بریده جریده



تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

ای که تو دادی جانم، گو به من تا کی بمانم؟!
خاموشی فریدون فروغی


فریدون فروغی [متولد ۹ بهمن ۱۳۲۹در تهران] آهنگساز، نوازنده و خواننده سال‌های دور بعداز ظهر روز جمعه [13 مهر 1380] در خانه خود واقع در تهرانپارس زندگی را بدرود گفت.
فروغی که کار خود را از اواخردهه 40 با برنامه تلویزیونی «شش وهشت» به تهیه کنندگی افشین رمزی آغاز کرد به‌ دلیل جنس صدا و موسیقی نویی که ارائه می‌داد سریعاً به یک هنرمند پیشرو در عرصه موسیقی روز بدل شد. موسیقی وی را شاید بتوان تلفیقی دانست از سبک های «بلوز» (Blues) و «راک» که بازبان فارسی آمیخته بود و آثاری همچون «آدمک»، «ظهر تابستان» و «قوزک پا» با این رویکرد آفریده شدند. فروغی در زمینه ساخت موسیقی فیلم نیز صاحب تجربیاتی بود. از جمله موسیقی فیلم «یاران»ساخته امیر مجاهد.
او اگر چه پس‌از انقلاب، چند سالی را در اروپا گذراند اما بعد از مدتی به امید فعالیت دوباره به ایران بازگشت. با این حال جز اجرای چند کنسرت معدود در جزیره کیش، اجازه اجرای زنده در شهرهای دیگر یا تولید نوار کاست به او داده نشد. آخرین فعالیت رسمی فروغی، اجرای یک ترانه با شعری از نیما یوشیج برتیتراژ پایانی فیلم «دختری به‌ نام تندر» ساخته حمیدرضا آشتیانی‌پور بود که در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
روزنـامـه ایـران- یکشنبه 15 مهر 1380

هیچکاک ایران درگذشت

ساموئل خاچیکیان [متولد ۲۹ مهر ۱۳۰۲در تبریز] کارگردان صاحب سبک سینمای ایران در سن ۷۸سالگی پس‌از طی یک دوره بیماری طاقت فرسا روز گذشته [دوشنبه 30 مهر 1380] ساعت ۴۵/۱۳ دقیقه بدرود حیات گفت.
وی که فعالیت‌های هنری خود را از سن ۹ سالگی و با سرودن شعر آغاز کرد در سن ۱۴سالگی به‌ کارگردانی تئاتر روی آورد و نخستین فیلمش را با عنوان «بازگشت» درسال ۱۳۲۹ ساخت.
از جمله آثار خاچیکیان می‌توان به فیلم‌های «طوفان در شهر ما»، «فریاد نیمه شب»، «چهارراه حوادث»، «شب نشینی در جهنم» و «عقاب ها» و... اشاره کرد. آخرین ساخته وی فیلم «بلوف» بود که در سال 1370 به نمایش عمومی درآمد.
روزنامه ایران - سه‌شنبه 1 آبان 1380

آغاز بهره‌برداری ایران از حوزه گازی پارس جنوبی

امروز اولین بهره‌برداری ایران از منطقه گازی پارس جنوبی آغاز شد. شرکت«توتال فیناالف» فرانسه که مسئولیت بهره‌برداری از فازهای 2 و3 پارس جنوبی را دارد، اعلام کرد که از امروز بهره‌برداری اولیه را از پارس جنوبی آغاز خواهد کرد.
گاز از قسمت دریایی میدان پارس جنوبی و در فاز ۲ و ۳ از طریق سکوهای تولید وارد پالایشگاه مستقر در عسلویه خواهد شد و پس از تصفیه در پالایشگاه، از طریق خط لوله ۵۶ اینچی به شبکه سراسری انتقال گاز کشور متصل خواهد شد.در هر فاز پارس جنوبی روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز و میعانات گازی تولید خواهد شد. ضمن اینکه هر فاز دارای دو خط تولید جداگانه است که به این ترتیب روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب گاز از فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی استخراج خواهد شد.
اکبر ترکان رئیس هیأت مدیره شرکت پترو پارس گفت: پارس جنوبی در منطقه عسلویه بزودی به قطب اصلی انرژی ایران تبدیل خواهد شد.شرکت توتال فرانسه قرار داد توسعه میدان گازی پارس جنوبی را در سال ۱۳۷۶ با ایران امضا کرد و تاکنون دو میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت با شرکت های پتروناس مالزی و گازپروم روسیه در عملیات اجرایی فازهای ۲ و ۳ همکاری می‌کنند.
روزنامه ایران- شنبه 24 آذر 1380


مرکز قلب تهران افتتاح شد

بیمارستان 500 تختخوابی قلب و عروق تهران [مرکز قلب تهران] عصر یکشنبه [14بهمن 1380] با حضور سیدمحمدخاتمی رئیس جمهوری افتتاح شد.
این بیمارستان بزرگ‌ترین مرکز قلب و عروق ایران، یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین بیمارستان‌های تخصصی منطقه خاورمیانه است که برای ساخت آن 400 میلیارد ریال هزینه شده است. سرمایه‌گذاری بیمارستان توسط سه بانک تجارت، ملی و سپه ایران تأمین و در حال حاضر این بیمارستان توسط دولت خریداری شده است. بخشی از بودجه ساخت بیمارستان 500 تختخوابی قلب تهران از طریق وام 25 میلیون دلاری بانک توسعه اسلامی تأمین شده است.
عملیات اجرایی ساخت این بیمارستان از اواخر سال 1376 آغاز شده بود. قراراست این بیمارستان علاوه بر مردم ایران به بیماران 41 کشور عضو بانک توسعه اسلامی خدمات پزشکی ارائه کند.
روزنـامـه ایـران- دوشنبه 15بهمن 1380


اولین بانک دولتی به غیردولتی تبدیل شد

نظام بانکداری کشور که تا پیش از شروع برنامه سوم توسعه کاملاً دولتی بوده است، اکنون بسرعت به‌سمت تغییر ساختار پیش می‌رود.
در این راستا تصویب مجوز فعالیت مؤسسات اعتباری غیربانکی پیش‌از آغاز برنامه سوم و همچنین مجوز فعالیت بانک‌های خصوصی در قانون برنامه سوم توسعه از مهم‌ترین اقدامات در شکستن انحصار دولت بر نظام بانکداری بوده است.
اقدام دیگر لغو انحصار بانکداری دولتی در کشوروغیردولتی کردن بانک های تحت نظارت دولت بوده است.
 در همین ارتباط «بانک رفاه کارگران» اولین بانکی است که از سیطره دولت خارج و به یک بانک غیردولتی تبدیل شده است.
دکتر پرویز احمدی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران با اعلام این خبر گفت: بانک رفاه کارگران با افزایش سرمایه‌ای که معادل ۸۹۶ میلیارد ریال بود و از سوی سازمان تأمین اجتماعی انجام شد، توانست کفایت سرمایه خود را استاندارد کند.بانک رفاه کارگران در حال حاضر به‌عنوان بانک غیر دولتی با سازوکار بخش خصوصی محسوب می‌شود که در آینده به سمت آن می‌رود که نرخ سودسپرده را نیز خارج از دستور شورای پول و اعتبار تعیین کند.
روزنامه ایران- سه‌شنبه 18 دی 1380

اسدالله ملک درگذشت

نغمه‌ای خوش از میان ما رفت. استاد «اسدالله ملک» آهنگساز و نوازنده ویولن شب گذشته [سه‌شنبه 9 بهمن ۱۳۸۰] بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در بیمارستان ایرانمهر چشم از جهان فروبست.
استاد ملک در 14 مرداد ۱۳۲۰ در تهران به دنیا آمد. او از پنج سالگی نواختن ویولن را آغاز کرد و پس از فراگیری موسیقی و نواختن این ساز در نزد استادانی همچون ابوالحسن صبا و روح‌الله خالقی به آهنگسازی روی آورد. مجموعه ساخته‌های استاد ملک در قالب تصنیف‌های متداول موسیقی که صدها قطعه و تصنیف را دربرمی گیرد، توسط خوانندگان بنام آن دوره رادیو اجرا شده است. مرحوم ملک در شیوه نوازندگی ویولن ایرانی تکنیک‌ها، تکیه‌ها و شیوه اجرایی خاص خود را داشت. این هنرمند همچنین بیش از 200 آهنگ ساخت و پیش از انقلاب سرپرستی ارکستر گل‌ها را در رادیو و پس‌از انقلاب رهبری ارکستر همنوازان را در صداوسیما برعهده داشت.
استاد ملک همراه با دیگر شاگردان هم نسل ابوالحسن صبا، نظیر علی تجویدی، همایون خرم، حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی و... ازتأثیرگذاران جریان موسیقی در اواخر دهه 30 و 40 رادیو بود.
روزنـامـه ایـران- چهارشنبه 10 بهمن 1380












آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7533/16/565254/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها