محمدرضا باهنر:

به میراث جا مانده از حاج قاسم پایبند باشیم




محمدرضا باهنر که معتقد است تکرار سردار سلیمانی در تاریخ کاری بسیار سخت است، این را هم می‌گوید که سردار سلیمانی دیپلمات و مذاکره‌کننده‌ای قدرتمند بود. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و‌گو با «خبرآنلاین» به مناسبت سالگرد شهادت شهید سلیمانی گفت: بدون هر اغراقی باید عرض کنیم که حاج قاسم یک فرهنگ و مکتب بود. باهنر با اشاره به اینکه «یکی او را یک سردار شجاع و بی‌باک می‌دید، یکی او را به عنوان یک دیپلمات و مذاکره‌کننده قدرتمند و از موضع بسیار با قدرت می‌شناخت»، افزود: «بسیاری از مسائل سیاسی و گرفتاری‌های سیاسی در منطقه را ایشان با صحبت کردن، مذاکره، بحث و گفت‌و‌گو با سران بسیار قدرتمند کشورهای منطقه حل می‌کرد، بعضاً حضور حاج قاسم در یک منطقه داستان را تمام می‌کرد.» وی ادامه داد: «حاج قاسم در خیلی از موارد مثلاً اختلافاتی که در درون عراق یا افغانستان یا لبنان ایجاد می‌شد را حل و فصل می‌کردند.» دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین همچنین گفت: «تکرار حاج قاسم در تاریخ شاید سخت و مشکل باشد اما هرگز مقوله‌ای دست‌نیافتنی نیست. جوان‌ها و نسل‌های بعد از ما، بچه‌هایی که بصیر، معتقد، اصولی، اخلاقی و عاطفی هستند اینها با یک اراده محکم و یک یا حسین گفتن می‌توانند جا پای حاج قاسم بگذارند و افتخار بشریت و جهان معاصر شوند.»
باهنر با اشاره به سوابق سردار سلیمانی در دفاع مقدس و روحیات او در میدان رزم، گفت: «در جریان فاو زمانی که شورای امنیت و شورای دفاع به این نتیجه رسیدند که باید فاو تخلیه شود و نیروهای ما باید برگردند، بخش عظیمی از فاو دست لشکر ثارالله بود. زمانی که قرار شد فاو تخلیه شود، حاج قاسم آخرین نفر ایرانی بود که از فاو بیرون آمد. یعنی او سرباز، بسیجی، لشکری، آبدارچی و نگهبانش را فرستاد و خودش پل‌های پشت سرش را با نارنجک تخریب می‌کرد.» این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه «حاج قاسم هیچ گاه در دعواهای سیاسی و جناحی وارد نشد»، گفت: «ایشان واقعاً به مرحوم هاشمی رفسنجانی احترام می‌گذاشت، به این‌طرفی‌ها و آن‌طرفی‌ها هم احترام می‌گذاشت و همه او را دوست داشتند. البته اگر قرار بود فتنه‌ای ایجاد شود سخت می‌شدند.»
باهنر افزود: «در هر صورت می‌خواهم بگویم که یک پژوهشکده باید تأسیس شود و این مکتب سلیمانی و فرهنگ سلیمانی را باید باز کند. من معتقد هستم متعدد می‌شود درباره این مسأله فیلم ساخت، تئاتر نوشت، رمان نوشت و قس‌علی‌هذا که ان‌شاءالله امیدوار هستیم که ما به این ارث به جا مانده از حاج قاسم اعتبار ببخشیم و به آن پایبند باشیم و خودمان را موظف بدانیم که وظیفه ما زنده نگه داشتن و تبیین مکتب سلیمانی است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7533/3/565210/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها