به نام تاریخ




14 دی
290 روز از سال 99 گذشته و امروز نام‌های مشهور زیادی را در تقویم می‌بینیم که سالروز تولد یا درگذشت‌شان ثبت شده است.
تولدها
حسین الهی قمشه‌ای: نویسنده و مترجمی که با سخنرانی‌های عرفانی و ادبی‌اش او را می‌شناسید سال 1318 در چنین روزی به دنیا آمد. پدر حسین الهی قمشه‌ای فیلسوف و شاعر و استاد دانشگاه بود و خودش هم در دانشکده الهیات تحصیل کرد و پس‌از آن تحصیلات حوزوی را ادامه داد. او در زبان و ادبیات فارسی و عربی و اشعار عرفانی نظامی، مولانا، سعدی، حافظ و شیخ محمود شبستری تحقیق می‌کند و کتاب‌های زیادی در این زمینه‌ها دارد که «گزیده فیه ما فیه»، «مقدمه و تصحیح دیوان حافظ»، «گزیده منطق الطیر»، «شرح گلشن راز»، «یاد یار مهربان»، «رباعیات حکیم عمر خیام»، «365 روز با مولانا»، «گنجینه آشنا» و «ترانه‌های باباطاهر عریان» بخشی از آنهاست. او برای آشنا کردن مردم و بخصوص جوانان با عرفان و ادبیات سخنرانی‌های زیادی انجام داده که هنوزهم بسیار پرطرفدار است. الهی قمشه‌ای آثاری هم در نقاشی و خوشنویسی دارد.
مل گیبسون: کارگردان مشهور امریکایی فیلم‌هایی مانند «شجاع دل» و «مصایب مسیح» امروز 65 ساله می‌شود. مل گیبسون پس‌از مهاجرت خانواده‌اش از امریکا به استرالیا در این کشور در رشته بازیگری تحصیل و کارش را در سینما با بازیگری آغاز کرد. با فیلم‌هایی مانند «مکس دیوانه»، «تیم»، «واکنش زنجیره‌ای»، «رودخانه»، «اسلحه مرگبار» و «هملت». فیلم «مرد بدون چهره» اولین تجربه کارگردانی او در سال 1993 بود و برایش جایزه جشنواره هنرمندان جوان را هم برد و دو سال بعد با فیلم «شجاع دل» به شهرت بیشتری رسید و جایزه اسکار را هم برایش گرفت. فیلمی که خودش هم در آن بازی می‌کرد. «مصایب مسیح» در سال 2004 دیگر فیلم مهم گیبسون است که به‌عنوان جنجالی‌ترین فیلم تاریخ سینما و پرفروش‌ترین فیلم غیرانگلیسی زبان انتخاب شد. «آپوکالیپتو» و «ستیغ هک سا» دیگر فیلم‌های گیبسون در این چند سال بودند که بسیار مورد توجه قرار گرفتند. او بازیگری را هم همچنان ادامه می‌دهد و در این سال‌ها در فیلم‌هایی مانند «لبه تاریکی»، «خون بها»، «تقاص» و «پروفسور و مرد دیوانه» بازی کرده است.
سرجیو لئونه: کارگردان مطرح ایتالیایی و بنیانگذار ژانر وسترن اسپاگتی سال 1929 در چنین روزی به‌دنیا آمد. پدر سرجیو لئونه کارگردان و مادرش بازیگر بود و خودش از 18 سالگی کار در سینما را به‌صورت جدی آغاز کرد. او سال 1948 در فیلم «دزد دوچرخه» دستیار ویتوریو دسیکا کارگردان این فیلم بود و پس‌از آن در فیلم‌های مطرحی مانند «چینه چیتا»، «کجا می‌روی» و «بن هور» دستیار کارگردان شد. «آخرین روزهای پمپئی» در سال 1959 نخستین فیلمی بود که با کارگردانی او ساخته شد و پس از آن هم «غول رودس» را ساخت اما در سال 1964 شروع به ساختن سه گانه مشهورش کرد. یعنی «به خاطر یک مشت دلار»، «به خاطر چند دلار بیشتر» و «خوب، بد، زشت» که از فیلم‌های مطرح دنیا هستند و با نام وسترن اسپاگتی شناخته می‌شوند. فیلم‌هایی با حال و هوای وسترن که منتقدان آنها را سطح پایین‌تر از وسترن‌های امریکایی می‌دانستند. «روزی روزگاری در غرب»، «سرت را بدزد، احمق» «به من می‌گویند هیچ کس»، «یک نابغه، دو شریک و یک ساده دل» و «روزی روزگاری در امریکا» دیگر فیلم‌های او بودند. سرجیو لئونه سال 1989 درگذشت.
   جی. آر. آر. تالکین نویسنده بریتانیایی، یوسف صدیق کارگردان، سیما بینا خواننده، فریبا کامران بازیگر، آرش عباسی نمایشنامه‌نویس و کارگردان، یوکیو میشیما نمایشنامه‌نویس ژاپنی، سارا محمدی اردهالی شاعر و فریده نصوحی شاعر هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
حشمت سنجری: آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی سال 1373 درگذشت. حشمت سنجری متولد سال 1296 و پدرش از نوازندگان مشهور تار در زمان خودش بود. او از 4 سالگی از پدرش نواختن تار را آموخت و پس از آشنایی با نت‌نویسی نواختن ویولن را آغاز کرد و از ابوالحسن صبا و روح‌الله خالقی ردیف موسیقی ایرانی را یاد گرفت. او پس‌از علاقه‌مند شدن به رهبری ارکستر به اروپا رفت و در اتریش، هلند و ایتالیا تحصیل کرد. پس از بازگشت به ایران در سال‌های 1334 تا 1336، 1339 تا 1351 و 1358 تا 1368 رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران بود. از سنجری آثاری مانند «رنگارنگ»، «سوئیت تابلوهای ایرانی»، «پوئم سمفونی روی تم‌های زورخانه با اشعار شاهنامه»، «قهرمانان آسیا» و «به امید دیدار» به جا مانده است.
   استپان گریگوری سانوسیان نوازنده ویولن و رهبر گروه کر هم در چنین روزی درگذشت.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7533/20/565278/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها