه» از مشهورترین آثار او است که در بسیاری از آنها خودش هم بازی کرد.
 سالروز درگذشت ایرج بسطامی خواننده، اکبر رادی نمایشنامه نویس، جهانگیر بهروز روزنامه نگار، عنایت‌الله گلستانه روزنامه‌نگار، الیزابت برسفورد انیماتور، پل بورژه نویسنده فرانسوی، کارل چاپک نویسنده بوهمی و هارولد پینتر نویسنده انگلیسی هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7525/20/564310/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها