اخـــــــــبار




در خصوص فیلتر اینستاگرام
 وزیر ارتباطات تفهیم اتهام و بازجویی شد
 
روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درمورد عدم اجرای دستور قضایی فیلتر اینستاگرام تفهیم اتهام و بازجویی شد.
به‌گزارش«ایران»، جمال هادیان رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در توئیتی اعلام کرد وزیر ارتباطات به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و در مورد اعلام جرم‌های دادستان کل کشور علیه او توسط بازپرس پرونده بازجویی شد و پس از استماع و اخذ پاسخ، بازپرس دستور آزادی وزیر ارتباطات با قرار التزام را صادر کرده و وی هم اکنون در محل کار حاضر است.
در بخشی از تفهیم اتهام وزیر ارتباطات آمده است: عدم اجرای دستورات مقامات قضایی با عدم مسدودسازی پیام رسان اجتماعی اینستاگرام، با این توضیح که دستور قضایی فیلتر اینستاگرام به لحاظ انتشار میلیون‌ها محتوای مجرمانه نخستین بار در تاریخ 13/2/97 توسط دادیار شعبه دوازدهم دادسرای عمومی و مرکز انقلاب مرکز استان فارس صادر و با دستور دادستان وقت کل کشور جهت اجرا به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است. لیکن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وعده راه‌اندازی سامانه فیلترینگ هوشمند تقاضای توقف اجرای دستور قضایی مذکور را کرده و با موافقت دادستان کل کشور فیلتر اینستاگرام متوقف شده است.
گفتنی است اعلام جرم دادستان کل کشور شامل محور‌هایی چون: استنکاف از اجرای اوامر قضایی در مورد فیلتر کردن اینستاگرام با وجود حکم صادره، استنکاف از اجرای دستور مقام‌های دولتی که اشاره به ابلاغ رئیس مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارتباطات برای کاهش پهنای باند بین‌الملل و محدودسازی پیام رسان‌های خارجی دارد؛ عدم اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی از جمله مصوبه سال ۹۱ شورا در مورد انسداد فیلترشکن‌ها و VPN‌ها و همچنین مصوبه حمایت از پیام‌رسان‌های بومی است.همچنین رسیدگی به شکایت مردم اهواز و چند شهر دیگر از وزیر ارتباطات، شکایت جاویدنیا معاون سابق دادستان کل کشور از جهرمی و نیز شکایت سازمان صداوسیما از جهرمی در مورد اظهارنظر او در مورد بازپس‌گیری فرکانس‌های باند ۷۰۰و۸۰۰ از دیگر اتهامات وزیر ارتباطات مطرح شده است..
در آخرین لحظات تنظیم این خبر روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد:  پرونده قضایی آذری جهرمی با شکایت تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل شده است که در متن تقطیع شده منتشره اغلب این موارد اتهامی حذف شده است.
به گزارش دادستانی تهران برخی دیگر از عناوین اتهامی متعدد آذری جهرمی در پرونده قضایی تشکیل شده برای وی، نتیجه گزارش‌های نهادهای مردم نهاد، ضابطین و ارگان های مختلف بوده است که براساس نص صریح قانون به دلیل مقدماتی بودن تحقیقات و پرونده این دادسرا از اعلام جزئیات آن معذور است.دادستانی تهران، با رد کردن برخی گمانه زنی ها و شایعات منتشر شده در فضای مجازی اعلام کرده است، طی دو سال گذشته و در دور جدید دادستانی تهران، هیچ حکم قضایی مبنی بر فیلترینگ یا مسدودسازی شبکه اجتماعی ای صادر نشده است.

در مدار قرار دادن چند ماهواره تا پایان دولت

رئیس سازمان فضایی ایران با اعلام اینکه تا پایان دولت دوازدهم چند پرتاب ماهواره خواهیم داشت، گفت: در حال هماهنگی با پرتابگر هستیم و در صورت اعلام آمادگی آن، بلوک انتقال مداری، ماهواره‌های پارس1، ظفر 2، طلوع و ناهید 2 را در مدار قرار می‌دهیم.
به گزارش «ایران»، مرتضی براری با اشاره به اینکه همزمان با توسعه فناوری فضایی طی یک دهه گذشته اقدامات ارزشمندی در این عرصه انجام شده است، گفت: طی برنامه ده ساله اول فضایی که از سال 85 تا 94 ادامه داشت، توانستیم با اقتدار جایگاه اول منطقه و رتبه 11 جهان را در حوزه تولیدات علمی عرصه فضایی به دست آوریم.براری با اشاره به اینکه چندین ماهواره آماده پرتاب هستند، گفت: سازمان فضایی ماهواره پارس 1 را تحویل گرفته است، ماهواره ظفر آماده هست و ماهواره طلوع در حال تکمیل هست و تا یک ماه آینده ماهواره ناهید 2 را نیز تحویل خواهیم گرفت و همزمان با توسعه ماهواره‌برها و ایستگاه‌های زمینی سامانه بلوک انتقال مداری که ماهواره ها را  از مدار 400 کیلومتر به مدار 7000 کیلومتری انتقال می‌دهد در حال تکمیل است.رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: تا پایان دولت دوازدهم چند پرتاب ماهواره خواهیم داشت و در حال هماهنگی با پرتابگر هستیم و در صورت اعلام آمادگی آن، بلوک انتقال مداری ماهواره‌های پارس1، ظفر 2، طلوع و ناهید 2 را در مدار قرار می‌دهیم.
براری با بیان اینکه ماهواره سنجشی پارس 1 از لحاظ فناوری یکی از پیشرفته ترین ماهواره‌های ساخت کشور است، با تأکید بر اینکه امروزه زیرساخت‌های بسیاری از خدمات در حال جابه جایی به سمت فضا است، گفت: همانطور که در معاهدات سازمان ملل وجود دارد دسترسی به فضا باید برای تمام کشورها آزاد باشد و به این قانون خدشه‌ای وارد نشود. معاون وزیر ارتباطات با اعلام اینکه ایران در سال 2019 به عنوان کوردینیتور گروه 77 سازمان ملل انتخاب شده که 132 کشور عضو آن هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به عملکرد خوب سازمان فضایی در این گروه، برای سال 2020 هم این مسئولیت به ایران  محول شد و تلاش کردیم با همکاری دفتر نمایندگی سازمان فضایی در وین ارتباطات خوبی با دبیرخانه کوپوس در سازمان ملل داشته باشیم.

عفو سارق اسرار تجاری گوگل توسط ترامپ

دونالد ترامپ، در آخرین روزهای کاری خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری امریکا آنتونی لواندوفسکی، مهندسی را که به‌دلیل سرقت اسرار تجاری گوگل به زندان محکوم شده بود عفو کرد و وی را از گذراندن بیش از یک سال محکومیت زندان نجات داد. به ‌گزارش ایسنا، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد پیتر تیل، حامی ترامپ و پالمر لاکی، طراح واقعیت مجازی و مایکل اُویتز، مدیر سابق شرکت والت دیسنی از جمله کسانی بودند که از عفو آنتونی لواندوفسکی حمایت کرده بودند.
ویلیام الساپ، قاضی دادگاه منطقه‌ای امریکا در سانفرانسیسکو در ماه اوت آنتونی لواندوفسکی را به ۱۸ ماه زندان محکوم کرده بود و پرونده وی را یکی از شاخص ترین پرونده‌های جنایی منطقه سیلیکون ولی و یکی از بزرگترین جرایم سرقت تجاری که تاکنون مشاهده کرده بود، توصیف کرده بود. آنتونی لواندوفسکی به دزدی اسرار تجاری اقرار کرده بود. لواندوفسکی یک پیش رو  خودروی خودران بود که به پروژه Waymo گوگل در طول نخستین سال‌های فعالیتش کمک کرده بود. شرکت اوبر تکنولوژی وی را برای اداره ابتکار خودران این شرکت استخدام کرده بود و ظاهراً لواندوفسکی هزاران فایل را پیش از ترک گوگل دانلود کرده بود.
بر اساس گزارش بلومبرگ، کاخ سفید اعلام کرد قاضی محکوم کننده لواندوفسکی وی را مهندس درخشانی توصیف کرده که کشورمان به او نیاز دارد. لواندوفسکی هزینه قابل توجهی را برای اقدامات پرداخت کرده و قصد دارد نبوغ خود را برای پیشبرد خیر عمومی صرف کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7547/10/567019/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها