اخبـــــار




در شصت و دومین نشست نقد و اندیشه وزارت ارتباطات
مدیریت فضای مجازی با فیلترینگ امکانپذیر نیست

محمد حسینی پژوهشگر دینی در شصت و دومین جلسه از سلسله نشست‌های «نقد و اندیشه»، فیلتر تلگرام را عاملی برای انحراف و پنهانکاری اعلام کرد و افزود: اگر اینستاگرام هم فیلتر شود در کشور فاجعه به وقوع می‌پیوندد.به‌ گزارش «ایران»، شصت‌ ودومین جلسه از سلسله نشست‌های «نقد و اندیشه» با موضوع «آسیب شناسی شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی» با حضور «حجت‌الاسلام سید محمد حسین حسینی» پژوهشگر دینی و روانشناس و «محمدرضا پویافر» جامعه‌شناس فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار شد.
حسینی، در این نشست با اشاره به اینکه تمام تلاش ما بر این است که اگر فردی ما را نقد می‌کند باید اجازه بدهیم که نظر او در صفحه باقی بماند و آن را حذف نکنیم، گفت: کسانی که در صفحات اینستاگرام نظر می‌گذارند دو دسته هستند، دسته اول افرادی که طرفدار شما هستند و دسته دوم کسانی که با شما زاویه دارند.حسینی با اشاره به اینکه باید اول مشخص کنیم هدف از مدیریت فضای مجازی چه هست، افزود: هدف سیاستگذاران برای مدیریت این فضا، کنترل کودکان و نوجوانان و حفظ آنها از خطرات آن است ولی اینکه چگونه می‌خواهیم مدیریت بکنیم موضوع مهمتری است.
این فعال فضای مجازی با بیان اینکه نمی‌توان با فیلترینگ مدیریت کرد، ادامه داد: کنترل افراد از بیرون از نظر روانشناسی بشدت ناکارآمد است و نمی‌توان با ضرب و زور کسی را کنترل کرد.وی افزود: روش آگاه کردن افراد بسیار مهم است. با فیلتر کردن، بستن و کنترل کردن نمی‌توان جواب گرفت بلکه این فضا را با آموزش و فرهنگ‌سازی می‌توان کنترل کرد.
حسینی با تأکید بر اینکه رسانه‌های اجتماعی بد یا خوب ندارد و محتوایی که ما برای آن تولید می‌کنیم، آن را شکل می‌دهد، تصریح کرد: به نظر من برخی از مسئولان ما دغدغه تولید محتوا و اصلاح این فضا را ندارند بلکه بیشتر به‌دنبال قطع کردن آن هستند تا صورت مسأله را پاک کنند. ولی باید به این نکته توجه داشته باشند که بستن این    پلتفرم‌ها باعث حضور مردم در یک تریبون و پلتفرم دیگر می‌شود.«محمدرضا پویافر» جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به اینکه با ورود اینترنت به کشور می‌توان دو سؤال را مطرح کرد، گفت: اول اینکه ما برای اینترنت چه کردیم؟ و دوم اینترنت با ما چه کرد؟ در پاسخ به سؤال اول باید گفت ما اینترنت را به‌صورت قطره چکانی وارد کشور کردیم و الان بر بستر آن به مردم خدمات ارائه می‌دهیم و در برخی موارد آن را کند و حتی فیلتر کرده‌ایم و البته تمام این موارد در ذیل تغییرات اجتماعی در کشور بود که بدیهی به‌نظر می‌رسد ولی در شرایط فعلی مهم‌ترین مسأله کشور است.
وی ادامه داد: در پاسخ به سؤال دوم باید گفت تغییرات اجتماعی در نتیجه ارتباط فرهنگی با رسانه به وجود آمد و در هر لحظه سبک زندگی، رفتارها و تفکر ما را تغییر می‌دهد ولی در کشور هیچ نشانه‌ای از فکر کردن روی این موضوع نیست و در نتیجه رسانه، خانواده ما را تغییر داده است به صورتی که نرخ تجرد قطعی در ایران ۴/۳ است که بالاتر از میانگین بسیاری از کشورهای توسعه یافته است و این نشان می‌دهد که تلاش ما برای نهادینه کردن فرهنگ خانواده در کشور به بن‌بست رسیده است.

معرفی برترین پیام رسان های اجتماعی در سال 2020
 واتس اپ محبوب ترین شبکه اجتماعی معرفی شد

آمار وب سایت استاتیستا نشان می‌دهد اپلیکیشن پیام رسان واتس‌اپ تا اکتبر سال ۲۰۲۰ با دو میلیارد کاربر ماهانه، محبوبترین اپلیکیشن پیام رسان جهان بوده است.
به ‌گزارش ایسنا، ضریب نفوذ استفاده از این اپلیکیشن در بازارهای خارج از امریکا قوی بوده و یکی از محبوبترین اپلیکیشن‌های اجتماعی موبایل در سراسر جهان شناخته می‌شود. شبکه اجتماعی فیس‌بوک در فوریه سال ۲۰۱۴ واتس‌اپ را به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار امریکا خریداری کرد.
رتبه‌بندی محبوبترین اپلیکیشن‌های پیام رسان موبایلی تا اکتبر سال ۲۰۲۰ به این ترتیب است:
۱- واتس‌اپ: دو میلیارد کاربر ماهانه
۲- مسنجر فیس بوک: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون کاربر ماهانه
۳- وی چت: یک میلیارد و ۲۰۶ میلیون کاربر ماهانه
۴- کیو کیو(QQ):  ۶۴۸ میلیون کاربر ماهانه
۵- اسنپ چت: ۴۳۳ میلیون کاربر ماهانه
۶- تلگرام: ۴۰۰ میلیون کاربر ماهانه


کاهش هزینه پرتاب موشک با طرح ماسک کلید خورد

ایلان ماسک طرح بلندپروازانه جدیدی برای بازیافت بوستر موشک استارشیپ ارائه کرده که علاوه بر کاهش هزینه‌ها، انجام عملیات پرتاب را تسریع می‌کند.به گزارش مهر، مدیر ارشد اجرایی اسپیس ایکس جدیدترین ایده بلندپروازانه خود را فاش و با توئیتی اشاره کرد یک بازوی برج پرتاب موشک که برای مقدمات قبل از پرتاب وسیله نقلیه فضایی استفاده می‌شود، قادر خواهد بود بوستر را پس از پرتاب بازیافت کند. البته بوستر مذکور که هوی نام دارد، در حال توسعه است که بخشی از موشک استارشیپ خواهد بود.
با این روش بازیافت، بوستر موشک بسرعت روی برج پرتاب تغییر وضعیت داده می‌شود و می‌تواند در کمتر از یک ساعت یک بار دیگر به فضا پرتاب شود.در حال حاضر اسپیس ایکس مشغول توسعه موشک «سوپرهوی» در مقر بوکاچیکا تگزاس است اما تصمیم دارد پروازهای آزمایشی بیشتری بدون این بوستر عظیم روی استارشیپ انجام دهد.
استارشیپ از دو بوستر سوپرهوی تشکیل شده و قرار است پس از تکمیل ۱۰۰ نفر را همراه خود به فضا ببرد.تاکنون اسپیس ایکس ۳ نمونه از موشک استارشیپ را به فضا پرتاب کرده و به نظر می‌رسد مشغول بررسی انجام فرآیند پرتاب پس از اضافه شدن بوسترها است.طرح بلندپروازانه ماسک از هزینه‌های پرتاب موشک می‌کاهد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7533/6/565229/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها