«لامینور» مهرجویی به فجر 39 نمی‌آید

کوتاه شدن لیست غایبان جشنواره منتظر تصمیم برگزارکنندگان



فرهنگی/ حرف و حدیث‌ها راجع به غایبان بزرگ جشنواره، معمولاً در روزهای نزدیک به ایام این رویداد سینمایی اوج می‌گیرد. پس از روشن شدن تکلیف اسامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه یا اتمام مهلت فرم‌نویسی حضور در جشنواره، می‌شود راجع به جای خالی فیلم‌ها و فیلمسازان با قطعیت صحبت کرد. هنوز دو روز تا پایان مهلت ثبت نام باقی مانده اما شرایط متفاوت جشنواره امسال و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای باعث شد تکلیف برخی فیلم‌ها پیش از این دو موعد مشخص شود. شرایط خاص جشنواره امسال و کمبود فیلم‌ها نسبت به دوره‌های قبل باعث شد امسال نگاه‌ها به فیلم‌هایی معطوف شود که سال گذشته به جشنواره نرسیدند یا فرم حضور در جشنواره را پر نکردند. «لامینور» از فیلم‌هایی بود که نامش در لیست پیش‌بینی‌ها راجع به فیلم‌های جشنواره امسال دیده می‌شد. فیلمی که پس از 40 سال طلسم عدم همکاری دو چهره ماندگار موج نوی سینمای ایران داریوش مهرجویی و علی نصیریان را شکست از همان ایام تولید کنجکاوی برانگیز بود بخصوص که در اخبار غیررسمی اولیه از این فیلم به عنوان «سنتوری 2» نام برده می‌شد. با انتشار اولین عکس از فیلم و تصویر نوازنده زن شائبه مضمون حساس این فیلم پیرامون موسیقی زنان تشدید شد. رضا درمیشیان (تهیه‌کننده) و داریوش مهرجویی (کارگردان) ترجیح دادند بدون نمایش فیلم در جشنواره سی‌وهشتم آن را در فضایی آرام نمایش دهند. «لامینور» در چیدمان اکران نوروزی 99 قرار گرفت اما شیوع کرونا باعث شد نمایش بیست و هفتمین فیلم بلند سینمایی داریوش مهرجویی کارگردان موج نوی سینمای ایران و‌ خالق ماندگارترین فیلم‌های سینمای ایران همچنان در صف چشم‌انتظاری‌ها باقی بماند. با اعلام خبر برگزاری جشنواره سی‌ونهم در بهمن 99، احتمال حضور «لامینور» در جشنواره امسال قوت گرفت اما طبق آخرین اخبار، سازندگان این فیلم امسال هم متقاضی حضور در جشنواره نیستند و همچنان ترجیح‌شان این است که فیلمشان مستقیم راهی اکران شود تا شاید «لامینور» همچون «سنتوری» نمایشش محدود به جشنواره فجر نشود.
 «قاتل و وحشی» ساخته حمید نعمت‌الله که عدم حضورش در جشنواره پارسال یکی از حسرت‌های بزرگ جشنواره سی‌وهشتم بود از گزینه‌های مطرح شده برای جشنواره امسال است. اما بر اساس شنیده‌ها چالش جدی این فیلم یعنی دعوا بر سر مالکیت همچنان پابرجاست و به همین خاطر صاحبان فیلم هنوز فرم حضور در جشنواره را پر نکرده‌اند. در صورت برطرف شدن این مشکل، «قاتل و وحشی» با بازی لیلا حاتمی و امین حیایی یکی از نجات‌دهندگان این دوره از جشنواره خواهد بود. «شب، داخلی، دیوار» وحید جلیلوند با حضور نوید محمدزاده و «اورکا» به کارگردانی سحر مصیبی با بازی ترانه علیدوستی و مهتاب کرامتی از جمله آثاری هستند که طبق شنیده‌های غیررسمی هنوز فرم حضور در جشنواره را پر نکرده‌اند.
نرسیدن تعدادی از فیلم‌‌ها به دلیل مشکلات فیلمبرداری در دوران کرونا باعث شد حتی فرضیه احتمال تغییر مقررات برای حضور بیشتر فیلم‌ها در جشنواره مطرح شود و نام فیلم‌هایی چون «مجبوریم» رضا درمیشیان، «عنکبوت» ابراهیم ایرج‌زاد، «عروسی مردم» مجید توکلی، «دست‌انداز» کمال تبریزی، «سگ‌بند» مهران احمدی، «سلفی با دموکراسی» علی عطشانی، «ستاره بازی» هاتف علیمردانی هم در لیست احتمالی فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال شنیده شد اما جشنواره فجر اعلام کرد همچنان فیلم‌هایی که در دوره‌های قبل در هیأت انتخاب این جشنواره بررسی شده باشند را قبول نمی‌کند. کوتاه شدن لیست غایبان امسال جشنواره اما منتظر یک تغییر تصمیم از سوی برگزارکنندگان جشنواره است. طبق قانون جشنواره، فیلم‌هایی که در فستیوال‌های خارجی حضور داشتند، امکان شرکت در جشنواره فیلم فجر را ندارند. محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره فیلم فجر پیش از این از احتمال تغییر این قانون در جشنواره امسال خبر داده بود. «جنایت بی‌دقت» شهرام مکری، «بندر بند» منیژه حکمت، «خط فرضی» فرنوش صمدی، «تی‌تی» آیدا پناهنده و... از جمله آثاری هستند که منتظر تصمیم تازه شورای سیاستگذاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7533/19/565268/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها